Gå til innhold

Hva, hvordan og når med utdanning

co2

Anbefalte innlegg

Begynne nå å nærme meg slutten på VGS, Allmenn linje. Har egentlig tenkt å gå i militæret, men det er jo ikke sikkert man kommer inn nå til dags selv om man vil.

Så nå begynner andre i klassen å snakke om/søke på skoler og studier.

Jeg forøvrig, har ikke peiling på hva jeg vil whatsoever, heller ikke hvordan og når. Jeg ikke tatt til meg hvordan noe av det virker.

1. Når er fristen for å søke på skolene?

2. Hvilke skoler koster og koster ikke/hvor mye?

3. Hvor kan jeg finne sider hvor man tar undersøkelser som viser hva man vil mest? Altså som måler interesser, og lager forslag/diagram.

4. Hvor kan jeg finne liste over hvilke yrker som ikke kommer til å lønne seg, eventuelt lønne seg?

uh :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har egentlig tenkt å gå i militæret, men det er jo ikke sikkert man kommer inn nå til dags selv om man vil.
Joda. Bare å ta kontakt med vernepliktsverket det. Er du heldig setter de deg opp der du ønsker.

Jeg sendte mail til dem å spurte om det gikk ann å påvirke når man blir innkalt, slikk at jeg slapp å bli innkallt til jul og dermed miste to år studier i stedet for et. To måneder ringer en dame til meg og sier "Hei! Jeg satt å rydda litt i mailboksen min og fant en mail fra deg. Er det greit jeg setter deg opp på juli-opptaket sommeren 2007?" Sa det var helt greit da det er bedre å vite med sikkerhet når man skal inn, enn å leve i den uvissheten "blir jeg kallt inn i år, eller til neste år?" osv...

1. Når er fristen for å søke på skolene?
Det varierer fra skole til skole. Men søker du via Samordna opptak er fristen 15. april. De fleste offentlige skolene søker man på gjennom Samordna opptak. Privatskoler har egne inntak og egen søknadsfrist.

2. Hvilke skoler koster og koster ikke/hvor mye?
De offentlige skolene er gratis. De private skolene må man betale for. Skolemateriell må du selv betale for på de offentlige skolene.

3. Hvor kan jeg finne sider hvor man tar undersøkelser som viser hva man vil mest? Altså som måler interesser, og lager forslag/diagram.
Dropp alt som heter interessetester. De er totalt irrelevante. Tok en slik test i slutten av ungdomsskolen for å finne ut hva jeg ville videre, men resultatet testen gav heiv jeg rett i boss. Du finner forøvrig NAV sin interessetest her.

Et av spørsmålene er feks om du liker å bestille reiser og hotellrom. Dette svarte jeg svært interessert på da jeg liker å planlegge min egen ferie, men interessetesten tolker jo dette som at jeg har lyst å bli reiseguide :p

4. Hvor kan jeg finne liste over hvilke yrker som ikke kommer til å lønne seg, eventuelt lønne seg?
Arbeidsmarkedet varierer hele tiden, så det er vanskelig å si hvilken utdanning som er mest lønnsom å ta. Generelt sett er det mangel på arbeidskraft her i Norge, så du vil nok ha god sjans for å få deg en jobb uavhengig hvilken utdanning du har. Endret av Joddleif
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...