flwold Skrevet 10. februar 2007 Del Skrevet 10. februar 2007 (endret) Kjøpte en PC brukt fra en kompis. Den er utstyrt med et Abit IC7-MAX3 hovedkort, P4 2,8 ghz 1 gb ram. Fikk den levert tom på alle måter med tanke på HDD. Den har 2 SATA disker, den ene er en WD Raptor disk på 36 Gb, 10000rpm, den andre på 200gb Installerte windows xp, og opplevde at den hang seg på boot bildet til xp på første oppstarten. Etter timesvis med prøving og feiling i BIOS bl.a, frakobling av disker, installere på anna disk, koble fra cd-brenner osv var resultatet uansett det samme hva enn vi prøvde. Så det er tydelig noe med kontrolleren og gjøre, installert drivere under installasjonen som fulgte med på disk (F6 under install) og bekreftet riktig driver mht kontrolleren. Prøvde flere kontrollere(HK har totalt 6 SATA porter, 1-2 er Intel, 3-6 er SiL) Så fikk jeg da tips å kjøpe et nytt PCI kontroller kort for å få fiksa det, gjorde det i dag, og hadde først litt problemer med at diskene plutselig ikke eksisterte i BIOS eller install, men etter litt knoting i BIOS var det i orden og den fant diskene i xp install. Så etter å ha lest manual, installert driver under install så alt riktig så bra ut... Inntil første boot, da var det en hardiskkonfigurasjonsfeil og kunne ikke starte opp. Nappa ut 36Gb og gjorde samme prosedyre med 200Gb, og da booter den til xp logoen og henger seg på samme sted som før. SÅ, hva kan da være løsningen? Jeg føler jeg har prøvd ALT og nå er jeg på randen til å gi opp fordi jeg har aldri opplevd noe sånt før i alle mine år med å drive med data.. Det skal være et kjent problem har jeg skjønt med dette HK, men likevel får jeg det bare ikke til å fungere.. Disken er sjekka og var uten noen bad sectors og slikt.. noen tips? hilsen Fredrik Endret 13. februar 2007 av flwold Lenke til kommentar
flwold Skrevet 10. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2007 Nå kan jeg vel enkelt formulere spørsmålet, hvordan går jeg frem for å fikse en hardiskkonfigurasjonsfeil? Lenke til kommentar
flwold Skrevet 12. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2007 Bumper denne opp en siste gang for å se om noen har noen umiddelbare tips å gi?... Lenke til kommentar
Hansey Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 Bumper denne opp en siste gang for å se om noen har noen umiddelbare tips å gi?... 7928244[/snapback] Har du prøvd med andre windows cd'er? Har opplevd dette selv, fikk til å installere windows på harddisken men når loading screenet kommer opp så stopper alt opp. Dette gikk fint med en annen windows cd. Lenke til kommentar
flwold Skrevet 13. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2007 Problem løst! Flasha BIOSen, og noen innstillinger senere var jeg i gang.. alt fungerer.. Utrolig rare ting, men altså, siste BIOS var løsningen.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå