Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Selvbygd Pentium 4 650

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har akkurat satt sammen en ny pc, med blant annet et Asus hovedkort, type P5B-E Plus AI Lifestyle. CPU er Pentium 4 650 Ghz, RAM er 1 GB Corsair ValueS PC5300, Samsung SpinPoint 250GB SATA2 harddisk, NEC ND 7170A DVD-brenner, Sony DVD-spiller og diskettstasjon, samt PowerColor Radeon X1650 Pro 256 MB skjermkort. Kabinettet er Aopen Component Pro ES45C, 350 W.

Så vidt jeg kan se, er alt korrekt montert, og maskinen starter opp. Et ”onboard LED logo” på hovedkortet lyser opp.

Ved oppstart lyser begge LED- indikatorene på fremsiden av kabinettet en stund før dene ene slukker (som normalt), vifte i kabinett, samt PSU- og CPU- vifte starter, og det samme gjør viften på skjermkortet ( PowerColor Radeon X1650 Pro). DVD- spiller og brenner får strøm, det samme ser harddisk og diskettstasjon ut til å gjøre, og jeg får ingen hørbare feilmeldinger fra hovedkortet. Det virker derfor som om oppstarten skjer slik den skal inne i maskinen.

Men mer skjer det ikke. Monitoren gir beskjed om at den ikke får signal, og at kabelen ikke er koblet til. (Jeg har en CRT- monitor, og må derfor bruke DVI til VGA adapteren som fulgte med skjermkortet.) Jeg kan derfor ikke se hvor langt inn i oppstartsprosessen den nye pc'en kommer. Alle komponentene er nye, og harddisken har følgelig ikke operativsystem installert, så jeg kommer ingen vei nå. Kan det være en idé å forsøke med en DVI til VGA- kabel, i stedet for adapteren? Jeg er takknemlig for alle forslag til problemsløsning! Har gledet meg en stund til dette nybygget, og håper at jeg ikke har tatt meg vann over hodet. Håper derfor at noen kan gi meg en idé om hva feilen kan være, slik at pc'en blir ferdig. Jeg takker for alle forslag til løsning!!

Ønsker for øvrig alle en riktig god helg!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, så vidt jeg kan se krever ikke det skjermkortet noen ekstra strømtilkobling, så det er antagelig ikke problemet.

En vanlig prosedyre som i alle fall jeg gjennomfører ved slike problem er å koble fra ALT som ikke trengs for å starte til BIOS.

Eks. HD, CD/DVD spiller/brenner, diskettstasjon etc. og deretter forsøke igjen.

Prøv også å ta ut skjermkortet og monter det på nytt.

Lenke til kommentar
Vel, så vidt jeg kan se krever ikke det skjermkortet noen ekstra strømtilkobling, så det er antagelig ikke problemet.

En vanlig prosedyre som i alle fall jeg gjennomfører ved slike problem er å koble fra ALT som ikke trengs for å starte til BIOS.

7913979[/snapback]

Takker for forslaget, da har jeg noe å gjøre på i morgen også! :tease:

Lenke til kommentar

7913979[/snapback]

Takker for forslaget, da har jeg noe å gjøre på i morgen også! :tease:

7914022[/snapback]

Takker for hjelpen, trn100! Hadde egentlig gitt opp etter opptil flere gjennomganger av koblinger og kontakter, men etter ditt tips fant jeg det lurt å gå gjennom det hele en gang til før jeg ville gi meg med tap og oppsøke profesjonell hjelp. Hadde en stygg hodepine under monteringen (burde nok ha utsatt den!), og skal aldri mer skru pc når jeg er i dårlig form! Fant en dårlig kontakt, etablerte forskriftsmessig kontakt, og vips- så virket maskinen! Er veldig fornøyd med maskinen nå, og glad for at det finnes hjelpsomme mennesker i forumet, som deler av sine kunnskaper og erfaringer! Igjen: Tusen takk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...