Tatti Skrevet 10. februar 2007 Del Skrevet 10. februar 2007 Hei! Jeg har et par bilder som skulle trykkes i et blad (Medlemsblad i Hundeklubb). Men fikk beskjed om at de ikke kunne brukes pga at de bare hadde 72 dpi. Bildene er tatt med Panasonic Lumix DMC-FX9 (6 mp) Dette er noe jeg aldri har tenk på... Har fått laget plakat (40X50) av et av bildene, og er fornøyd med den. Hvorfor kan det da ikke brukes i et blad i max A4 format? 1. Hvordan finner jeg ut bildenes dpi? 2. Kan den endres? Som dere forstår er jeg helt "grønn" på dette feltet. Jeg har PS, men har ikke brukt det noe særlig. Så jeg er redd jeg må ha forklaring inn med sugerør... Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 10. februar 2007 Del Skrevet 10. februar 2007 ...Men fikk beskjed om at de ikke kunne brukes pga at de bare hadde 72 dpi....Hvorfor kan det da ikke brukes i et blad i max A4 format?Dette bygger på uvitenhet vil jeg kalle det. Litt mer lesestoff som bør belyse dine spørsmål: http://www.akam.no/artikkel/15269 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=402601 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=642457 Lenke til kommentar
Rivers Skrevet 10. februar 2007 Del Skrevet 10. februar 2007 Hvis du har sendt dem bildene i 6 MP versjon og de sier at de ikke kan bruke dem fordi bildene kun er i 72 dpi så er de dumme i hue. DPI har - I N G E N T I N G - med oppløsningen på et bilde å gjøre. Hvis du skal scanne et bilde så vil DPI få noe å si om hvor stor oppløsningen blir. Hvis du har et bilde i en hvilken som helst oppløsning og du printer ut dette i 100 og 200 DPI så vil 100 DPI utskriften være dobbelt så bred og dobbelt så høyt. Lenke til kommentar
dhjerp Skrevet 10. februar 2007 Del Skrevet 10. februar 2007 Merkelig at ikke trykkeriet har fått med seg dette. Lenke til kommentar
Tatti Skrevet 10. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2007 Litt mer lesestoff som bør belyse dine spørsmål: http://www.akam.no/artikkel/15269 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=402601 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=642457 7912949[/snapback] Hmm... Jeg har prøvd å lese gjennom infoen på vedlagte linker, men er fortsatt forvirret. Redaktøren for bladet mener det er veldig viktig med 300dpi, annet duger ikke... Jeg har prøvd å bruke "Image size" i PS. Endret "Resolution" fra 72 til 300. Hvis det er merket av for "resample image", blir det veldig mye pixler... Uten avmerking blir bildet mindre i cm størrelse... Mindre enn en A4 side. Hva bør jeg velge? Er det andre løsninger? Lenke til kommentar
Rivers Skrevet 10. februar 2007 Del Skrevet 10. februar 2007 Litt mer lesestoff som bør belyse dine spørsmål: http://www.akam.no/artikkel/15269 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=402601 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=642457 7912949[/snapback] Hmm... Jeg har prøvd å lese gjennom infoen på vedlagte linker, men er fortsatt forvirret. Redaktøren for bladet mener det er veldig viktig med 300dpi, annet duger ikke... Jeg har prøvd å bruke "Image size" i PS. Endret "Resolution" fra 72 til 300. Hvis det er merket av for "resample image", blir det veldig mye pixler... Uten avmerking blir bildet mindre i cm størrelse... Mindre enn en A4 side. Hva bør jeg velge? Er det andre løsninger? 7916169[/snapback] Han har tydeligvis ikke peiling på det han driver med Du KAN velge bort resample og så endre DPI fra 72 -> 300 .... Men bildet vil fortsatt være AKKURAT like stort... Lenke til kommentar
dhjerp Skrevet 10. februar 2007 Del Skrevet 10. februar 2007 (endret) Det han egentlig spør etter er et bilde på en bestemt størrelse i cm som skal være i 300 DPI selv om han ikke skjønner hvorfor. Spør hvor stort bildet skal være i cm så setter du antall cm i "image size" og setter PPI på 300. Da blir han sikkert glad. (Og så kan du be han oppgradere seg.......... ) EDIT; Så det først nå at dette skulle være til en hundeklubb. Hvilken da? Er selv medlem i Grenland hundeklubb, NKK og innimellom Norsk Schæferhundklubb, avd Grenland......... Endret 11. februar 2007 av dhjerp Lenke til kommentar
Tatti Skrevet 10. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2007 Det han egentlig spør etter er et bilde på en bestemt størrelse i cm som skal være i 300 DPI selv om han ikke skjønner hvorfor. Spør hvor stort bildet skal være i cm så setter du antall cm i "image size" og setter DPI på 300. Da blir han sikkert glad. (Og så kan du be han oppgradere seg.......... ) 7916264[/snapback] Fikk ikke til det, jeg... Da ble jo antall pixler økt og bildet ble "kornete". Så da ser det ut som jeg ikke får brukt bildene mine... Hvis det ikke finnes en luring derute som har et tips. (Medlem i lokal hundeklubb...) Lenke til kommentar
dhjerp Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 Sett 300 først og så setter du antall cm etterpå. Haker du av på constrain proportion trenger du bare å angi den ene siden........ Lenke til kommentar
Tatti Skrevet 11. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2007 (endret) Jeg er fremdeles helt "på jordet"... Bildet er opprinnelig: 2816X1880 pixler dvs. 99,34X66,32 cm med 72 pixel/inch. Jeg åpner "Image size" i PS. (Merket av for resample image) Angir 300 og reduserer cm til 35 på bredden. Pixlene blir da: 4134X2760, altså øker antall pixler. Blir det ikke da mer kornete/uskarpt? Eller jeg åpner "Image size" i PS. (Merket IKKE av for resample image) Angir 300 og reduserer cm til 35 på bredden. Da reduseres 300 til 204,361. Men pixlene er fortsatt 2816X1880. Er det en av disse måtene, du prøver å få meg til å forstå?... Endret 11. februar 2007 av Tatti Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 Et bilde på 2816 x 1880 piksler i 72 dpi vil bli 99,34 x 66,32 cm hvis det skrives ut i den oppløsningen. I 300 dpi vil det samme bildet bli 23,84 x 15,92 cm, men SELVE BILDEFILEN FORBLIR 2816 x 1880 PIKSLER, og det er dette redaktøren ikke klarer å forstå. Hvilken dpi bildet er satt på er dønn uinteressant, fordi det kan stilles inn akkurat som man vil. Forsøk selv å sette bildet til 300 dpi og 23,84 x 15,92 cm, og du vil se at pikselantallet forblir akkurat som før. Lenke til kommentar
dhjerp Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 Pokker og, så først nå at jeg hadde skrevet DPI der det skulle vært PPI. DPI er kun hvor mange punkter en skriver gjengir, PPI er antal pixler pr tomme. Ellers ble det for sent å komme med noe fornuftig. Selv en lærer på media og kommunikasjon insisterer på at bilder for web skal være i 72 DPI. Lenke til kommentar
bjornkn Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 Eller jeg åpner "Image size" i PS.(Merket IKKE av for resample image) Angir 300 og reduserer cm til 35 på bredden. Da reduseres 300 til 204,361. Men pixlene er fortsatt 2816X1880. Du skal IKKE merke av for Resample. Bytt 72 til 300 og klikk OK. Ferdig! Det eneste som er fast i bildet ditt er antall piksler. Du kan endre på enten ppi eller cm, men ikke begge på en gang. Grunnen til det er at den ene brukes til å regne ut den andre. 2816px / 300ppi = 9.39tommer eller 23.8cm 2816px / 72ppi = 39.1tommer eller 99.3cm 2816px / 10 tommer = 281.6 ppi. Men bildet er hele tiden like stort i antall piksler. Men det er virkelig utrolig at en "fagmann"/redaktør ikke vet dette! Lenke til kommentar
Tatti Skrevet 12. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2007 Okei! Da prøver jeg meg på å endre til 300dpi (PPI) uten å merke av for resample. Jeg forstår jo nå at bildet er like stort i pixler, men mindre i cm. Kan bildet ikke trykkes i A4 format da? Da må jeg jo kjøpe et kamera med sinnsykt mye megapixler... Satt og fabulerte litt på dette med 300dpi. Hva om jeg skrev ut et bilde på fotopapir og scannet det inn i høy oppløsning (300dpi eller mer)... Ville redaktøren og trykkeriet da bli glad?... Redaktøren har nok ikke peiling. Men har sikkert fått klar bedskjed fra trykkeriet... Takker for alle svar og tålmodigheten! Lenke til kommentar
bjornkn Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 Du kan printe ut bildet så stort du bare vil - gjerne så det fyller en hel vegg. Det eneste som skjer er at når du øker størrelsen minskes automatisk ppi. Og når ppi kommer under 150 vil du på nært hold kunne se at bildet kan begynne å se litt ullent ut. Men det går fint an å printe store bilder med under 100 ppi og få helt akseptable resultat. Lenke til kommentar
makila Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 Lurer på noe ang. dpi... Jeg skjønner at et bilde har akkurat like mange pixler med 300 dpi som med 72 dpi... Så den eneste forskjellen er at pixlene sitter tettere hverandre med 300dpi enn med 72dpi? Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 Hvis bildet er skrevet ut på papir, så ja. Da er pikslene tettere og mindre ved 300 PPI enn ved 72 PPI. Bildet blir også mindre i størrelse siden man får plass til flere piksler på et gitt område. Hvis bildet er lagret i PCen eller kameraet så er det bare et tall som ikke har noen større mening siden bildet er uavhengig av PPI verdien. Enhver person som som skal skrive ut noe viktig må være i stand til å skrive ut bilde i rett størrelse uansett hvilken PPI som er lagret i fila. Hvis ikke så er det feil person som er satt til jobben. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå