Gå til innhold

Kan jeg bruke gamle blitser på nytt dSLR (400d)?


Anbefalte innlegg

Som tittelen sier; kan jeg bruke gamle blitser fra fars SLR-dager på mitt nye EOS 400D? Eller vil noe klikke om jeg gjør dette?

 

 

Jeg har to gamle blitser (en Braun og en Metz). Har testet braun'en, og det funker helt fint, men jeg er likevel litt skeptisk.. :hrm:

 

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør være ganske forsiktig, da gamle blitzer kan ødelegge kameraet(!). Sjekk om de er "godkjent" for bruk med kameraet først, så slipper du å sende kamera til reparasjon. Canon kan vel svare på det, vil jeg tro, selv om de sannsynligvis vil fraråde andre merker enn sitt eget.

 

Jeg har en eldgammal Speedlite 540EZ, og den funker glimrende, bortsett fra at den må brukes fullstendig manuellt. Betalte noen hundrelapper for den.

Lenke til kommentar

Jeg målte nettopp spenningen i skoen (kontakten) på min gamle blitz som jeg har hatt siden slutten av 70 tallet sammen med mitt gamle speilrefleks.

 

212 volt! Når jeg gikk over til digitalt kjøpte jeg også ny blitz.. Se i bruksanvisningen, der står det hvilke blitzer som er kompatible. (Der står også at man ikke må bruke gamle blitzer på grunn av høy spenning)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...