Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

GRUB og maskinen vil ikke boote?

Anbefalte innlegg

Hei

sitter omsider å har installert Ubuntu Edgy eft (eller hvordan det skrives)

men jeg har litt problemer med å få den til å starte fra rett disk etter å ha installert grub.

dvs

i maskinen min har jeg:

xp2800+

1500Mb pc3200

1x 500gb S-ata disk

1x 250gb S-ata disk (som windows er installert på en partisjon på)

1x 120gb P-ata disk (som jeg mistenker har noe med saken å gjøre)

1x 80gb P-ata disk (som Ubuntu og Grub er installert på)

saken er at etter at linux er installert og jeg skal installere Grub, så spør den om den skal installere grub på MBR. greit nok tenker jeg, og lar den gjøre det.

når jeg så prøver å restarte maskinen, så får jeg opp at den starter grub, men får feilmelding om "harddisk error" når jeg har en hvilken som helst annen disk enn 80gb'n i.

dvs den starter helt normalt når jeg bare har en disk i, men straks jeg setter en av de andre diskene i, så får jeg harddisk error. sitter faktisk i linux å skriver dette as we speak.

jeg skulle gjerne hatt tilgang på dataene mine, så er det noen som er flinke med MBR og sånt som kan hjelpe meg? takker på forhånd :)

BTW: jeg la den i "hjelp, maskinen min fungerer ikke" fordi dette ikke bare er et linux problem..jeg har hatt problemer med mbr før, men har fått det å funke ved å ta ut alle diskene enn den jeg har installert windows på..

Endret av Rocket
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
... men straks jeg setter en av de andre diskene i, så får jeg harddisk error...

7917279[/snapback]

Bare lurer på om du har sjekket bootrekkefølge i BIOS? Den vil forandre seg når du setter inn en disk, og da er det god sjangs for at du prøver å boote fra feil disk.

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg fikk noe tull med booting i Edgy jeg også på S-ATA-disker, men det var beta-versjonen, så sjekk at du har nyeste versjon.

Harddisken med GRUB på bør være den første, så sjekk i BIOS hvilken som er først. Hvis GRUB ligger feil plass, så er det fullt mulig å legge den inn på en annen disk. For eksempel kan du gjøre det manuelt fra Ultimate Boot CD.

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar

Joda, jeg har disken som primary master på ide-kanalen.

fant ut at når jeg satte i den andre ide-disken, så kom jeg inn, men fortsatt harddisk error når jeg setter i sata diskene.

kan det være noe krøll med grub likevel? leste et helptopic om akkurat dette på ubuntuforum, så da må det vel være et kjent problem?

har ubuntu 6.1.

kan du forklare litt bedre hvordan jeg legger grub på en annen disk? må den være på samme disk som ubuntu?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...