Gå til innhold

Min schäferhund angrep en annen hund

Anbefalte innlegg

Du sier at du la hunden i bakken så den hylte. Tror du virkelig dette hjelper? Det tror ikke jeg.

Kort fortalt:

Når du straffer en hund på den måten (positiv straff = påføre hunden ubehag) stimuleres sentra for straff i hjernen. Når sentra for straff stimuleres øker sjansen for at hunden blir irritert, agressiv etc (det samme gjelder oss mennesker, hvis vi har hatt en jævlig dag (sentra for straff er godt stimulert), så har vi veldig kort lunte den dagen). Straffer du hunden når den er agressiv, så gjør du bare vondt værre. Det som ofte hender er at hunden vil reagere enda mer agressivt neste gang, fordi den assosierer andre hunder med straff (og sentra for straff stimuleres automatisk ved synet av andre hunder).

Endret av sid_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det å legge en hund i bakken på den måten den eneste måten som faktisk virker da man skal vise hunden at du er herren over den og at den helst ikke bør finne på noe faenskap med deg i nærheten... Med andre ord så føler hunden seg underlegen da du legger den på rygg, og den ser opp til deg på en måte..

Lenke til kommentar

Du kan ikke ta mer feil.....en hund skjønner ikke hva den blir straffa for med mindre du tar den på sekundet den gjør noe galt. Hva hjelper det om bikkja føler seg underlegen deg når den ikke blir straffa for å angripe en annen hund?

Lenke til kommentar
Nå er det å legge en hund i bakken på den måten den eneste måten som faktisk virker da man skal vise hunden at du er herren over den og at den helst ikke bør finne på noe faenskap med deg i nærheten... Med andre ord så føler hunden seg underlegen da du legger den på rygg, og den ser opp til deg på en måte..

8253225[/snapback]

Og hvordan i all verden vet du at dette er den eneste måten å vise hunden at man er "herre" over den?

Lenke til kommentar

Et sint blikk og knurrende stemme kan gjøre underverker. Viss du har vist at du er sjef over hunden fra begynnelsen av. Viss hunden min er uskikkelig bruker jeg kroppsbevegelser og øyne til å roe han ned, det hjelper bra. Jeg har trent ham fra begynnelsen av at jeg nesten ikke trenger snakke til han, bare bruke armer/hender og blikk. Men, som sagt, det må innarbeides fra begynnelsen av.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

8253225[/snapback]

Det er utrolig at noen mennesker faktisk tror på og praktiserer slike metoder ennå. Alle som er litt oppdaterte innenfor hundeverden vet at fysisk straff ikke er den eneste løsningen... Som oftest gjør fysisk straff ting bare verre. Ikke bare stimulerer det sentra for straff, men fysisk straff virker også stressende på hunder.

Å være herren over hunden er vås, det er bare noe vi mennesker liker å tro fordi vi liker makt, og fordi 30 år gammel forskning sier at "slik er det i en ulveflokk". Men det er ikke slik det er. Vi er ikke ulver og hunden er ikke ulver, og noe rangsystem mellom to ulike arter finnes ikke (hund og menneske). Vi er naturlige ledere fordi vi har kontroll over alle hundens ressurser, og den er avhengig av oss. Derfor er det umulig for en hund å klatre på en rangstige som ikke finnes, og det er ikke noe den vil prøve på heller.

Lederskap er for mange forklaringen på alle atferdsproblemer, men det er det ikke. Ikke i noen tilfeller. Derfor gjør det bare vondt verre å prøve å "vise hunden hvem som er sjefen" gjennom fysisk straff.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...