Kamma Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 For lett å få gjedde: Fisk først opp småabbor, cirka 50-150 gram store. Er greit å ha mange liggende på isen, sånn at man hurtig kan skifte til nytt agn om man mister den man bruker. Ha en solig pilkestikke/stang med tykk vintersene som tåler litt skraping inn mot iskanten. Sett på en skarp og solid treblekrok i enden av snøret, og fest abboren i ryggen på treblekroken. Så slipper du den helt ned til bunn, og "banker" den noen ganger ned mot bunnen. Så rykker du litt opp og ned, gjerne helt opp til iskanten. Gjenta mange ganger. La agnet få flyte fritt i vannet i korte perioder, det er ofte da huggene kommer. Klepp er å anbefale, da det som oftest ikke er så lett å dra gjedda rett opp av hullet kun med snøret. Jeg har fått uendelig mange kutt på henda etter gjeddebitt. Det som er noe dritt, er at det aldri stopper å blø på kalde vinterdager.. Lenke til kommentar
Korpmettaren Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 riktig det du sier Kamma, og en god ting til det: Nappindikator! Har ofte 3 stk ute med hver sin lyd når jeg er ute etter abbor, ørret og gjedde. Bruker ofte mort opp til 250-300g på gjedde. Lenke til kommentar
Kamma Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Jeg har aldri prøvd nappindikator, men jeg vet at det er en stor fordel.. Jeg bruker som regel veldig lett utstyr etter gjedda, synes det er veldig artig også på isfiske. Bruker bare en sterk liten pilkestikke, og det fungerer veldig bra, inntil man får på gjedde på ti kilo og mer. Lenke til kommentar
Korpmettaren Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 Har selv vært med å dra opp en gjedde på 8 kg med en liten pilkestikke uten noe justering på bremsen. Brukte et par minutter for å få den opp til isen.. morro det. En annen ting er at DN har nå sendt inn forslag til revisjon på lover om innlandsfiske til høring: Kapittel VIII. Fiske, fisketider, fiskemåter, redskapsbruk m.v. § 37. Forbudte tiltak og fiske- og avlivingsmetoder. De har her lagt til punkt 8 som lyder: Fisk som agn. Dette av to grunner: Regelendringen vil ha en dobbel funksjon: a) hindre spredning av innlandsfisk mellom vannforekomster, og b) hindre spredning av fremmede organismer som lever på eller i fisken. Et forbud mot bruk av død fisk som agn, og mot transport av levende fisk innen vassdrag, vil sette fokus på problemet med spredning av arter og bidra til at det blir enklere å kontrollere ulovlig utsetting av fisk. Får de igjennom dette, vil det takk og forvel på ismeite. Det foreslås også at begrepet skytevåpen knyttes opp mot våpenlovens definisjon, jf våpenlovens § 1. Dette innebærer bl.a. at det vil være forbudt å skyte gjedde med for eksempel pil og bue. :/ Lenke til kommentar
Vestlivegen Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Er selv ivrig isfisker. Fisker utelukket etter røye og ørret. Forer alltid noen dager før jeg skal fiske. Benytter da som regel oste "kjuke". Hadde vært artig om noen hadde noen gode tips til hva anna som er bra egna for foring til røye og ørret. Lenke til kommentar
Korpmettaren Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Kasein, eller Kjuke som det også kalles skal du ikke bruke for masse av! I sverige fant de mange døde ørreter hvor kjuken stoppet fordøyelsen deres. Så 3-4 små klumper holder. Noen små tips: En måte og holde liv i røya litt lenger om våren sommeren: 1 stk fisk eller kjøtt på ca 1 kg, 1 ben av en damestrømpe(brun) Ha kjøtt/eller fisk opp i strømpen, lag 3 små hull i foten på strømpen og heng herligheten over vannet(overhengende trær er bra) og etter ca 14 dager begynner automaten og levere maggot i porsjoner. En god blanding med reker, mark, ansjos og loff, lag det som en deig og lag boller( bruk mixmastern), gjerne med rå egg, legg dem i fryseren noen dager og du har et for som trekker til seg ørret og røye i mange timer. Mais er det mange som bruker, men har sett en del ufordøyet mais i røyemager. ikke bra. Ellers har man forskjellige ostetyper som pultost og port salute som fungerer bra. Bare husk å kutte den i små terninger. Ellers så selger vel Avkroken Sensaas ferdigblandet ørretfòr som blir det enkleste.Bare å tilsette litt vann og vips så er det ferdig:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå