Gå til innhold

Opteron 165 vs 170, hva passer best?

Desi

Anbefalte innlegg

Hei!

Tenkte jeg skulle kjøpe en opteron nå som det var blitt så billig, og før det forsvinner. Men er litt usikker på om jeg skal ta 165 eller 170. Hadde tenkt å prøve meg på lett overklokking på den etter jeg fikk den, så hvem av dem vil passe best til oppsettet mitt nå? Og er prisforskjellen på ca 300 kr verdt det?

Hovedkort: ASRock 939Dual-SATA2, ULi1695, Socket939

Prosessor: AMD Athlon 64 3000+ 1.8 Ghz Socket 939 512KB cache "Venice" (forsvinner jo....)

Minne: OCZ 1024MB Premier Dual Channel PC-3200 2x512MB (2,5-3-3-7) 400Mhz

Skjermkort: nVidia Geforce Ti4400 128MB :blush: (må snart oppgraderes denne og)

Vifte: Zalman CNPS7000B-Cu

Takker for alle svar :D

Mvh Desi

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du bør sjekke er stepping, har ikke oversikten over de gode OC steppingene på opteron, men det er bare å søk.

165 kan være bedre enn en 170, om du ikke får vite steppingen er det litt bingo, men dem overklokker helt greit alle sammen, t.o.m. dem med dårlig stepping..

Selv ville jeg gått for 170 bare fordi jeg liker å ha en litt høyere stock hastighet, men som sagt, OC potensialet kan være dårligere enn en tilsvarende 165..

Lenke til kommentar

Mener du hvilken?

I så fall er det litt hipp som happ hvilken du velger. 10x multiplier er litt bedre for overklokking enn 9x. Både 165 og 170 overklokker mye, kanskje opp mot 3GHz med standard kjøling på nye steppinger. Da spørs det hvor langt hovedkortet ditt lar seg overklokke. Det er jeg usikker på.

Lenke til kommentar

Google CPU-z og last det ned. Jeg har en Opteron 165 som har klokket til 2,9 Ghz på det hardeste. Jeg har samme hovedkortet som deg og en litt for dårlig strømforsyning som ser ut til å levere for lite spenning over hele fjøla. Likevel, 2,47 Ghz stabilt er nok for meg. Men jeg er 100 prosent sikker på at denne prosessoren klarer 3 Ghz med et bedre hovedkort og bedre PSU.

Jeg ville nok valgt en Opteron 170 idag, bare for å si det.

Endret av oOF
Lenke til kommentar

Ok, takk!

Da skal tror jeg at jeg går for 170 isteden for 165. Skal jo ikke være noe hardcore overklokk, bare det kjører stabilt med det jeg har av oppsett nå.

Edit: Har forresten en Hiper Type-R 530W strømforsyning, så det bør vel holde?

Endret av Desi
Lenke til kommentar

Har nå selv hatt en Opteron rundt ett år (?), husker ikkje helt.. Selv sitter eg med steppingen CCB1E 0550 VPMW, som er noe av det beste. Har kjørt den på 3.1GHz med vannkjøling gjennom 3dmark06..

Nå som prisene er lave på Opteron, så får en mye for pengene. Selv spesialbestilte eg min CPU, med spesifisert stepping fra USA..

Stor fornøyd med CPUen, blir en stund til eg skifter system, synes mitt system fremdeles er meget tilfredstillende...

Endret av Furyfax
Lenke til kommentar
Hva med 175, 180 og 185, er det noen som skiller seg ut som litt bedre?

7920057[/snapback]

Nei. For hver modell du går oppover så får du en prosessor som er godkjent for 200MHz mer i utgangspunktet (som er en god ting), og 1x multiplier høyere (som også er en god ting). Det er ingen som utmerker seg med f.eks fantastisk overklokkingspotensiale i forhold til modellene over og under. Prismessig er det også en gradvis økning fra modell til modell.

Lenke til kommentar
Har nå selv hatt en Opteron rundt ett år (?), husker ikkje helt.. Selv sitter eg med steppingen CCB1E 0550 VPMW, som er noe av det beste. Har kjørt den på 3.1GHz med vannkjøling gjennom 3dmark06..

Nå som prisene er lave på Opteron, så får en mye for pengene. Selv spesialbestilte eg min CPU, med spesifisert stepping fra USA..

Stor fornøyd med CPUen, blir en stund til eg skifter system, synes mitt system fremdeles er meget tilfredstillende...

7919846[/snapback]

Jau, jeg er også en goft fornæyd Opteron-eier. Betalte rundt 2300 kroner for min, rett før den spratt opp til 2900 eller noe liknende og ble kostende det en stund.

ASRock Dual SATAII og denne prosessoren var et godt kjøp i sin tid.

Lenke til kommentar
Jeg fant ikke min der.. Opteron 175 0550 MPMW...

Uansett, har funnet ut at det er en knall OC cpu.   Den stoppet i utgangspunktet på 2500 Mhz, men har funnet ut at problemet var en litt for dårlig psu.. Tipper 2800-3000 uten problem med luft..

7949305[/snapback]

Har du tenkt til å investere i en bedre PSU da? litt nysgjerrig på hvor mye chipen din greier.

Skal bli artig å teste ut min 175 når minnebrikkene kommer :dribble:

Stepping CCBBE 0613RPMW på den.

EDIT: Som IKKE står i lista på xtremesystems.org

Endret av knopflerbruce
Lenke til kommentar
Skal bli artig å teste ut min 175 når minnebrikkene kommer :dribble:

Stepping CCBBE 0613RPMW på den.

EDIT: Som IKKE står i lista på xtremesystems.org

7956879[/snapback]

Ser ut til at du har gjort ett godt kjøp der! De fleste med den steppingen kommer fint over 3 GHz med luftkjøling. Så blir spennende å se hvor langt din går da :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...