larsenv Skrevet 10. februar 2007 Del Skrevet 10. februar 2007 Heisann Folkens. Jeg har nettopp kjøpt meg et Eos 400d. Tatt de første 250 bildene idag. Kjempekvalitet. Imorgen skal jeg på skitur i fjellet og det er meldt supertvær med sol og de hele:) Smp mitt er: Hvordan stiller jeg inn kameraet i slike forhold (Snø og sol) Jeg kjører kameraet i P-modus. Og lurer litt på om det er fare for Blåskjær i bildene mtp Hvitbalansen. Og bør jeg stille ned Eksponeringsnivået slik at ikke kameraet blir lurt av all den hvite snøen? evt hvor mye bør jeg stille på den? Er det noe annet som jeg ikke har tenkt på som er viktig? mvh Vidar Larsen Lenke til kommentar
Krister03 Skrevet 10. februar 2007 Del Skrevet 10. februar 2007 Kanskje bedre å bruke M også måler du lyset i snøen og eksponerer med blitz hvis du skal ta bilde av mennesker hvertfall. Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 10. februar 2007 Del Skrevet 10. februar 2007 Hvis det er mye hvitt i bildet som f.eks snø , så vil kameraets lysmåler fortelle kameraet at det må gjøre bildet mørkere slik at bildet blir feileksponert. Det du kan prøve på er å "overeksponere" kameraet +1 til +2 ev. Da lurer du kameraet slik at eksponeringen kan bli bedre. Omvendt blir det hvis bildet inneholder mye sort. I tillegg kan hvitbalansen stilles til sol eller enda bedre ta opptaket i RAW og juster fargetemperaturen til ønsket nivå i RAW konverteringsprogrammet. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 10. februar 2007 Del Skrevet 10. februar 2007 RAW og +1.5EV er gode tips ,ja Lenke til kommentar
larsenv Skrevet 10. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2007 Takk for svarene. Skal prøve imorgen, så skal dere få høre hvordan det gikk mvh Vidar Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 Ta en titt her: http://www.akam.no/guide/fotografering/fot...kefjellet/14163 Lenke til kommentar
larsenv Skrevet 13. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2007 Hei igjen. Da har jeg fått sett litt på bildene, og de blei ganske bra. Det var noen som blei litt lyse. Men hvitbalansen var bra på alle. Ingen blåskjer eller noe slikt. Jeg justerte eksponeringsverdien med +1/3 til +1 og fikk sett litt på forskjellen når e kom hjem. Jeg har ikke lagt ut noen bilder så dere kan få se. Takker for hjelpe. mvh Vidar Larsen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå