Gå til innhold

Prosessorbytte i bærbar

Anbefalte innlegg

Åssen er det å bytte prosessor i bærbar pc? Har en C2D T5600 prosessor nå, satser ikke på å bytte innen overskuelig tid for å si det sånn, men vil det være et helvete å bytte? Hvor kjøper man? Kan jeg som har T5600 bytte til T7X00? Om det ikke koster all verden kunne det jo vært spennende å bytte etterhvert!

Maskinen min er en Acer Aspire 5684 WLMi. Har en sånn Intel 945PM sak. :blush: Ikke helt viderekommen på dette..

EDIT:

Fant på komplett.no, den som leiter finner.. Men tenker litt over det nå at kommer jeg til å få noe særlig ytelse for de 2500-3500 kr jeg må ut med? Har et go7600 kort i pcen som ikke yter all verden, så sånn i spill vil vel et prosessorbytte ikke ha en dritt å si?

Har 2MB ekstra cache mye å si?

Prøver å overbevise meg selv om at jeg har prosessor nok her! Help me out! :p

Endret av ..Bjørnar..
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Åssen er det å bytte prosessor i bærbar pc? Har en C2D T5600 prosessor nå, satser ikke på å bytte innen overskuelig tid for å si det sånn, men vil det være et helvete å bytte? Hvor kjøper man? Kan jeg som har T5600 bytte til T7X00? Om det ikke koster all verden kunne det jo vært spennende å bytte etterhvert!

Maskinen min er en Acer Aspire 5684 WLMi. Har en sånn Intel 945PM sak.  :blush: Ikke helt viderekommen på dette..

7912042[/snapback]

Hei. Jeg kan si litt men ikke mye om dette. Akkurat nå er det forferdelig dyrt for en T7X00 CPU. De strekker seg jo opp til 4000,-. Prisene øker mye mere enn hvor mye kjappere CPU du får. F.eks fra en 2GHz til 2.16 GHz må du ut med 1000,-. Men skal du ha en som er 0,16 GHz kjappere enn 2,16 GHz (2.33GHz) må du ut med 1800,-. Ikke tenk på prisene jeg ga deg.. de er bare et eksempel.

Ja du kan sette inn en t7X00 cpu på ditt Intel 945PM chipset. Hadde du hatt et Intel 945GML eller 940GMS chipset ville ikke dette gått ann tror jeg. Værre kan det være å bytte selve CPUen. På det burde du i allefall pløye nettet etter guider som viser deg hvordan du skal gjøre det og det holder ikke bare med en guide. Jeg har vært borti en på et annet forum som velykket oppgraderte CPU.

Ettersom du allerede har en C2D CPU tror jeg ikke du trenger å oppdatere din BIOS. Men jeg kan ikke si meg sikker. Det vil komme nye C2D mobile prosessorer i løpet av våren. Jeg tror ikke du vil kunne bruke disse CPUene ettersom disse trolig vil bruke Santa Rosa platformen om jeg ikke tar feil. Men siden jeg skriver dette i dette avsnittet så er jeg ikke sikker på dette heller.

Jeg håper noen andre her fyller deg inn på hvordan du skal skifte CPU med kjølepasta og andre greier ettersom sist gang jeg byttet CPU på en pc var ikke kjølepasta nødvendig (midten av nittitallet).

Når det gjelder hvordan du skal åpne opp din Acer har jeg ikke noe å komme med. På de fleste nye laptopper skal dette være enkelt ved å fjerne tastaturet. Jeg er usikker på om det å skru bort tastaturet bryter garantien. Men forhandleren er neppe overbegeistret for at du gjør det.

Jeg håper dette hjalp på :thumbup:

ps: (dette er skrevet etter innlegget)

Siden du har et såppas ny PC antar jeg at du har Expresscard slot. I løpet av våren kommer denne greia her: Asus greie som du kan koble til laptoppen via expresscard sporet.

Med denne greia får du et PCI-express spor som er helt lik det som sitter i en stasjonær PC og du kan bruke et helt vanlig skjermkort. Som vil gi deg helt RÅ grafikk på en ekstern skjerm eller LCD-tv. :dribble: (samt 1080p HD og 5.1 surround)

Lesestoff: Anandtech

Endret av kehax
Lenke til kommentar

Great! Da blir det den største T7X00 prosessoren på meg når den detter (kraftig) i pris, trolig (lenge) etter at de nye er kommet ut. Garantien finner jeg meg i at jeg bryter, sånn er det jo bare når man skrur selv, det er en helt streit sak.

Har expresscard slot ja! Har sikla på Asus XG station, det blir grisedigg! Blir en sånn før det blir prosessor da antakelig. Men trolig blir det bare tull å bytte prosessor uansett, har nok ikke bruk for noe sprekere på en stund ihvertfall. Har prøvd å finne tester på T5600 mot T7200, men har ikke finni. Noen som er bedre googlere enn meg, evt som veit om ei side?

EDIT:

Fant test!

Endret av ..Bjørnar..
Lenke til kommentar
I grunn så bør spørsmålet være hvorfor "trenger" du å bytte prosessor.....

7912439[/snapback]

Ikke hør på Jada-jada... jeg har tenkt å gjøre det selv om kanskje et år eller to :tease:

EDIT: vell dette er ikke helt sant. Jada-jada har et poeng. Men jeg sitter med en Core-duo CPU. Jeg vil ha mest nytte av en oppgradering om et par år. En C2D på 2,33GHz med 4MB cache og 64bit vil nok gi meg mye :)

Endret av kehax
Lenke til kommentar
Er GHz blitt en hype lik megapixler i digitalkameraer?

7912476[/snapback]

på tvers av prosserortyper kan man si det. Dagens prosessorer yter mye mer per klokkefrekvens enn eldre som Pentium 4 og Celeron (ikke Celeron M). Innenfor samme prosessortype er selvfølgelig flere Ghz bedre, eks. mellom en C2D T7200 og T7600, men man må huske at en pc med 20% flere Ghz ikke nødvendigvis yter 20% bedre ettersom ytelsen avgjøres av mange fler komponenter enn bare cpu'en.

Lenke til kommentar
Er GHz blitt en hype lik megapixler i digitalkameraer?

7912476[/snapback]

på tvers av prosserortyper kan man si det. Dagens prosessorer yter mye mer per klokkefrekvens enn eldre som Pentium 4 og Celeron (ikke Celeron M). Innenfor samme prosessortype er selvfølgelig flere Ghz bedre, eks. mellom en C2D T7200 og T7600, men man må huske at en pc med 20% flere Ghz ikke nødvendigvis yter 20% bedre ettersom ytelsen avgjøres av mange fler komponenter enn bare cpu'en.

7912494[/snapback]

Nemlig. Så om jeg hadde økt fra 1,83GHz til 2,13GHz (f.eks.), dvs en økning på 14 %, så vil jeg ikke kunne regne med 14 % økning i hva nå enn man har som mål på prosessorhastighet? Si jeg kunne regnet med 3,5 % fra cache upgraden og 8 % fra prosessoren da (nekter å tro at det er mer), så kan jeg regne med å starte pcen min f.eks. på 53 sekunder istedenfor 60? Det er ikke store økningen for 3500 kr! Det er 500 kr sekundet det! :!:

Om jeg starter pcen min 2 ganger i løpet av dagen, så sparer jeg 14 sekunder per dag, 1 minutt og 38 sekunder i uka, 3 minutter og 37 sekunder på en måned og ca 43 minutter i året? :!:

EDIT:

Nå er jo utregningseksemplet 100 % teoretisk da. Sier det før skeptikerne slakter tråden på bakgrunn av utregning av ytelsesøkning! :tease:

Endret av ..Bjørnar..
Lenke til kommentar
[...]

EDIT: vell dette er ikke helt sant. Jada-jada har et poeng. Men jeg sitter med en Core-duo CPU. Jeg vil ha mest nytte av en oppgradering om et par år. En C2D på 2,13 med 4MB cache og 64bit vil nok gi meg mye  :)

7912479[/snapback]

Der har du et poeng. Det er vel kanskje ikke SÅ mye å hente for meg som allerede har 64-bit prosessor?

Lenke til kommentar
Der har du et poeng. Det er vel kanskje ikke SÅ mye å hente for meg som allerede har 64-bit prosessor?

7912581[/snapback]

Vell jeg vet ikke... du får vurdere selv eller høre på andre her. Faktisk er jeg ikke sikker på hvor mye forskjell det er på 32bit til 64bit heller. Jeg har ennå ikke orket å studere artikkler om det.

Lenke til kommentar

7912581[/snapback]

Vell jeg vet ikke... du får vurdere selv eller høre på andre her. Faktisk er jeg ikke sikker på hvor mye forskjell det er på 32bit til 64bit heller. Jeg har ennå ikke orket å studere artikkler om det.

7912629[/snapback]

Skjønner, skjønner! Får lese litt selv og se hva jeg får ut av det! Takk for lange utfyllende svar! :) Det blir nok med meg som med deg at OM jeg bytter blir det fort et år eller to til, gitt at jeg da faktisk har samme pc! :p

EDIT: typo..

Endret av ..Bjørnar..
Lenke til kommentar
I grunn så bør spørsmålet være hvorfor "trenger" du å bytte prosessor.....

7912439[/snapback]

Ikke hør på Jada-jada... jeg har tenkt å gjøre det selv om kanskje et år eller to :tease:

EDIT: vell dette er ikke helt sant. Jada-jada har et poeng. Men jeg sitter med en Core-duo CPU. Jeg vil ha mest nytte av en oppgradering om et par år. En C2D på 2,13 med 4MB cache og 64bit vil nok gi meg mye :)

7912479[/snapback]

Dette er "DAGENS" for meg :p

Lenke til kommentar
Dette er "DAGENS" for meg :p

7913225[/snapback]

Off-topic!

Hvis det er T7600 CPUen du sikter til når du sier "dagens" føler jeg trang til å kalle deg bortskjemt :tease::whistle:

Edit: Eller kanskje det var "dagens le seg i hjel øyeblikk" :ermm:

Endret av kehax
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Edit: Eller kanskje det var "dagens le seg i hjel øyeblikk"  :ermm:

7913604[/snapback]

Du tok ikke den men JA.

7913765[/snapback]

Hva med å bytte ut en Turion 64 med en Turion 64 x2.......... er det mulig?( har en hp pavillion 8260)

Takker for alle som kan hjelpe! :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...