Xkr%#^+* Skrevet 10. februar 2007 Del Skrevet 10. februar 2007 Er på jakt etter en skikkelig rask systemdisk på ca 100-200 gb. Helst ikke over 2000,- kr. Skal kun brukes til os (vista), office, og andre "standard programmer" som photoshop ++. Spill blir liggende på egen disk. Noen som har tips? Hastighet er viktigere en plass! Har pr i dag en Samsung SpinPoint P120 250GB SATA2 8MB 7200RPM. Er ute etter noe som er vesentlig raskere en det, og ikke avgir for mye støy eller varme. HK den skal kjøres på er et MSI P6N, nForce-680i SLI, Socket-775 med minst 2 gb ram, PSU'n er en Enermax Liberty 620W, grafikkort blir et av "versting kortene" som f.esk MSI GeForce 8800GTX 768MB GDDR3. Tror derfor det meste skal henge med i svingene... Det som forundrer meg litt er at på min nåværende Samsungdisk er dataoverføringshastigheten på 300 MBps. Mens på en raptordisk jeg har sett på er denne på "bare 150 MBps", mens søketiden er omtrent halvparten av hva den er på Samsungen... Vil alikevel raptordisken oppleves som vesentlig raskere som systemdisk? Er veldig glad for svar, da jeg sitter på et gavekort hos komplett på 2000 kr som brenner i innboksen ;-) Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 Ut fra alt jeg vet om dette er forskjellen mellom 150Mbs og 300Mbs relativt teoretisk. Det er altså max hastighet gjennom sata grensesnittet, men lese og skrivehastighet ligger i praksis langt under dette. Så om man fyller opp cacheminnet (diskens hurtigminne) og overfører rett derfra vil det være en forskjell, men har i grunn ikke sett noe praktiske eksempler på at dette er nyttig. Selv kjører jeg nå 2x74GB Raptorer i raid0, og raid eller ikke, så er disse diskene raskere enn alt annet jeg har vært borti ved åpning av feks photoshop, boot av XP ol. Siden jeg ikke har prøvd den nye RaptorX vet jeg ikke hvordan det er med den, men de 74GB diskene jeg har lager en del arbeidstøy. Rotasjonstøy er det lite av, men de knattrer en god del mer enn alle andre disker. Min erfaring er at forskjellen mellom Raptor og vanlig 7200rpm disker absolutt er merkbar, men det koster nok mer enn det smaker i manges øyne. Du kan se en test/sammenlikning av RaptorX her: http://www.hardware.no/tester/harddisk/wes...igital_raptor_x Lenke til kommentar
Xkr%#^+* Skrevet 11. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2007 Takk for svar og nyttig link. Da er en Western Digital Raptor X 150GB SATA 16MB 10000RPM på vei hjem til meg Skal endelig ta meg råd til å bygge meg den pc'n jeg alltid har hatt lyst på. Er nå på god vei. Mangler bare et skikkelig bra skjermkort (helst to). Så får vi se om det blir råd til en disk til for å kjøre raid senere. Lenke til kommentar
Xkr%#^+* Skrevet 13. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2007 Vil bare takk for et godt tips! Dette er noe jeg aldri kommer til å angre på! Disken er lynrask :-) Er rett og slett veldig imponert over denne! Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 Det er jo flott at du ble fornøyd tropefisk. Har heller aldri angret på mine Raptorer. Hvis man vet å sette pris på det lille ekstra på ytelse er det absolutt verdt det syns jeg. Og kvaliteten skal også være veldig bra. WD gir 5 års garanti på denne serien. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå