Jodyr Skrevet 10. februar 2007 Del Skrevet 10. februar 2007 Hei! Noen med erfaringer fra nikon d70s og d50 der ute? Nå har det seg sånn at jeg har en d70s med 18-70mm og faren min har en d50 med tilsvarende objektiv. Jeg har imidlertid lagt merke til at hans bilder får mer skarpe farger, mens mine bilder blir litt mer grå. Skal det være sånn? har Nikon gjort dette med d50 for at "nybegynnere" skal bli fornøyd med bildene uten etterbehandling, mens brukere av d70s har mer mulighet til å etterbehandle bildene sine for optimalt resultat? Vennligst svar meg, jeg begynner nesten å bli bekymret om det er kameraet mitt det er noe galt med!! Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 10. februar 2007 Del Skrevet 10. februar 2007 (endret) Tar man bildene i RAW er utgangspunktet relativt identisk for disse kameraene. Siden D50 er mer rettet mot 'nybegynnere' har den nok i utgangspunktet litt mer kunstig futt i fargene og oppskarping når man tar JPG. Noe som resulterer i 'penere' (men mer urealistiske) bilder om du vil. Akkurat som kompaktkamaeraer; når så du sist er bilde fra et kompaktkamera som faktisk gjenspeilet virkeligheten som den er... Ta to minutter i Photoshop med et hvilket som helst 'litt grått' bilde fra din D70 og du vil glatt overgå det som kommer direkte fra D50. Endret 10. februar 2007 av Nonsens Lenke til kommentar
dhjerp Skrevet 10. februar 2007 Del Skrevet 10. februar 2007 Tipper dere tar bilder i jpeg og at D50 gir noe mer ferdige bilder rett fra kamera. Enten; -gå gjennom menyene dine så kan du justere grunninnstillingene -ta en runde i et redigeringsprogram, eller -ta bilder i RAW. Satt opp i motsatt prioritert rekkefølge. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 10. februar 2007 Del Skrevet 10. februar 2007 (endret) D50 har et betydelig kraftigere lavpassfilter enn D70. Det betyr at D70 kan ta skarpere og mer detaljerte bilder enn D50, om du har god optikk. D50 er mer rettet mot amatører enn D70, så det er riktig som det sies, at D50 gjør en kraftigere etterbehandling. D70 er vel ett av de kameraene som pr. default leverer "flatest" bilder, men med stort potensiale for etterbehandling. Husk at du kan jazze opp jpeg'ene fra D70'en din i "Optimize Image" menyen. D70 kan også levere bilder som er egnet for direkte bruk, om det er det du ønsker deg. Endret 10. februar 2007 av Anew Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå