olholh Skrevet 10. februar 2007 Del Skrevet 10. februar 2007 Kan noen fortelle meg om det er mulig å finne en brukermanual på "Skandinavisk" for D40? Og, før jeg finner manualen, hvordan går jeg frem for å bruke skjermen som søker? Takk for svar! Vennlig hilsen Harald Lenke til kommentar
Mollenpriz Skrevet 10. februar 2007 Del Skrevet 10. februar 2007 Tror ikke det er mulig å bruke skjermen på D40, tror bare det går på ett Pentax kamera som jeg ikke husker navnet på. Shoot me if I'm wrong. Lenke til kommentar
dhjerp Skrevet 10. februar 2007 Del Skrevet 10. februar 2007 På en D40 kan du ikke bruke skjermen som søker. Manualen aner jeg ikke hvor/om du får på skandinavisk. Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 10. februar 2007 Del Skrevet 10. februar 2007 (endret) Helt korrekt. Med unntak Av Olympus E-330 og et til (tror det er Pentax, ja), har ikke speilrefleks mulighet for søkebilde på skjermen. Den er kun til menyer og visning av opptak som er gjort. Det er det som er hele prinsippet med speilrefleks (altså de "normale"), lysbanen går gjennom optikken, via speilet (derav navnet), gjennom noen prismer og til den optiske søkeren. Først når bildet tas, vippes speilet opp, og bildesensoren mottar bildet, som etter eksponeringen vises på skjermen. De to unntakene nevnt har funnet opp en finurlig sak der bildet reflekteres "en runde ekstra" og innom en ekstra bildesensor som gjør at søkerbildet kan vises i sanntid på skjermen. Ulempen er at dette stjeler en god del lys, så disse har fått kritikk for mørke søkere. Dette betyr at hvis du trodde speilrefleks hadde samme skjermmulighet som kompaktkamera, har du desverre blitt feilinformert, eller hatt litt for store forventninger til denne type kamera. Men la ikek det skremme deg fra å bruke et glimrende kamera. Alt blir en vane.... Endret 10. februar 2007 av manskow Lenke til kommentar
dhjerp Skrevet 10. februar 2007 Del Skrevet 10. februar 2007 Fant forøvrig dette sitatet på pressemeldingen når D40 ble lansert: "Nikon D40 har et nytt, brukervennlig menysystem med innebygd manual." Mulig sjekke litt i menyen? Lenke til kommentar
olholh Skrevet 10. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2007 Hei! Takk for svarene, jeg har blitt mye klokere på bare få timer. Og, leik og "trial & error" gir mye god læring så her kjører vi bare på! Igjen, takk! Vennlig hilsen Harald Lenke til kommentar
Mollenpriz Skrevet 10. februar 2007 Del Skrevet 10. februar 2007 ikke noe problem, det er derfor vi er her! Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 Det er bare mulig å bruke skjermen som søker på Olympus E-330 og Panasonic Lumix L-1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå