Gå til innhold

vil max 2gb minne på Pav dv9271ea holde til vista

Gega

Anbefalte innlegg

Heisan...

Da min gamle slite CL56 har tatt kvelden så blir jeg vel nødt til å kjøpe meg en ny pc...var innom elkjøp å så på denne og må si at jeg falt virkelig for den...et nydelig tastatur og ellers veldig fin å se på....den har egentlig alt jeg vil ha på en pc men desverre blir jeg litt usikker på hvor fremtidsrettet den er med "bare" 2 gb ram som maks...

http://www.xd.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=75263#

Men det jeg er mer usikker på om det vil holde med maks 2gb ram siden jeg blir å kjøre vista ultimate på den etterhvert.

Fint om noen kunne komme med noen innspill om det..

Det vil vel heller ikke være mulig å få større maks minnekapasitet med en biosoppdatering om jeg ikke husker helt feil...

Etter det jeg har skjønt så er det vistnok mange som har kjøpt HP pavilion 9000 serien og håper dem kan legge igjen en tilbakemelding om dem er fornøyd med den...

Mvh

Gega

Endret av Gega
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis man bare har 512 MB i utgangspunktet, ja. Vanlig RAM vil alltid være mye, mye raskere enn en slik minnepinne. I følge Anandtech's Windows Vista Performance Guide er ytelsesøkningen mikroskopisk så fort man kommer opp i 1 GB RAM.

Når det gjelder mengden RAM i Vista: Hvis du faktisk bruker 2 GB RAM i XP, så vil du trenge mer i Vista. Operativsystemet i seg selv bruker rett og slett mer minne. Hvis du derimot ligger en del under maks minnebruk i XP, så vil Vista funke helt greit med 2 GB RAM. Som i XP oppleves den største forskjellen (ved vanlig bruk) ved å oppgradere fra 512 MB til 1 GB.

Lenke til kommentar
Men det jeg er mer usikker på om det vil holde med maks 2gb ram siden jeg blir å kjøre vista ultimate på den etterhvert.

7917326[/snapback]

Jeg lurer på en ting, Gega, du har jo hp pavilion dv9271ea. Det er den samme maskinen som jeg har bestilt og som er på vei, og den kommer jo med windows vista home premium. Spm er alså hvordan fungerer maskinen med vista home premium ? fins det lagg i det hele, eller andre problemer ?

Lenke til kommentar

Ja det er mulig dere har rett. det var bare det at jeg ikke likte at den bare hadde 2gb som maks...lurer på hvorfor i huleste dem har gjort det sånn på den serien...HP Compaq nx 9420 har jo 4gb som maks...

Men i og for seg så hadde jeg "bare" 1 gb minne på CL56 og det synes jeg gikk kjempefint...jeg kjørte Vista Ultimate på den og med 2gb minne ville den jo sikkert gått helt topp..

Den har jo en svakere cpu, skjermkort...for å si det sånn så er jo hele maskinen svakere enn HP Pavilion dv9271ea....så jeg vil også tro at den holder en stund fremover med sine 2gb ram som maks...

Skal man tenke fremover så er det vel ikke bare raammen som blir flaskehals...jeg har ikke så veldig bruk for spillekraft, så det skjermkortet kommer til å holde til meg i massevis..

kom gjerne med noen innspill om hva dere synes om den maskinen....noen sier den er for glatt og blir lett fingermerker, noen sier den støyer mens andre er kjempefornøyd med maskinen

Gega

Lenke til kommentar

7917326[/snapback]

Jeg lurer på en ting, Gega, du har jo hp pavilion dv9271ea. Det er den samme maskinen som jeg har bestilt og som er på vei, og den kommer jo med windows vista home premium. Spm er alså hvordan fungerer maskinen med vista home premium ? fins det lagg i det hele, eller andre problemer ?

7918691[/snapback]

hehehehe...beklager, jeg har ikke kjøpt den enda men jeg blir nok å kjøpe den....etter min mening er det den peneste og mest velutstyrte bærbare pc`n jeg har kommet over til en fornuftig pris...

Grunnen til at jeg la inn spørsmål her var jeg ble veldig usikker på om 2gb ram vil holde i fremtiden..

Gega

Lenke til kommentar

Husker jeg ikke feil så sitter vel Gega allerede på ett eksemplar av Vista Ultimate så da slipper han vel å bruke penger på det... om Vista går med på å bli flyttet fra en maskin til en annen, vel og merke, skulle ikke forundre meg om det nektet nettopp det...

Lenke til kommentar

Hei Gega,

Maskinen du har sett deg ut har omtrent alt inkludert HMDI og fjernkontroll, og samelignet med andre maskiner i prisklassen, ser den ut til å være en kjempemaskin og det er den nok også, men du gjør kanskje rett i å bekymre deg for at den maks kan ha installert 2gb ram. Jeg har lest en test hvor konklusjonen fra panelet var at selv om de hadde dual core og 2gb med ram, så hadde de nok ennå ønsket seg mer å gå på.

Du spør om hvorfor HP av valgt en løsning med maks 2gb ram. Man har tidligere sett at produsenter sparer der de kan. Kan det være at det i dette tilfellet er spart på hovedkortet?

Jeg tillater meg å resonere litt ut i fra det Ar`Kritz sier om at den største merkbare forskjellen på økning av ram i XP som er fra 512 til 1024. Er det noen som har teste vista i et system med 4gb systemminne? - Kanskje det er en betydelig forskjell fra 2gb til 4gb?

Selv kjører jeg en 30 dagers demo av Vista Ultimate på mitt gode gamle MSI K7T Turbo hovedkort med AMD sirup2000 og 1gb av typen 133Hz ram. Fant det overraskende at maskinen går så pass bra, men det skal være sakt at til sammenligning med XP, hvor maskinen hadde mer enn nok krefter å gå på, så er det ikke mange eksplorer- og messengervinduer som er åpne før maskinen begynner å oppføre seg som en bajas.

Jeg mener ikke å ta fra deg kjøpelysten men heller bidra til å fremme en allsidig diskusjon om hvorvidt 2bg ram holder mål til fremtidige arbeidsoppgaver. Det er vel det dette dreier seg om? Nå har de allerede gitt uttrykk for at de ikke bruker maskinen til spill. Personlig liker jeg å gjøre kjøp som er litt fremtidsrettet. Og da snakker jeg selvfølgelig ikke om maskinen jeg har nå, hehehehehe :D . Men om man ser på utviklingen som foregår så er det hele tiden en fordobling som skjer. Skjermkortene har dobbelt så mye minne som forrige generasjon, og prosessorene øker nå kapasiteten i bredden med sine doble kjerner. Markedet dreier seg ikke bare om kapasitet til å spille dog grafikkforbedringer er kommet for å bli, også på internettsidene. Nå er HD-formatet til tv også rett rundt hjørnet, og det betyr vel og at også de bærbare systemene må innrette seg etter dette. I alle fall om man skal være litt up-to-date. Hvor ofte bytter man ut en bærbar? Jeg vil tippe at de fleste som kjøper en maskin i kr 10000,- klassen og over vil beholde den i alle fall 3-5 år før de har råd til å bytte den ut. Med de nyeste maskinene kan man også oppgradere nesten alt, inkludert skjermkort, og har gjerne i tillegg en ledig pci-slot til ekstra utstyr – men med hovedkortet derimot er det straks vanskeligere å gjøre noe med. Med mindre en oppdatering til bios løser problemet.

Caldera

Endret av Caldera
Lenke til kommentar

Takk for et fyldig svar....Nei, det handler ikke om ta fra meg kjøpelysten...grunnen til at jeg spør er jo nettopp for å få sånne svar som du gir meg...både for å imot.

Jo det er klart, jeg synes dette er en topp maskin men er litt betenkelig når det gjelder at den bare har 2gb som maks minnekapasitet...jeg tror ikke det er mulig å få økt minnekapasitet med en biosoppdatering heller?

Det jeg også setter pris på er at den har tastatur i full størrelse og det synes jeg man kan forlange av en 17" pc..den er såpass stor at det burde de fleste klart å putte i disse 17" maskinene.

Er fortsatt usikker på om jeg skal bry meg så mye om den rammen eller om jeg skal se etter en annen maskin med sånn noenlunde samme specs...

Kom gjerne med tips...alt mottas med stor takk

Va innom dinside.no og fant dette http://www.dinside.no/php/art.php?id=358930

Støyer viften så mye som dem sier?....jeg er veldig var for lyd...

Gega

Endret av Gega
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...