Valkyria Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 som sagt i topic, så lurer jeg på hvor lang inn gravitaslonen går? min teori er at jo lenger inn du borer deg i joda, jo lettere vil du bli, i og med du har mindre gravitasjon som trekker deg mot kjernen, og du får mer og mer masse over hodet som trekker deg svakt oppover... er dette sant? Lenke til kommentar
ExuZ Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 ja du har rett det er massen som har tiltrekning, ikke jordens sentrum når du står inntil et stort fjell, har dette også nok masse til oprette en kraft mellom dere, men den er mikroskopisk og ufølbar. Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 11. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2007 har også regnet ut at gravitasjonen er 0,02% forskjellig fra hvis du står på en pol, til hvis du står på ekvator... dette er grunnet jordrotasjonen, som skaper sentrifugalkraft... Lenke til kommentar
EDB Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 Er vel gravitasjon mellom alt? (y*m_1*m_2)/r^2 Lenke til kommentar
Loerand Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 Jepp, indeed, men praktisk talt er det vel ikke det. Blir utrolig små krefter hvis du begynner å regne på tiltrekningskrafta mellom deg og dama Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 Rent teoretisk så strekker gravitasjonen seg uendelig langt ut (i allefall så langt det har rukket å komme), men styrken avtar som 1/r², så det blir svært svakt etterhvert. Ang. boring inn i jorda: jupp, den blir svakere. Gauss lov gir at dersom du har en kuleformet masse, vil kun den massen som er på innsiden av et kuleformet skall med sentrum i den kuleformede massen, og utstrekning ut til deg, kunne trekke på deg. Matematisk sett: Vi antar at jordens masse er jevnt fordelt, med en tetthet M_j / V_j = p. Det betyr at massen av et kuleskall med radius r er M = p*V = p* 4/3 pi r³. Dermed blir kraften som virker på en masse m (f.eks. deg) i avstand r fra sentrum F= G m M / r² = Gm*p*4/3 pi r³ / r² = 4/3*G*m*p*pi*r = 4/3*m*G*pi*(M_j / V_j) * r Hovedpoenget er i allefall at gravitasjonskraften under overflaten øker proporsjonalt med avstanden fra sentrum - dvs. går du dobbelt så langt ut, så er kraften dobbelt så stor. Det har forøvrig vært en annen post på dette tidligere, søk på "fall igjennom hull i jorda" eller noe slikt. Lenke til kommentar
Heimdall Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 har også regnet ut at gravitasjonen er 0,02% forskjellig fra hvis du står på en pol, til hvis du står på ekvator... dette er grunnet jordrotasjonen, som skaper sentrifugalkraft... 7918952[/snapback] Så da er man lettere ved ekvator? Har du tatt med i betraktningen at jorda er tykkere langs ekvator? Slik at du har mere jordmasse som virker på deg, og derfor mere gravitasjon... Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 12. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2007 (endret) Med formelen jeg brukte så skal man ha tatt hensyn til jordas form ja. Endret 12. februar 2007 av Grende Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 har også regnet ut at gravitasjonen er 0,02% forskjellig fra hvis du står på en pol, til hvis du står på ekvator... dette er grunnet jordrotasjonen, som skaper sentrifugalkraft... 7918952[/snapback] Så da er man lettere ved ekvator? Har du tatt med i betraktningen at jorda er tykkere langs ekvator? Slik at du har mere jordmasse som virker på deg, og derfor mere gravitasjon... 7926027[/snapback] <pirk> Strengt tatt så er vel ikke *tyngdekraften* forskjellig på ekvator </pirk> Med formelen jeg brukte så skal man ha tatt hensyn til jordas form ja. 7926701[/snapback] Hmm. Få se? På en annen side - jeg tviler på at avviket fra en perfekt kule gir stort nok utslag i sentrifugalkraft til å være større enn 0.01% anyway... Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 Blir utrolig små krefter hvis du begynner å regne på tiltrekningskrafta mellom deg og dama Den kan sees på som frekk Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 Blir utrolig små krefter hvis du begynner å regne på tiltrekningskrafta mellom deg og dama Den kan sees på som frekk 8029167[/snapback] Tja, jeg vet jo ikke noe om massen til deg og din dame Lenke til kommentar
trøls Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 Det er vel stor tiltrekningskraft som er en fornærmelse - altså motsatt av det Loerand sa. "Du tiltrekker meg mer enn alle andre jenter til sammen!" Andre morsomme nerdefornærmelser kan være å løpe mot en person, og fortelle ham at tissen hans blir mindre av det. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 har også regnet ut at gravitasjonen er 0,02% forskjellig fra hvis du står på en pol, til hvis du står på ekvator... dette er grunnet jordrotasjonen, som skaper sentrifugalkraft... 7918952[/snapback] I tillegg til at du er lengre vekke fra jordens sentrum på ekvator, enn når du står på en av polene (også pga. sentrufugalkraften) Man vil forresten være helt vektløs i midten av jorden Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 27. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2007 du sier vi er vektløs i kjernen... på denne amatørtegningen min av en planet, er det lysebrune området kjernen som er hult ut () i midten er jeg hvis jeg er MIDT i kjernen, vil ikke jeg bli trukket like mye mot alle kanter? (strukket) og hvis jeg er nesten i det midterste punktet i kjernen, vil ikke jeg bli dradd mot den siden jeg er nærmest? og en ting: hvorfor sier vi at i en rød superkjempe, kolapsler kjernen av sin egen vekt, hvis den er vektløs? Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 <pirk> Strengt tatt så er vel ikke *tyngdekraften* forskjellig på ekvator </pirk> 7930823[/snapback] Hm? Vil ikke tyngdeakselerasjonen være litt forskjellig, og dermed også tyngdekraften? Hva har jeg gått glipp av? Grende: All masse trekker på all annen masse. Det er ikke slik at ingen krefter virker på deg i jordas sentrum, men de virker like mye alle veier så de nuller hverandre ut. All masse som er et stykke unna jordas sentrum vil bli trukket mot sentrum. Det samme gjelder i en rød kjempe f.eks., når den "mister futten", dvs. at den ikke er i stand til / ikke har nok stoff til å opprettholde fusjonsreaksjonene som gir den et trykk utover, så vil all mase begynne å trekke mot sentrum. Og jo mer det er nærme sentrum, jo fortere går det. Når man da får samlet nok masse der vil den kollapse fullstendig.. Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 27. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2007 takk for forklaring Zethyr bra forklart Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 27. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2007 takk for forklaring Zethyr bra forklart Lenke til kommentar
Latskap Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Altså gravitasjon er absolutt over alt. ALT som inneholder energi trekker på hverandre, siden energi = masse ( E=MC^2 ). Lenke til kommentar
Latskap Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Altså gravitasjon er absolutt over alt. ALT som inneholder energi trekker på hverandre, siden energi = masse ( E=MC^2 ). Tyngdekraften = asymtope - Uansett hva du gjør så når gravitasjonen aldri 0. Jorda trekker på ting 13,7 milliarder lys år unna ( siden det er så langt universet har ekspandert seg ) men kraften den gjør det på kan da være sånn 0,00000000000000000000000000000000000000000 ( og en eller annen gang mange sider med nuller videre så får du et 1 tall. ) Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Grunnen til at du er vektløs midt inni jordkloden mener jeg er fordi du trekkes like mye utover pga. de enorme massene utenfor deg i alle retninger. Dette får deg til å være "vektløs" (du blir ikke trukket not noe spesiellt punkt). Og ja, ting veier mindre ved ekvator enn ved polene Men det er ikke mye. Jeg har ikke noe eksakt tall på det. Kanskje noen andre vil finne noen tall Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå