Gå til innhold

Eldgammel laptop og Linux?

Anbefalte innlegg

Hei sann :)

Sitter her med en AST Ascentia 800N laptop, som jeg endelig har fått til å fungere!

SPECS:

Intel 486 DX2 50MhZ

8 MB RAM

14 GB disk

7.5" LCD VGA

Det jeg lurer på er om det finnes noen Linux distroer som kan kjøres på denne??

Helst med ett noenlunde greit grafisk grensesnitt og att det må kunne innstaleres fra floppy, helst i hvertfall...

mvh, Mero :!:

Endret av Merovingian
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Legg inn DOS på den, det er omtrent det eneste den kjører glatt. Legger du inn FreeDOS, så får du til og med et fritt GPL-lisensiert OS :)

Så er det bare å kose seg med gode gamle spillklassikere som LucasArt's adventurespill, Doom 1/2 osv...

EDIT: Jeg vil ikke anbefale kontorbruk, med mindre man bruker vi som "tekstbehandler". Til all praktisk kontorbruk trenger man litt mer oppdatert software, inkludert en nyere browser. Noe slikt er dødfødt på en så gammel PC :(

EDIT2: Det går såklart an å kjøre en minimal linux-distro, men da spørs det hva man skal bruke den til. Personlig ser jeg få anvendelsesområder, annet enn en ruter eller noe slikt, og da må du nesten ha 2 ethernet-porter.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Foreslår at du tar en kikk på denne siden. Her er det listet opp en haug med linux-distroer som kan kjøres rett fra floppy.

Ser at du har 14 Gb harddisk (mye diskplass i forhold til ram) så den får du nok ikke utnyttet fullt ut (les: luksusproblem)

Synes at denne tråden er litt interesant, så bare kom på flere distroer eller programvare hvis dere finner noe. Med 14 Gb så burde den jo kunne settes opp som en liten web-server, men jeg fant ingen distro til det formålet. Hvis det finnes et program, så må det kunne kjøres kun fra kommando-linja (eller hva det nå heter i linux).

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar
Synes at denne tråden er litt interesant, så bare kom på flere distroer eller programvare hvis dere finner noe. Med 14 Gb så burde den jo kunne settes opp som en liten web-server, men jeg fant ingen distro til det formålet. Hvis det finnes et program, så må det kunne kjøres kun fra kommando-linja (eller hva det nå heter i linux).

7917428[/snapback]

Står ikke noe om at han har noe nettverkskort i maskinen, web-server uten nett blir fort meningsløst. Uten cd-rom også er det sterkt begrenset hva du kan få inn på boksen.

Lenke til kommentar

Til alle dere som anbefalte vedkommende å kaste maskinen:

Det var ikke det han spurte om og har dere ikke noe nyttig å komme med trenger dere egentlig ikke svare.

Xservere som TinyX vil trolig kjøre utmerket på en slik maskin. Men systemer som Gnome og KDE er nok bare å glemme. En av *Box variantene fungerer nok greit nok.

Lenke til kommentar

Han spurte om det var en distro som kan kjøres på maskinen, med GUI. Av egen erfaring er det et håpløst prosjekt, derfor sa jeg at han like godt kunne kaste maskinen. Det er min mening og jeg står ved den.

Du kommer jo ikke med så mange konstruktive tips selv, tror du TinyX og Box sier trådstarter så mye?

Tips til distro? Ok, Slackware.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...