frodrikk Skrevet 10. februar 2007 Del Skrevet 10. februar 2007 (endret) Jeg har klart og lage timeren sånn at den spiller av lyd på 0 men den kan ikke telle ned mer enn 9 sek ellers står det : invalid property value eller noe sånt.. noe jeg kan gjøre sånn at den kan telle ned 30 minutter? Også klarer jeg ikke åpne lydfilen rett fra VB jeg måtte lage en bat fil som åpnet lyden også satt jeg timeren til og åpne batfilen =S noen andre måter og gjøre dette på? Endret 11. februar 2007 av frodrikk Lenke til kommentar
tZar Skrevet 10. februar 2007 Del Skrevet 10. februar 2007 Bruk timeren du. Set intervalet til 1000 (=1 sekund) Hver gang timeren kjører, trekker du en fra en variabel som har startverdi=30. Når variabelen har verdien 0 så spiller du lyden din Lenke til kommentar
frodrikk Skrevet 10. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2007 Bruk timeren du. Set intervalet til 1000 (=1 sekund)Hver gang timeren kjører, trekker du en fra en variabel som har startverdi=30. Når variabelen har verdien 0 så spiller du lyden din 7915494[/snapback] eeee kan du forklare litt nærmere? er litt ny i dette Lenke til kommentar
tZar Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 Sleng timeren på formen. Gå på egenskapene til timeren og sett interval på 1000 (mener det er interval det heter, har ikke brukt VB6 på år og dag). Lag en button og et tekstfelt. Sett vardien i tekstfeltet til 30. Så på onclick på knappen: Timer1.Enable (eller noe slikt) På timer1 koden legger du noe slikt som: textbox1.text = textbox1.text-1 if textbox1.text=0 then messagebox("tiden er ute") end if Merk, dette er bare fra hodet mitt, som kanskje ikke fungerer alt for bra rett etter man har våknet på en søndags morgen Lenke til kommentar
frodrikk Skrevet 11. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2007 (endret) Sleng timeren på formen. Gå på egenskapene til timeren og sett interval på 1000 (mener det er interval det heter, har ikke brukt VB6 på år og dag).Lag en button og et tekstfelt. Sett vardien i tekstfeltet til 30. Så på onclick på knappen: Timer1.Enable (eller noe slikt) På timer1 koden legger du noe slikt som: textbox1.text = textbox1.text-1 if textbox1.text=0 then messagebox("tiden er ute") end if Merk, dette er bare fra hodet mitt, som kanskje ikke fungerer alt for bra rett etter man har våknet på en søndags morgen 7918545[/snapback] dette står i timeren: Private Sub timer_Timer() Text1.Text = Text1.Text - 1 If Text1 = 0 Then Shell ("C:\wow.bat") End Sub sånn her er button: Private Sub Command2_Click() timer1.Enabled End Sub og i textboksen er det ingen kode men det står 30 i den.. er det sånn du mener?? for det står compile error: invalid use of property hvis jeg trykker på button, også markerer den timer1.enabled i kodeboksen..' oså hvis det står timer1.enable i button tingen kommer det : method or data member not found. Endret 11. februar 2007 av frodrikk Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 (endret) 'Timer.Enabled er en egenskap, den kan ha verdien True, eller False Private Sub Command2_Click() timer1.Enabled = True End Sub Private Sub timer_Timer() ' Cast til et tall først, mest for at du skal forstå hva som skjer ' Trekk fra en, lag en tekststreng av det, og sett det i Text1.Text Text1.Text = Str(Val(Text1.Text) - 1) ' Gjør om til tall, sjekk om det er 0, hvis det er tilfellet, kall wow.bat If Val(Text1.Text) = 0 Then Shell "C:\wow.bat" timer1.Enabled = False Text1.Text = "30" End If End Sub Endret 11. februar 2007 av GeirGrusom Lenke til kommentar
frodrikk Skrevet 11. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2007 YAY ! fikk det til =D takk for all hjelp =) Lenke til kommentar
frodrikk Skrevet 11. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2007 (endret) Er det mulig og pause klokka også? isåfall hvordan? Nvm klarte det selv =P skrev bare:If timer1.Enabled = True Then timer1.Enabled = False =D Endret 11. februar 2007 av frodrikk Lenke til kommentar
tZar Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 Sett enabled til false Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 Timer1.Enabled = Not Timer1.Enabled Og start/pause er i orden. Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 (endret) Nvm klarte det selv =P skrev bare:If timer1.Enabled = True Then timer1.Enabled = False =D 7919592[/snapback] Bemerk at det ikke er nødvendig å utføre en likhetstest dersom verdien er en Boolean. Ettersom IF-setningen kun eksekverer koden etter Then når kondisjonen er SANN (og etter ELSE når den er USANN), er det ikke nødvendig å spesifisere SANN: If Timer1.Enabled Then Timer1.Enabled = False End If Tilsvarende kan en også teste for USANN: If Not Timer1.Enabled Then Men, den mest optimale metoden er nok helt klart den GeirGrusom nevnte ovenfor. Endret 11. februar 2007 av aadnk Lenke til kommentar
frodrikk Skrevet 15. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2007 hva hvis jeg vil ha det sånn at man ikke skal kunne skrive inn noe når man har startet den da? Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Text1.Enabled = False Eller Text1.Enabled = Not Text1.Enabled Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 Text1.Enabled = Timer1.Enabled Lenke til kommentar
frodrikk Skrevet 17. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2007 (endret) det går ikke an og skrive noe inn i tektsboksen når den er startet, men jeg vil at det skal være mulig og skrive når man trykker på pause, hvordan gjør jeg det? nå jobber jeg forresten i VB 5.0 fikk låne det av en venn og fant ut at det er mye bedre, men hvordan kan jeg legge filene mini inn i programmet sånn at når jeg skal spille av lyden at ikke Windows mediaplayer åpner seg? Endret 17. februar 2007 av frodrikk Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 (endret) wtf? Du ba jo om kode for hvordan du skulle få til at man ikke skulle kunne skrive noe i tekstboksen når stoppeklokken var på... edit:VB5 er obsolete, VB6 er obsolete edit2: Spørs, jeg tror dette er litt avansert for deg... Men uansett: du må bruke et bibliotek (System.Media i VB7.0) husker ikke hvordan i VB6 Endret 17. februar 2007 av GeirGrusom Lenke til kommentar
frodrikk Skrevet 17. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2007 wtf?Du ba jo om kode for hvordan du skulle få til at man ikke skulle kunne skrive noe i tekstboksen når stoppeklokken var på... 7962816[/snapback] ja men jeg vil at når man trykker på pause at man kan skrive inn noe Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 (endret) Text1.Enabled = Timer1.Enabled 7957305[/snapback] Fjern denne linja (eller om du har brukt noen av de like bra alternativene over, slett dem) edit:jeg siterer gjerne meg selv Endret 17. februar 2007 av GeirGrusom Lenke til kommentar
frodrikk Skrevet 17. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2007 (endret) Det er jo meningen at man ikke skal skrive noe inn når den er startet.. men når man trykker på pause så vil jeg at man kan skrive i tekstboksen igjen, kan du hjelpe meg med det? ser ikke ut til og funke If Timer1.Enabled = False Then TextBox1.Enabled = True har prøvd og bruke mange varianter av den men ingen funker glem det fikk det til selv =) Endret 17. februar 2007 av frodrikk Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 nå jobber jeg forresten i VB 5.0 fikk låne det av en venn og fant ut at det er mye bedre, men hvordan kan jeg legge filene mini inn i programmet sånn at når jeg skal spille av lyden at ikke Windows mediaplayer åpner seg? 7962796[/snapback] Du kan bruke mciSendString til dette: Private Declare Function mciSendString Lib "winmm.dll" Alias "mciSendStringA" (ByVal lpstrCommand As String, _ ByVal lpstrReturnString As String, ByVal uReturnLength As Long, ByVal hwndCallback As Long) As Long Private Declare Sub Sleep Lib "kernel32" (ByVal dwMilliseconds As Long) Private Sub Form_Load() ' Åpne en fil og start avspillingen. ' Du kan evt. bruke App.Path & "\DinFil.mp3" for å åpne en fil i samme mappe som EXE-filen. ' For å spille av andre filtyper enn MP3, må du endre mpegvideo til waveaudio for WAV-filer ' og sequencer for MIDI-filer. OpenFile "K:\Mp3\EnFil.mp3", "song", "mpegvideo" PlayFile "song", , True End Sub Private Sub Form_Unload(Cancel As Integer) ' Stop musikken CloseFile "song" End Sub Public Sub OpenFile(Path As String, Alias As String, Optional FileType As String = "mpegvideo") ' Åpne og start en MP3-fil mciSendString "open " & Chr(34) & Path & _ Chr(34) & " type " & FileType & " alias " & Alias, vbNullString, 0, 0 End Sub Public Sub PlayFile(Alias As String, Optional Location As Integer, Optional Repeat As Boolean) ' Start avspillingen fra den gitte lokasjonen ( mciSendString "play " & Alias & " from " & Location & IIf(Repeat, _ " notify repeat", ""), vbNullString, 0, 0 End Sub Public Sub PauseFile(Alias As String) ' Stopper avspillingen midlertidig mciSendString "pause " & Alias, vbNullString, 0, 0 End Sub Public Sub ResumeFile(Alias As String) ' Gjennopptar avspillingen etter PauseFile har blitt kalt mciSendString "resume " & Alias, vbNullString, 0, 0 End Sub Public Sub StopFile(Alias As String) ' Stopp musikkfilens avspilling mciSendString "stop " & Alias, vbNullString, 0, 0 End Sub Public Sub CloseFile(Alias As String) ' Tilbakestiller alle ressurser MCI har allokert til avspillingen av filen. Må kalles når du er ferdig. mciSendString "stop " & Alias, vbNullString, 0, 0 End Sub Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå