Gå til innhold

boot feil med rett harddisk

Gjest Slettet-FvLRny

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-FvLRny

Nå jeg går inn i bios->boot->harddisk og velger hardisken windows ligger på kommer det opp en feilmelding; "Venligst plaser en bootdisk og trykk en knapp for og forsette" når jeg prøver å starte opp.

For at windows skal starte må jeg bruke den andre disken som boot. Dette er fordi boot.ini fila har havna på den, prøvd og kopiere den over uten hell. Noen som vet hvordan jeg fikser dette... Skal ikke ha disk 2 lenger.

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Windows booter først System partisjonen, der den finner NTLDR. Så finner den ut hvor Windows ligger og booter den.

Når man installerer på normal måte vil System og Boot være samme partisjon. Men det er mange som senere reinstallerer og får det for seg at de skal stryke ut C: partisjonen og lage ny, istedet for bare å formatere. Da kan det lett bli slik at System og Boot havner på hver sin partisjon.

For å kunne boote den andre disken din må du først sjekke at det er en Primær partisjon (hvis det er en utvidet så nytter det ikke, da må du fjerne alt og begynne på nytt).

Så må den partisjonen settes Aktiv. Kopier filene ntldr, boot.ini, NTDETECT.COM.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-FvLRny

Alle diskene er basic, og satte windows stasjonen (d) til active og kopierte filene, prøvde og ta ut 300 gb'en og fikk en feil gitt:

"%systemroot%\system32\NTOSKRNL.EXE is missing or corrupt"

Setter jeg i 300 gbern og setter den til boot i bios også funker det igjen,,,. ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...