GH1339 Skrevet 20. desember 2001 Del Skrevet 20. desember 2001 Jeg skiftet ut mer eller mindre hele maskinen i løpet av en måneds tid til dette her: AMD Athlon XP1600+ MSI K7T-266 PRO2 DDR-DIMM PC2100 256MB IBM Deskstar 60GXP 60.0Gb Og en 350w strømforsyning. Uerfaren som jeg var, kjøpte jeg med en enkel og grei cpu vifte, en Coolermaster EP5-6I11A. Nå begynner jeg å lure på om det var feil. Saken er den at siden jeg installerte prosessoren (tre uker siden), har jeg aldri hatt mulighet til å kjøre maskinen på høyere bus hastighet enn 100mhz. Den nekter rett og slett å godta det. Dersom jeg velger 133 og lagrer, vil ikke maskinen engang se etter skjermkort før den kutter. Deretter må jeg dra ut strømledningen for å få slått den av, og bruke jumper for å få startet den opp igjen. I øyeblikket kjører jeg prosessoren på 100x10.5, som er default. Jeg har også forsøkt å bruke 133mhz, men med en lavere ratio, dvs 7.5. Det samme skjer hver gang. Ved normal bruk (surfing og slikt) ligger temperaturen på rundt 53 grader ved 100x10.5. Det kommer nok til å endre seg når jeg snart setter igang med spill med 3d grafikk sammenhengende i to tre timer. Noen forslag? Gjermund Lenke til kommentar
NoNamed Skrevet 20. desember 2001 Del Skrevet 20. desember 2001 hvis du skifter ratio(multipliern) og du har ikke låst opp CPUen din så vill maskinen kræsje helt og du må resete bios CMOS jumperen....så ikke rør ratioen hvis du ikke har låst opp. du skal bare endre der det står fsb clock eller noe fra 100 til 133 (det er bare de to valga) hvis ikke det går vet ikke jeg :razz: Lenke til kommentar
GH1339 Skrevet 20. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2001 Ratio har stått på "auto" inntil veldig nylig, da jeg prøve det som jeg sa tidligere, gikk opp på hastighet men ned på multiplier. Før det forsøkte jeg bare å endre fsb fra 100 til 133, med multiplier på "auto", noe jeg antar er det samme som 10.5 i dette tilfellet. Lenke til kommentar
Noldus Skrevet 20. desember 2001 Del Skrevet 20. desember 2001 hvis tempen er så høy uten at du belaster cpu altfor mye... bør du uansett skifte vifte... få den ned i 40 grader hvertfall.... Lenke til kommentar
Gega Skrevet 20. desember 2001 Del Skrevet 20. desember 2001 Er usikker på det hkèt du har men på tidligere MSI kort måtte man fjerne en jumper for å få den til å kjøre 133fsb Lenke til kommentar
Noldus Skrevet 21. desember 2001 Del Skrevet 21. desember 2001 du trenger ikke kødde med noen jumpers på detta kortet med mindre du ska resete bios....... har akkurat samme kort..... men ikke hatt det problemet... Lenke til kommentar
Fallingwater Skrevet 21. desember 2001 Del Skrevet 21. desember 2001 Multipliern din er jo fin. Så du kjører faktisk på 1050 mhz nå, og det med en temperatur på 53 grader!! huff sier jeg. (vet noen andre med dette hk om tempen i bios er til å stole på?) Dette kan jo være grunnen, for når du så peiser denne på 133*10,5 øker hastigheten med 350 mhz! det vil gi deg en bra temp økning, og når den er så varm fra før kan det gå galt.. ny kjøler+kjølepasta tenker jeg...(hva er system temp?) en tin til: Du har ikke gjort andre innstillinger i bios når du kjører i 100fsb som vil føre til en uholdbar overklokking ved 133fsb? da tenker jeg for eks. på minnet som kan stilles til fsb+33 slik at du får 133 mhz i 100fsb, men som så vil hoppe opp til 166mhz i 133 fsb.. Lenke til kommentar
Fallingwater Skrevet 21. desember 2001 Del Skrevet 21. desember 2001 1. Reset bios til default values -> så setter du fsb til 133. 2. Fix ditt kjøler problem. (3. Oppdater bios) [ Denne Melding var redigert av: PanzerFaust på 2001-12-21 14:28 ] Lenke til kommentar
GH1339 Skrevet 21. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2001 BIOS har vært uforandret siden jeg flashet det for en uke siden. Jeg har ikke endret noen andre innstillinger enn fsb og multiplier, så jeg antar at alt annet er default. Kjøleproblemet er under utarbeidelse..Jeg har bestilt en Taisol cgk 760 og en Enermax kabinettvifte som jeg håper kommer snart. Inntil da kjører jeg maskinen foorsiiiktig. Systemtemp etter en tre timers bruk ligger på rundt 40 grader. Lenke til kommentar
MeG^ Skrevet 21. desember 2001 Del Skrevet 21. desember 2001 40 GRADER PÅ HK !!!!!! huff og huff. min pc ligger på mellom 20 og 23 grader load og idle. hmmm trur du m kjøpe ein kabinettvifte også Lenke til kommentar
Evleos Skrevet 21. desember 2001 Del Skrevet 21. desember 2001 Tviler sterkt på at det har _noe_ med viften og gjøre... Prøvd å øke spenningen? Lenke til kommentar
HAG Skrevet 21. desember 2001 Del Skrevet 21. desember 2001 Har du retta CPU hastighet på "rette" plassen I Bios? For CPU er det i "Hardware Monitor Setup" : "CPU FSB Clock", ellers kjører eg alle andre FSB på "auto", så alle andre ligger på 133 siden CPU er en XP1700/266 hos meg, multiplieren blir beregnet/hentet fra prosessor? Får beskjed om XP1700, spenninga mi er ca. 1.74V. Når det gjelder "innvendig" kjøling bl.a. prosessor må en og ha litt luftfornying inni kassa, ellers har CPU lett for å bli "varm" uansett hvor god kjøleren er når den får "varm" luft. Lenke til kommentar
GH1339 Skrevet 21. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2001 Uansett skader det ikke med en vifte eller to..Noe som er sikkert er at jeg ikke tar sjansen på å gjøre noen store sprell før jeg har installert viftene som jeg har i bestilling. Men jeg fant noe på http://www.tcwo.com som kan ha noe for seg: "This board allows you to change the front side bus of the CPU and DDR SDRAM in the BIOS under "Power Management", however you will not be able to select 133 MHz and up unless the jumper on the motherboard is set to 133 MHz. If you have a 266 MHz front side bus, which requires a 133 MHz system bus, please make sure the jumper on the motherboard is set to 133 MHz." Dette stod i en FAQ under headingen "Microstar K7T266", men jeg antar at det også gjelder nyere modeller. Jeg var faktisk ikke klar over at det var en jumper for dette på kortet, men nå har jeg liten kjennskap til nyere hovedkort-teknologi.. Lenke til kommentar
HAG Skrevet 21. desember 2001 Del Skrevet 21. desember 2001 Det er ingen "sprell" og gå inn i Bios og rette opp litt så prosessoren blir kjent igjen som en XP1600 som kjører 1400MHz. XP går endel kaldere enn T.Bird søskena, XP1800+ går ca. 10 grader kaldere enn 1400 T.Bird med samme kjøler. Så selv om kjøleren ikke er i Rolls klassen på kjøleevne/støy burde han fint klare en XP1600, det blir kanskje utvikla mer varme i CPU når han ikkje får jobbe under de forhold han er planlagt for? Når det gjelder kort design går vel utviklinga "framover" så det er ferre jumpere på Pro2 kortet enn forgjengeren som er omtalt, ikkje 100% sikker. Lenke til kommentar
GH1339 Skrevet 21. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2001 Den som leter, finner..Det virker som at dette er et problem som har dukket opp på flere hovedkort med samme chipset. I allefall har jeg funnet et setup guide som skal kunne gi noen svar: http://www.amdmb.com/vb/showthread.php?threadid=82226 Fra den sammme siten har jeg funnet et mer spesifikt svar på problemet, løsningen er en av to: 1)kortet er en tidlig versjon av kortet (etter beskrivelsen ser det ut til at jeg har en nyere utgave) 2)problem med cpu vifte/installasjon av kjøleribbe. Jeg setter en hundrings på at mitt problem er 2). Med de "kjølevarene" som jeg har bestilt og skal installere på nyåret, håper jeg at problemet er løst..Foreløpig kjører jeg maskinen forsiktig og med åpent sidedeksel..:smile: http://www.amdmb.com ser ut til å være et knærsjt sted for AMD brukere, forresten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå