xyz2yb Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 (endret) Skal lage et C-program som fungerer som en kommandotolk (shell) for operativsystemet Linux. Skallet skal kunne lese inn kommandoer på vanlig Unix-format. Når jeg skal begynne på denne oppgaven har jeg fått beskjed om å lage et enkelt promt. Videre fikk jeg tipset: For å gjøre den litt avansert kan du ta med f.eks brukernavn ved å bruke funksjonen getenv(..) som henter ut environmentvariabler, feks 'getenv("USER");' for brukernavn. Er det noen som kan si meg hvordan jeg lager dette promptet? Og er det noen som kan forklare hva et prompt er? Mvh Andreas Endret 11. februar 2007 av xyz2yb Lenke til kommentar
Giddion Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 For det første så stryk hjelp! i postnavnet ditt. Det lyser skole-opg. av hele posten din. (beklager hvis jeg tar feil) stdin er strømmen som du må bruke. Og her er resten du trenger Stdio.h Command prompt Jeg vil bare vise deg veien lykke til. Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 For å lage selve promptet bør du lese inn variabelen PS1 som angir hvordan prompten skal se ut. F.eks. Hvis PS1 = "[ \u @ \h ] \w> " bør prompten se ut som [ bruker@hostnavn ] /path/til/mappe> " Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå