TermofiI Skrevet 10. februar 2007 Del Skrevet 10. februar 2007 Jeg har kjøpt meg ett nytt kabinnet og det er forskjellige kabler fram til frontpanelet. Hva er det værste som kan skje om man har koblet feil? Så har jeg tre harddisker som jeg skulle likt å bruke og hatt inni kabinettet, men ide-flattkablem min har bare mulighet for 2. Hvordan ordner jeg dette? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 10. februar 2007 Del Skrevet 10. februar 2007 (endret) Jeg har kjøpt meg ett nytt kabinnet og det er forskjellige kabler fram til frontpanelet. Hva er det værste som kan skje om man har koblet feil? Så har jeg tre harddisker som jeg skulle likt å bruke og hatt inni kabinettet, men ide-flattkablem min har bare mulighet for 2. Hvordan ordner jeg dette? 7912895[/snapback] Hvis du forveksler usb og firewire kablene til front vil du etter all sannsynlighet ta livet av det du plugger inn, muligens også hovedkortet går over til de evige jaktmarker... Hvilket hovedkort har du? på mange nyere hovedkort så er det kun en ide port, hvis du har to slikr portet så kan du plugge to harddisker på den ene kabelen og cd/dvd rom og en harddisk på den andre. Men sånn du formulerer spørsmålet vil jeg gå utifra at du har et av de hovedkortene med bare en ide port, da må du kjøpe et kontrollerkort for ide hvis du vil bruke alle tre harddiskene... link til kontrollerkort (jeg er ikke sikker på hvordan kvaliteten er på det, siden jeg aldri har brukt det. Men utifra brukererfaringen er det er helt ok kort) Velkommen til forumet forresten EDIT: burde ikke denne være postet under kabinett kategorien? Endret 10. februar 2007 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
TermofiI Skrevet 10. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2007 Jeg har to ide porter (cd og dvd + 2 hardisker) og en til floppy. Hoved kortet er av typen Intel P4 2.266GHz/512/533 vis det er riktig, har ikke så veldig god greie på data, derfor jeg prøver meg frem her. Burde nok vært under kabinett kategorien men så ikke den med en gang. Og i første omgang så trodde jeg det ville være om strøm og kabler i det nye kabinnettet men så utvidet jeg til å spørre om hardisker samtidig. Tilbake til frontpanelet, det gamle kabinettet hadde to store kabler en for usb og en for audio, mens den nye har mange små. Har en Dell Optiplex GX260 og HP Pavillion 782.no som jeg skulle satt over i en Chieftec Mesh Big Tower kabinett. Har valgt å ta hovedkortet fra Dell pc'n. Håper dette hjelper noe. Takk for velkomsten. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 10. februar 2007 Del Skrevet 10. februar 2007 Jeg har to ide porter (cd og dvd + 2 hardisker) og en til floppy. Hoved kortet er av typen Intel P4 2.266GHz/512/533 vis det er riktig, har ikke så veldig god greie på data, derfor jeg prøver meg frem her. Burde nok vært under kabinett kategorien men så ikke den med en gang. Og i første omgang så trodde jeg det ville være om strøm og kabler i det nye kabinnettet men så utvidet jeg til å spørre om hardisker samtidig. Tilbake til frontpanelet, det gamle kabinettet hadde to store kabler en for usb og en for audio, mens den nye har mange små. Har en Dell Optiplex GX260 og HP Pavillion 782.no som jeg skulle satt over i en Chieftec Mesh Big Tower kabinett. Har valgt å ta hovedkortet fra Dell pc'n. Håper dette hjelper noe. Takk for velkomsten 7913103[/snapback] Det "hovedkortet# du nevner der er prosessoren din... Men angående kablene så må du sette enkeltkablene ned på riktig sted, noe som kan være litt vanskelig. Har de enkeltkablene samme farge som de du har på dell kabinettet? (det er mange kabler inne i den store "kabelen") Hvis de enkeltkablene har samme farge, som de kablene som er i den store "kabelen" i dell kabinettet så kan du sette de ned på samme sted som der de dell kablene ville vært (feks: hvis det er en rød kabel i dell kabelen, og det er rød i de enkeltkablene så skal nok den røde enkeltkabelen ned der hvor den røde ledningen i dell kabelen ville sittet (samme "pinnen") Men dette er jeg ikke sikker på, så gjør det på eget ansvar. (riktignok så kan usb porten tåle endel, har selv kortsluttet den ene på laptopen min mange genger, den funker ena like fint (fikk riktignok blåskjerm, men en reboot og den fungerte fin igjen. Mn om hovedkortet ditt tåler det vet jeg ikke, så jeg ville ikke ha prøvd... Håper det i det minste var noe som ga mening i den smørja der... (sitter med det MCE tastaturet og det er ikke lett og skrive med... ) OT: innlegg nummer 600! W00t Lenke til kommentar
TermofiI Skrevet 10. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2007 Der ser du, er ikke lett å vite forskjell på alt der inne. Hvordan finner jeg ut det med hovedkortet mitt da. Hvor leter jeg? Skal prøve å se etter det med farge og slikt, kanskje det går da. Gratulerer med 600 innlegg Kan man legge ut bilder på forumet? Kan jo ta et bilde og legge ut om det er mulig. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 10. februar 2007 Del Skrevet 10. februar 2007 Der ser du, er ikke lett å vite forskjell på alt der inne. Hvordan finner jeg ut det med hovedkortet mitt da. Hvor leter jeg? Skal prøve å se etter det med farge og slikt, kanskje det går da. Gratulerer med 600 innlegg Kan man legge ut bilder på forumet? Kan jo ta et bilde og legge ut om det er mulig. 7913265[/snapback] Du kan legge ut bilde ja, men helst ikke i groteske størrelser... Du kan laste ned cpu-z (google it) og gå på den den "taggen" øverst som heter mainboard. Da skal det stå informasjon om hovedkortet... (legg gjerne ut et screenshot av det) Lenke til kommentar
TermofiI Skrevet 10. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2007 Jeg får ikke kjørt cpu-z på den siden jeg ikke tør å starte den enda. Så det kan ta litt tid før du får en screenshot av det. Kan ta et bilde og legge det ut. Hvor stort vil du ha det. Du må kankje kunne se noen detaljer. Lenke til kommentar
TermofiI Skrevet 10. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2007 Her er et bilde av "alt" inni maskinen før jeg tok den ut. Håper du kan se det som er å se. Se vedlegg. Håper det funker bildet er i 500x333. Lenke til kommentar
TermofiI Skrevet 10. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2007 Nå har jeg snart fått den til å være oppe å gå, men jeg brukte forige frontpanel kabler. Har snart instalert fedora core bare for å finne ut hva slags komponenter jeg har er. Så jeg kan velge ut de beste delene, fra de to pc'ene jeg har. Tror dere at dere kan hjelpe meg med det? Kommer snart med en fyldigere liste. Lenke til kommentar
TermofiI Skrevet 10. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2007 Det var ikke så lett, ville ikke starte. Lurer på om det er noe som er ødelagt. Det er vel en grunn til at jobben skulle kvitte seg med den. Noen her som kjenner til Fedora Core 3. Stoppet gjentatte ganger på søk av swap. Hva betyr dette? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 10. februar 2007 Del Skrevet 10. februar 2007 Det var ikke så lett, ville ikke starte. Lurer på om det er noe som er ødelagt. Det er vel en grunn til at jobben skulle kvitte seg med den. Noen her som kjenner til Fedora Core 3. Stoppet gjentatte ganger på søk av swap. Hva betyr dette? 7915242[/snapback] Det kan være fordi du ikke har partisjonert en del av harddisken til og være swap fil? Ikke vet jeg, jeg har ikke så mye erfaring med fedora, jeg holder mest på med ubuntu/debian... Men i de distroene så er det en fordel og ha en swap fil, ofte på ca. 256-512MB, Og skal en ha en swap fil så må en partisjonere en en del av harddisken til et filsystem kalt "linux_swap", men om det er det samme i fedora vet jeg ikke... Lenke til kommentar
TermofiI Skrevet 10. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2007 Ikke jeg heller. Har lagt inn fedora core før, men kan ikke huske å måtte gjøre det, men jeg har ikke lagt inn denne utgaven før, og ser nå at de har kommet til utgave 6. Så jeg driver å laster ned den nå. For å prøve å legge inn den istedenfor. Kanskje det var en dårlig verson. Men at dette skulle ta så mye tid og være så vanskelig hadde jeg ikke trodd. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 10. februar 2007 Del Skrevet 10. februar 2007 Ikke jeg heller. Har lagt inn fedora core før, men kan ikke huske å måtte gjøre det, men jeg har ikke lagt inn denne utgaven før, og ser nå at de har kommet til utgave 6. Så jeg driver å laster ned den nå. For å prøve å legge inn den istedenfor. Kanskje det var en dårlig verson. Men at dette skulle ta så mye tid og være så vanskelig hadde jeg ikke trodd. 7915845[/snapback] Kan godt være, men hvis ikke det funker så ville jeg prøvd og laste ned ubuntu, de skal funke uten swap fil og lignende... (TIPS: ikke last ned ubuntu fra ftp/http serverne til ubuntu.com, det går veldig tregt. Finn heller fram til .torrent filene som noen av de mirrorene har, de går langt raskere...) Lenke til kommentar
TermofiI Skrevet 10. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2007 Takk skal du ha. Om ikke noe av det går. Hva kan jeg gjøre da? Noen mulighet for å finne ut om noe er ødelagt? Lenke til kommentar
TermofiI Skrevet 11. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2007 Får ikke instalert ubuntu. Etter en check så virker det som om pc'n henger seg på samme sted flere ganger på rad. Hva nå? Personlig så tror jeg det er noe veldig galt med de delene. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 Får ikke instalert ubuntu. Etter en check så virker det som om pc'n henger seg på samme sted flere ganger på rad. Hva nå? Personlig så tror jeg det er noe veldig galt med de delene. 7917120[/snapback] Jeg tror også det er noe galt med de delene når det henger seg opp på samme stedet... Men prøv med den annen harddisk, det er tross alt de som tåler minst i en pc... Lenke til kommentar
TermofiI Skrevet 11. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2007 Får prøve på det i morra. Nå er jeg sliten og irritert på denne pc'n. Så jeg tror jeg må la den vile litt. Lenke til kommentar
TermofiI Skrevet 11. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2007 Med en annen harddisk så funket det like bra. Så jeg valgte da å flytte over fra hp pc'n og suplemere med 256md ram og 40 gb hd. og den er oppe å går nå, sitter på den i skrivende stund. Takk for all hjelp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå