Norgesannonser Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 Meget kort versjon: Nettverket fungerer ikke - dvs bredbåndet blir ikke distribuert fra modem til trådløst nettverk. Kort versjon: Modem (Billion Bipac 5102 SM) og trådløs ruter (topcom WBR 254G) fungerer dårlig sammen - etter å ha fungert feilfritt i 6 måneder... - Jeg får ikke tilgang til å endre innstillinger i modemet... Følgende oppsett: ADSL modem uten ruter funksjon koplet til WAN porten på en Topcom ruter. PC koplet trådløst mot ruter. Kontakt mellom PC og ruter, ikke internett... Ved PC koplet med kabel rett til modem = internett fungerer... Detaljert versjon For en stund siden byttet jeg ISP fra Bluecom (Ventelo) til Combitel (MTU link) i og med at jeg flyttet, og Bluecom ikke kunne levere der jeg flyttet til. Da Combitel hadde fått åpnet sentralen, fikk jeg bredbånd umiddelbart (UTEN at jeg måtte endre noen innstilling i modemet (!) ) - Jeg snakket med en tekniker hos dem om dette, og de sa at egentlig burde jeg få endret brukernavn/ passord - men virket det så virket det... Nå, 6 måneder etterpå, begynner følgende problemer: Uten forvarsel slutter plutselig modemet og ruteren å kommunisere godt sammen. Jeg har nettverk (trådløst) - og kontakt med ruter. Kan skrive inn ip 192.168.1.1 og vips er jeg i ruterens kontrollpanel. MEN har ikke internett (ergo ikke tilkopling til modem) HVIS jeg kopler PC rett til modem har jeg internett (på tråd). NOEN ganger fungerer modem og ruter sammen, UTEN at jeg har endret på oppsettet. - og like plutselig forsvinner det igjen (men dekningen trådløst er der) Så jeg er forvirret... Ringte Combitel (MTU link), og de sier at jeg må bruke deres brukernavn og passord i modemet (ingenting av utstyret er levert av dem). - Men jeg har internett uten deres brukernavn/ passord. Dog er det vel ikke der problemet ligger? - Eller...? Uansett: Jeg har prøvd å få kontakt med modemet via IP adressen som det står i maualen (192.168.1.254) - og det fungerer ikke. - Men internett fungerer... Forstår du hva dette kan være? -eller: Har du noen idé hvordan jeg kan få dette til å spille sammen igjen? Takk for alle svar! Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 (endret) Ventelo leverer IP direkte ut av modemet. Det er tydelig at din linje også gjør det. Combitel har normalt PPPoE tror jeg, men det ser ut til at din linje ikke er det...? Du kan sjekke info om ISP her: http://www.ip-adress.com/ Jeg lurer på om det som skjer er at routeren din krasjer og mister kommunikasjonen fra modem. Om dette er forårsaket av trafikk (bittorrent?) eller annet vet jeg ikke. Hvilken ipadresse får du når du er tilkoblet modemet? Hvilken ipadresse får du når du er tilkoblet routeren? Forny ipadressen før du tester hvilke adresser du får. Endret 11. februar 2007 av la7dfa-com Lenke til kommentar
Norgesannonser Skrevet 11. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2007 (endret) Ventelo leverer IP direkte ut av modemet. Det er tydelig at din linje også gjør det. Combitel har normalt PPPoE tror jeg, men det ser ut til at din linje ikke er det...? (...)Jeg lurer på om det som skjer er at routeren din krasjer og mister kommunikasjonen fra modem. Om dette er forårsaket av trafikk (bittorrent?) eller annet vet jeg ikke. Hvilken ipadresse får du når du er tilkoblet modemet? Hvilken ipadresse får du når du er tilkoblet routeren? 7918905[/snapback] IP-adress.com sier: IP 193.217.24.254 (sier det er UPC som er ISP, og at jeg holder til i Telemark... (stemmer ikke) ?) IPadresse ved tilkopling ruter (gateway = 192.168.1.1) IPadresse ved tilkopling modem (gateway = 193.216.169.1) Combitel oppgav PPP0E ja (jeg vet ikke hva det betyr ;-) ) Lav trafikk (ikke bittorrent, kun vanlig surfing + sjekke epost - ikke store vedlegg...) Nå har jeg prøvd å finne ut av dette, og nullstilte (hardware reset) modemet og ruter flere ganger. Så nå er jeg på nett igjen (via ruter) - dog ustabilt... Jeg har IKKE skrevet inn brukernavn eller passord til Combitel noe sted. Og modem og ruter er levert fra Bluecom, slik at det ligger garantert ikke i fabrikkinnstillingene... - Er fremdeles på nett... PS: Selv om jeg vet gateway adr. til modemet får jeg IKKE koplet meg på det for å sjekke innstillingene i det. Manualen oppgir forresten 192.168.1.254 som riktig IP for kontakt med modem, men jeg får som nevnt 193.216.169.1 som gateway (?) (Jeg har kjørt cmd -> ipconfig/release og /renew for hver gang jeg kopler meg til ny enhet - for å være sikker...) På Combitel lurte de på om modemet er satt opp som bridge - noe jeg ikke vet. - og jeg kommer ikke inn i modemet heller... Endret 11. februar 2007 av Norgesannonser Lenke til kommentar
pebkac Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 Alle Billion-modem levert fra Ventelo står i bridge. Mao. du vil ikke kunne gjøre endringer i oppsettet på disse. Lenke til kommentar
mysteq Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 (endret) IP 193.217.24.254 er Tele2. Prøvd å sette opp Topcom med "Dynamic IP Adress"? At den skal motta ip adresse automagisk mao? Endret 11. februar 2007 av mysteq Lenke til kommentar
Norgesannonser Skrevet 11. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2007 (endret) Alle Billion-modem levert fra Ventelo står i bridge. Mao. du vil ikke kunne gjøre endringer i oppsettet på disse. 7920204[/snapback] Betyr dette at det er i ruteren jeg trenger å endre brukernavn og passord? - Eller betyr det at jeg ikke vil kunne benytte dette modemet til å kople opp mot Combitel? Prøvd å sette opp Topcom med "Dynamic IP Adress"? At den skal motta ip adresse automagisk mao? Jeg har prøvd det meste, men skal se. :-) Endret 11. februar 2007 av Norgesannonser Lenke til kommentar
Norgesannonser Skrevet 11. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2007 Topcom står innstilt på "Obtain IP adress automatically" under "WAN" innstillingene (det er der du mener, ikke sant?) Hvis jeg prøver å gå til PPPoE , og skriver inn brukernavn og passord som jeg fikk fra Combitel er det null oppkopling mot internett. Lar jeg det stå på "DHCP client or Fixed Ip" - og skriver "obtain Ip auto..." - så fungerer det - men faller ut en gang i blant... Lenke til kommentar
mysteq Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 Ok, forstår litt mer problemet da, men har ikke noe mer løsningsforslag her... Merkelige her er at du får tildelt en IP fra Tele2... Trodde ikke combitel brukte deres IPer... Lenke til kommentar
Norgesannonser Skrevet 11. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2007 Ok. Nei, jeg trodde faktisk at jeg skulle være på Telenor som ISP. Grunnen er at det kun er Telenor som kan levere her, og Combitel er den eneste som kunne levere avtale på Telenor sitt nett (de andre ville ikke)... Det som overrasker meg er at jeg er på nett UTEN gyldig brukernavn og passord, og at jeg har høyere hastighet enn jeg bestilte (drøyt 3 Mbs istedet for 1,5 ) - Jeg klager ikke på dét... Lenke til kommentar
jonsogn Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 Det er fordi du ikke er koblet opp med combitel. Vis du ringer til combitel og oppgir din gataway (wan) og IP (wan) kommer de nok til å klø seg i hode. Antageligvis har ikke linjen til tidligere beboer blitt sagt opp, eller at det har skjedd en feil i ett eller annet støttesystem. Du er iallefall koblet opp med tele2. De benytter seg av dynamisk ip. Derfor ditt modem som er satt opp med bluecom instillinger fungerer. MVH Jon Henrik Sogn Lenke til kommentar
Norgesannonser Skrevet 11. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2007 (endret) Ok. Så da bør jeg egentlig bare si opp Combitel? lol Nei da. Men hvis jeg skal få orden på dette, må jeg da bytte modem? - Eller kan jeg på en eller annen måte få åpnet det - slik at jeg kan bruke mine innstillinger fra Combitel? Så lenge jeg ikke får kontakt med det via min PC (med nettverkskabel og forsøk på å spørre etter gateway IP adresse) - er det da noe håp om å få fikset dette? EDIT: Forresten hadde ikke forrige huseier bredbånd innlagt (og de har hatt huset i 7 år - altså før ADSL var vanlig) ... Endret 11. februar 2007 av Norgesannonser Lenke til kommentar
jonsogn Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 (endret) Du får ikke kontakt med modemet ditt pga det står i bridge( det vil si at den bare står der som en bro, endrer signalene og vidresender de direkte til neste ledd i oppkoblingen din. ) Du kan eventuelt koble deg til modemet ved og sette fast ip og gateway på din datamaskin, samt sette kabel direkte fra modem til pc. Dette problemet ligger nok hos underleverandøren til COmbitel. Ring til de og si du mottar tele2 ip, å at du aldri har benyttet deg av deres nett. Dette er opp til ISP og ordne. EDIT: Vis noen vet hvilket subnet billion modemet bruker kan jeg gi deg beskrivelse på hvordan du får kontakt med ditt modem. Endret 11. februar 2007 av jonsogn Lenke til kommentar
Norgesannonser Skrevet 11. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2007 Vis noen vet hvilket subnet billion modemet bruker kan jeg gi deg beskrivelse på hvordan du får kontakt med ditt modem. Er dette (subnet) en form for dataspråk? / nettverksprotokoll? Du kan eventuelt koble deg til modemet ved og sette fast ip og gateway på din datamaskin, samt sette kabel direkte fra modem til pc. Noen spesiell IP adresse og gateway? (Vil det si at PC'en opererer som server/ nettverksknyttepunkt?) Hvis jeg kopler PC rett til modem med kabel, kjører /release og /renew får jeg IP gateway 193.216.169.1 - som er annerledes enn IP-adressen vist utad (som nevnt over vedr ip-adress.com ) Er dette normalt? Oppsummering slik jeg har fortått det: Underleverandør til Combitel (Telenor) har koplet feil i sentralen, slik at min husstand surfer på Tele2 nettet? For å få en endring på dette må jeg kontakte min ISP (Combitel/ MTUlink) og få dem til å ordne opp med underleverandør. - Evt holde kjeft og bare få modemet mitt og ruter til å samkjøres bedre...? Takk for all hjelp så langt! Lenke til kommentar
jonsogn Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 (endret) Du kan eventuelt koble deg til modemet ved og sette fast ip og gateway på din datamaskin, samt sette kabel direkte fra modem til pc. Noen spesiell IP adresse og gateway? (Vil det si at PC'en opererer som server/ nettverksknyttepunkt?) Nei. Ditt modem er nettverksknutepunkt. Den er gatewayen og deler ut ipadresser til klienter/enheter på nettverket(ved hjelp av en dhcp server), men da modem blir konfigurert til brigde slipper den signaler rett igjennom. Tipper men skal ikke si det for sikkert at billion benytter seg av standard gateway 192.168.1.1 Hvis jeg kopler PC rett til modem med kabel, kjører /release og /renew får jeg IP gateway 193.216.169.1 - som er annerledes enn IP-adressen vist utad (som nevnt over vedr ip-adress.com ) Er dette normalt? Gateway er ikke din ip, men ipen til enheten som gir deg din ipadresse. Det som vises utad er din WAN ip. Du kan eventuelt sjekke denne ved og koble deg direkte i modem. start - kjør - cmd : bruk kommando: ipconfig Oppsummering slik jeg har fortått det:Underleverandør til Combitel (Telenor) har koplet feil i sentralen, slik at min husstand surfer på Tele2 nettet? For å få en endring på dette må jeg kontakte min ISP (Combitel/ MTUlink) og få dem til å ordne opp med underleverandør. - Evt holde kjeft og bare få modemet mitt og ruter til å samkjøres bedre...? Hehe helt riktig. Endret 11. februar 2007 av jonsogn Lenke til kommentar
Norgesannonser Skrevet 11. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2007 Ok. Takk for hjelpa! For øyeblikket har det stabilisert seg litt... Har vært sammenhengende på nettet i flere timer (Før var det en selvfølge, nå er jeg glad det skjer... :!: ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå