Qwseyvnd Skrevet 3. desember 2002 Del Skrevet 3. desember 2002 Hallo...er min minnebåndbredde bra nok 2010mb/sek kjører på 266mhz FSB. Jeg vil ha minne på 5gb/sek (Twinbank). Senere skal jeg kjøpe Corsair 256mb og klokke til 430mhz og kjøpe en til senere 256mb slik at jeg får over 6,6gb/sek. Blir bedre på minne. Fordelt på alle deler den skal sende til. Vet godt at det er dyrt men vil ha et rå pc med AMD XP2400+ kjøpes med Corsair. Vil kjøre alle spill fks Flight Simulator 2002 som krever enormt av minnebåndbredde. Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 3. desember 2002 Del Skrevet 3. desember 2002 Quote: Den 2002-12-03 20:37, skrev Qwseyvnd:Hallo...er min minnebåndbredde bra nok 2010mb/sekkjører på 266mhz FSB.Jeg vil ha minne på 5gb/sek (Twinbank). Unnskyld, men hvordan skal du få til det? 133Mhz DDR => 2,1GB/s. Med doble kanaler får du 2*2,1GB/s = 4,2GB/s. Skal du ha mer må du kjøre 2x 166Mhz(DDR), noe som vil gi deg teoretisk maks på 5,4GB/s. Teoretisk.... det får du ikke før du bytter brikker. Quote: Senere skal jeg kjøpe Corsair 256mb og klokke til 430mhz og kjøpe en til senere 256mb slik at jeg får over 6,6gb/sek. Blir bedre på minne.Fordelt på alle deler den skal sende til.Vet godt at det er dyrt men vil ha et rå pc med AMD XP2400+ kjøpes med Corsair.Vil kjøre alle spill fks Flight Simulator 2002 som krever enormt av minnebåndbredde. Hva skal du med all den minnebåndbredden da? Du er klar over at det er FrontSide Bus'en som setter begresningen? Samme hva du klokker minnet til, så har du bare 2,1GB/s (eller 2,7GB/s med 166Mhz FSB) mellom CPU og NorthBrigden. Har du mer mellom minnet og NB så .... ja ... det er av begrenset betydning. Allerede ved single-channel DDR har du metta det som FSB maks kan trekke. Det er ikke mulig hvor mye du enn dytter på : 133Mhz FSB = 2,1GB/s ... BASTA, og den XP2400+'n din har nettopp 133Mhz FSB. Med dual-channel DDR så har du metta FSB og alt annet i maskina ganger tre. Minnet skal serve tre ting, CPU, AGP og resten. CPU tar jo som sagt 2,1GB/s. Resten tar maks 0,8GB/s (Hypertransport; NB <--> SB). AGP-porten får da det som er til overs... men dagens skjermkort har innebygd så mye minnet at det er veldig lite som blir swap'et mellom skjermkortminnet og systemminnet. Det kan man se utifra det faktumet at det er veldig få spill som har spesiell glede av å gå fra AGP2x til AGP4x og langt mindre AGP8x(hvilket betyr at det faktiske nivået på overføringa ligger et sted lavere enn AGP2x, mindre enn 1033MB/s). 4,2GB/s(Totalt) -2,1GB/s(CPU) -0,8GB/s(HyperTransport) -1,0(APG) = et par hundre MB/s. Dette er ved FULL driv i alt det alle enhetene klarer... Firewire, Raid-0, USB2.0 og alt kjører så hardt de klarer... og ennå har du igjen litt båndbredde med 2x133Mhz(DDR) :wink: Eneste stedet jeg vil anse som viktig med dual-ddr og hvor du virkelig får glede av det, må være om du skal bruke den integrerte grafikk-kjerna. For et skjermkort er ikke 2,1GB/s delt med CPU spesielt mye ... 2,1GB/s dedikert er vel heller ikke så mye, men likevel betraktelig bedre. Jeg ser av signaturen din at du bruker et Stand-Alone skjermkort og således ikke bruker den integrerte GPU'n. Det er mulig du blander litt sammen med hvordan det er med P4'n. Tidligere var P4 rett og slett sulteforet. Den har på "400Mhz FSB" en total båndbredde på 3,2GB/s... noe som på den tiden P4 ble lansert, var mer enn noen DDR-løsning kunne tilby. Det er derfor man ser såppass store forbedringer i ytelsen på P4 ettersom båndbredden økte. Men det er anderledes med AMD XP. De har på langt nær så stor båndbredde og klarer seg nesten like greit med single 133Mhz(DDR). Når det gjelder nFORCE og nFORCE2 er det IKKE den store minnebåndbredden som er skyld i at de yter godt. Det er det cachinga/buffringen i selve NB som hovedsaklig står for.... og den er uavhenging av hva du nå enn måtte ha av minnebåndbredde ellers. Å klokke opp minnet til DDR430 har INGENTING for seg .. annet enn å koste masse penger og gjøre systemet utstabilt og/eller korte ned levetiden på det. Da er det bedre å heller holde seg til å kjøre minnet dual men med lik hastighet som FSB. 133Mhz FSB => 2x 133Mhz minne. Har du derimot 166Mhz FSB, bør du ha 166Mhz minne for å minske latencyen mest mulig... Men tilbake til spørsmål 1. Med to brikker skulle du hatt like over 4000MB/s... For å få det på mFORCE/nFORCE2, må brikke1 stå i slot1 eller slot2(de som står helt inntil hverandre) mens brikke2 MÅÅÅÅÅ stå i slot3(den som står litt lenger fra de to andre). Ellers får du ikke kjørt med doble minnekanaler. *Puh* Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå