FDviking Skrevet 10. februar 2007 Del Skrevet 10. februar 2007 Hei! tenkte vi kunne ha en tråd om isfiske. Selv må jeg ærlig talt inrømme at jeg er rimelig fersk på isfiske. derfor trenger jeg masser av info. -utstyr? -erfaringer? -pris? -tips tricks? -fiskemetoder? -evt gode plasser/fiskevann MVH FDv Lenke til kommentar
FDviking Skrevet 11. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2007 var på tur i dag. ikke no fisk da jaja dere får se å komme med gode tips så jeg kan få fisk da... Lenke til kommentar
Perazzi Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 Hei! tenkte vi kunne ha en tråd om isfiske. Selv må jeg ærlig talt inrømme at jeg er rimelig fersk på isfiske. derfor trenger jeg masser av info. -utstyr? -erfaringer? -pris? -tips tricks? -fiskemetoder? -evt gode plasser/fiskevann MVH FDv 7914898[/snapback] Du trenger: - Et isbor (koster ca. 1000 kr i en sportsbutikk) - Pilkestikke + skjeer + kroker (finnes i alle prisklasser) - Isøse (kjekt å ha for å renske bort is/slaps fra hullet) - Stolsekk/liggeunderlag - Maggott (funker utmerket som agn for alle ferskvannsarter) Lenke til kommentar
FDviking Skrevet 20. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2007 takk for infoen fikk foresten en aborr i helgen som var. den beit på en maggot rett under isen Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Isfisket en gang bare og da fikk vi ikke napp engang. Er jo ikke ofte isen blir spesielt trygt å gå på her i bergen så da har eg rett og slett ikke giddet å inverstere i isfiske utstyr. Sikkert gøyt der det ofte fryser skikkelig. Lenke til kommentar
DjSlayer Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 (endret) Pengene må legges i klær, varme klær. Det er ikke noe artig å fryse, det gjør turen mer eller mindre uutholdelig. Flytedress er å anbefale, spørr i en sportsfiskeforetning. Styr unna stikker som låser senen totalt, har opplevd harde utras noen ganger som kunne ha røket sena hvis den var låst. Det lønner seg også å ha flere stikker satt opp på den samme metoden, siden uforutsette hendelser (mistet pimpel eller sløv krok) kan tvinge frem skifte av pimpel. Det kan bli en utholdelsesprøve med stive og kalde fingre, da er det bedre å ha et ferdig knytt oppsett i sekken. Det kan bli mange forskjellige oppsett i sekken tilslutt, et par agn oppsett, mormyska osv. Skal man fiske mye på isen lønner det seg å investere i et ordentlig borr, UR rantanen (blå) er det beste på markedet, sørg bare for å få riktig dimensjon som passer fisket ditt. Har to slike borr selv, 115 og 155mm (de fåes opp til 205 mm), det siste boret ble annskaffet etter den tredje gjedda som jeg ikke kunne få opp uten å borre flere hull. Det på 155mm kostet 1300kr, vel verdt det også, har ennå ikke slipt det andre borret mitt etter 12-13 års bruk. I den andre enden av skalaen har du mora borrene (de blå med røde håndtak), er ikke verdt å spytte på engang. I en intesiv sessong kan man skifte skjæret mange ganger og skjærene er ikke billige. Erfaringene må du nesten skaffe deg selv, må bare si at isfiske er det artigste jeg vet, har hatt mange herlige stunder på isen, noen ganger med mye fisk og andre ganger med ikke fullt så mye fisk. Den siste gangen jeg var ute fikk jeg et titalls abborer med vekt opp i mot 500g og gangen før der fikk jeg en gjedde på ca 10kg tatt på pimpel med str 14 krok og 0.20 sene. - D.J. Endret 8. mars 2007 av DjSlayer Lenke til kommentar
lolidude Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 Jeg har aldri prøvd isfiske er det morro? Lenke til kommentar
h3nRIk Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Ja, klart det er morro! Lenke til kommentar
Korpmettaren Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Noen som har prøvd å pilke etter lake? Det er vel den nye fiske jeg skal prøve meg på å lære å fiske. Skal jo være samme prinsipp som å fiske etter gjedde.. Men hvordan kjemper en lake? slapt eller aggresivt? Lenke til kommentar
DjSlayer Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Noen som har prøvd å pilke etter lake? Det er vel den nye fiske jeg skal prøve meg på å lære å fiske. Skal jo være samme prinsipp som å fiske etter gjedde.. Men hvordan kjemper en lake? slapt eller aggresivt? Har prøvd en gang, ikke vellykket, men fisket foregår ved å dunke en pilk (som er agnet med noe som lukter mye som f.eks. makrellfilet) i en stein på bunnen. Man fisker også midt på natten siden laken er mest aktiv om natten. - D.J. Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 Et godt tips og erfaring er å ikke bli sittende for lenge på samme sted - oppsøk fisken. Sitt aldri lengre enn maks. halvtimen, gå heller tilbake senere. Lenke til kommentar
DjSlayer Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 (endret) Et godt tips og erfaring er å ikke bli sittende for lenge på samme sted - oppsøk fisken. Sitt aldri lengre enn maks. halvtimen, gå heller tilbake senere. 1. Det spørs hva du fisker etter, er du på jakt etter en stimfisk som flyr mye (sild) kan det lønne seg å vente 2. I min jakt på abboren greier jeg sjelden å sitte lengre en 5 minutter i det samme hullet (hvis det ikke biter da). - D.J. Edit: Nå venter jeg på isen (hvis den kommer denne sesongen i det hele tatt) Endret 21. januar 2008 av DjSlayer Lenke til kommentar
Korpmettaren Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 Isen er herlig her i østmarka nå. Og ja, fisker jeg f.eks etter mort, abbor, ørret, så kan det fort komme opp i 20 hull+++ Kommer helt ann på om jeg finner de riktige hullene med en gang eller ikke.. Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 1. Det spørs hva du fisker etter, Det er primært røye (+ ev. ørret). Var på Møsvatn en vinter. De fleste rottet seg sammen på et kjent sted - dårlig bitt. Vi dro ut på leting og ved noen holmer traff vi røya skikkelig på hugget. Tror det morsomste fisket jeg har vært med på. Lenke til kommentar
Xander^ Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Erfaring: Vel, jeg har vært ett par ganger på isfiske og jeg kan sammenligne det med sjøfiske fra båt med pilk. Jeg er en ivrig fluefisker og fluebinder, men når det kommer til isfiske så ser jeg heller Norge Rundt i reprise.. Lenke til kommentar
DjSlayer Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Erfaring: Vel, jeg har vært ett par ganger på isfiske og jeg kan sammenligne det med sjøfiske fra båt med pilk. Jeg er en ivrig fluefisker og fluebinder, men når det kommer til isfiske så ser jeg heller Norge Rundt i reprise.. Du har bare 50% rett når du sammenligner med pilkefiske fra båt. 1. Presisjonen når du fisker på isen er større, ikke må du dra opp anker for å flytte deg. 2. Friheten er større 3. Mindre forurensning. 4. Krever mer teknikk i fisket. Jeg kjenner den elitistiske innstillingen til mange fluefiskere som sier at deres metode for fiske er den eneste sportsfiskemetoden og alt annet er kun matauke. Slike meninger kan de har for dem selv. Sist men ikke minst, Norge rundt repriser fra 70 tallet er interessante i kulturøyemed selv om de satte mye av søkelyset på Norsk gårdsdrift, så jeg ville heller ha jaktet på kilos abborer på isen (hvis det var is). - D.J. Lenke til kommentar
Xander^ Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Erfaring: Vel, jeg har vært ett par ganger på isfiske og jeg kan sammenligne det med sjøfiske fra båt med pilk. Jeg er en ivrig fluefisker og fluebinder, men når det kommer til isfiske så ser jeg heller Norge Rundt i reprise.. Du har bare 50% rett når du sammenligner med pilkefiske fra båt. 1. Presisjonen når du fisker på isen er større, ikke må du dra opp anker for å flytte deg. 2. Friheten er større 3. Mindre forurensning. 4. Krever mer teknikk i fisket. Jeg kjenner den elitistiske innstillingen til mange fluefiskere som sier at deres metode for fiske er den eneste sportsfiskemetoden og alt annet er kun matauke. Slike meninger kan de har for dem selv. Sist men ikke minst, Norge rundt repriser fra 70 tallet er interessante i kulturøyemed selv om de satte mye av søkelyset på Norsk gårdsdrift, så jeg ville heller ha jaktet på kilos abborer på isen (hvis det var is). - D.J. Som sagt.. Det var min erfaring. Hva mener du med at presisjonen er større? Kan vel ikke bli mer presist enn med et ekkolodd? Friheten er større og mindre forurensning? Så vidt jeg vet består kloden av 70% vann hvor mesteparten er sjøvann.. også har vi noe som heter robåt.. Når vi snakker om innstillingen til fluefiskere så knerter jeg gjerne en eller to til matfisk, men det betyr ikke at jeg fisker ut all storfisk.. Det finnes altfor mange ødelagte vassdrag i Norge.. Lenke til kommentar
bjornerikk Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Jeg har isfisket etter abbor siden jeg fikk min første pilkestikke da jeg var 3 år det er vel ca. 13 år siden det beste man kan bruke må jeg si er mormiska (er ikke sikker på om det skrives sånn) det er veldig effektivt og artig å fiske med. er ikke uvanlig at jeg får oppunder 10 abborer på et par timer, men rekorden min ligger på 14 faren min har fått rundt 90 røyer på en dag mormiska er best. men som sagt kan jeg bare om isfisking etter abbor Lenke til kommentar
Korpmettaren Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Mormyska har jeg og satt min lit til. Nettopp kommet hjem fra en 5 dagers tur i marka hvor jeg bare har fisket. Det jeg opplevde der da (og alle andre gangene...): Røye: brukte da bare mormyska og to maggot, og en lys-drage og lyskrok under. dro opp nok røyer da. Ørret; mormyska og 1-3 maggot. Kommer ann på størrelsen til fisken. Ellers er mort også bra på større ørreter. Abbor: pimpel og lyskrok med maggot eller mormyska med en maggot. Kan også bruke mort på abbor.. Mort: alt som er av kroker+maggot. biter som f***. Dro opp ca 60 stk på 20 min den ene dagen jeg var inne nå.. den var da på 200g+/- Men, 10 abbor på et par timer? var ikke en null for lite der? 4 kamerater av meg fisket i 10-12 hull et par timer, og dro opp over 450 abbor. Ikke noe problem det bare man finner fisken. Lenke til kommentar
bjornerikk Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 jeg er ikke så erfaren, enda Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå