gamerman Skrevet 10. februar 2007 Del Skrevet 10. februar 2007 Hei hei. Jeg har akkurat kjøpt meg et Nikon d70s speilrefleks kamera. =) (Yey!) Meeeennn... Jeg skjønner det ikke =P Kan noen forklare meg hvordan jeg kan få de beste macro (mikro) bildene, hvilke instillinger jeg må ha osv. Har sett litt i instruksjonsboken, men får det ikke helt til. Noen som kan hjelpe meg? Kjøpte dette kameraet hos japanfoto på tilbud, med en spesiallinse, dersom dere trenger å vite det eller spesifikasjoner etc ^_^ På forhånd takk ^_^ Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 10. februar 2007 Del Skrevet 10. februar 2007 Ja, vi kan ikke vite hva du trenger uten at du sier oss hviket objektiv du har kjøpt med. For å ta bra nærbilder er stativ et must, eller blits. Lenke til kommentar
gamerman Skrevet 10. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2007 (endret) http://shop.japanphoto.no/ Der er kameraet jeg kjøpte. For å se spesifikasjonene må dere trykke på 'spesifikasjoner ->' under teksten: CCD-bildesensor i Nikon DX-format på 6,1 millioner effektive piksler som gir bilder på 3008 x 2000 piksler med høy oppløsning og svært skarpe detaljer. Øyeblikkelig oppstart på 0,2 sekunder gjør at du kan ta bilder med D70s før du klarer å plassere fingeren på utløserknappen. AF-S DX Zoom-Nikkor 18–70mm f/3.5–4.5G IF-ED objektiv medfølger. Men det skjønte dere sikkert =P Har ikke en ekstra blitz eller et stativ =P Endret 10. februar 2007 av gamerman Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 10. februar 2007 Del Skrevet 10. februar 2007 (endret) Du kan ikke ta makrobilder med det objektivet. På speilreflekskameraer så har man forskjellig objektiver tiil forskjellig bruk. Hvilket objektiv du trenger i tillegg avhenger av hvordan du definerer makro. I bruksanvisningen til objektivet står det hvilken nærgrense det har (38cm). Sett objektivet på 70 mm brennvidde og gå så nært som du kan og samtidig får fokus. Da får du et brukbart nærbilde, men ikke tradisjonell makro. Kameraet, objektivet og prisen er bra. Du trenger bare å lese og lære litt før du kan utnytte det fullt ut. Endret 10. februar 2007 av Kristallo Lenke til kommentar
gamerman Skrevet 10. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2007 Du kan ikke ta makrobilder med det objektivet. På speilreflekskameraer så har man forskjellig objektiver tiil forskjellig bruk. Hvilket objektiv du trenger i tillegg avhenger av hvordan du definerer makro. I bruksanvisningen til objektivet står det hvilken nærgrense det har (38cm). Sett objektivet på 70 mm brennvidde og gå så nært som du kan og samtidig får fokus. Da får du et brukbart nærbilde, men ikke tradisjonell makro. Kameraet, objektivet og prisen er bra. Du trenger bare å lese og lære litt før du kan utnytte det fullt ut. 7915038[/snapback] Ok, takk for det. Bare lurer, hva står 18 - 70 "mm" for? Man kan ta bra og fine makro bilder bare stå litt i fra og zoome Disse makro linsene på siden koster vel en god del? Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 10. februar 2007 Del Skrevet 10. februar 2007 18-70 fra nikon er langt i fra noe Spesialobjektiv, det er et normalobjektiv. Tallene 18-70 betyr at du kan zoome fra 18mm brennvidde til 70mm brennvidde. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 10. februar 2007 Del Skrevet 10. februar 2007 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=490679 Hent ned og les så lærer du mye. Et bra makroobjektiv koster ca 3000 kr. Lenke til kommentar
Aleksander-yo Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 Et bra makroobjektiv koster ca 3000 kr. 7915761[/snapback] Mens du kan få et ganske rimelig et til ca 1500-2000 kronarser.. Lenke til kommentar
Aleksander-yo Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 Evt, hvis du vil prøve deg på en villbass så kan du ta av objektivet og "snu" det. Slik at den enden som egentlig skal være ut kommer inn og omvendt. Men det er ikke _veldig_ sunt for hverken objektivet eller huset støv kommer inn i kameraet. Lenke til kommentar
gamerman Skrevet 15. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2007 Evt, hvis du vil prøve deg på en villbass så kan du ta av objektivet og "snu" det. Slik at den enden som egentlig skal være ut kommer inn og omvendt. Men det er ikke _veldig_ sunt for hverken objektivet eller huset støv kommer inn i kameraet. 7945607[/snapback] Bruke en forlengelse kanskje ? slik som forstørelse glass eller noe sånn som man ser på insekter med? Lenke til kommentar
RamsFoto Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Bruke en forlengelse kanskje ? slik som forstørelse glass eller noe sånn som man ser på insekter med? 7947357[/snapback] En forlengelse eller mellomring (Extension tube) kan fungere godt. De finnes i forskjellige lengder. Jeg bruker en 25mm selv til et 50mm objektiv. De inneholder ikke noe glass, men er bare et avstandsstykke mellom kamera og objektivet. Objektivet ditt har i utgangspunktet 38cm nærgrense, dvs avstanden fra motivet til filmen eller sensoren i kameraet. En mellomring gjør at man kan fokusere mye nærmere enn objektivet er designet for, men man kan ikke fokusere på ting langt unna med en slik montert. Dersom nærgrensen i utgangspunktet for objektivet er ganske kort (til sammenligning har min 50mm en nærgrense på 45cm), så kan fokusområdet flyttes innenfor frontglasset på objektivet. Da får man ikke fokusert på noe som helst. (det virker ikke på verken sigma 18-50 eller sigma 10-20 f.eks) Hvorvidt det vil fungere eller ikke er altså avhengig av hvor langt objektivet i seg selv er, hvor lang mellomringen er og hvilken nærgrense objektivet har. Flere faktorer er ukjent her, så du må nok låne en ring for å prøve. - Rams Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå