ArmenMinAU Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 (endret) Sånn er det på TV også. De vil ha jenter og prøver å påvirke samfunnet ved å få folk til å tro at det å være soldat er en jenteting. Latterlig. Lukter jeg likestillingsminister? Endret 15. februar 2007 av ArmenMinAU Lenke til kommentar
McBitch Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Vi hadde ikke en eneste jente på hele kompaniet:P 5 tropper på mellom 30 og 50 gutter på hver tropp, hehe. Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Jenter kan gjerne gå i forsvaret om de selv vil for min del, men ikke obligatorisk tjeneste dersom de blir tatt inn slik som guttene. Leste for en stund siden av jenter skal inn slik som guttene i løpet av noen år. Var en dame i Ap som "forlangte" det, og kalte dagens ordning for noe sånt som gammeldags og whatever og at det var basert på gamle normer og verdier som ikke har noe i dagens samfunn å gjøre. Selv synes jeg det er underlig at det plutselig at det har tatt en slik vendig at det skal være så unaturlig at bare gutter har verneplikt. Har aldri hørt snakk om det før nå. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Dotten, med fare for å dra dette OT, så mener jeg du tar feil. Båtlivet er daft, det sier absolutt alle jeg kjenner på båt. Alle på minerydder, MTB, fregatt, ubåt og støttefartøy. På vekterkurset var det flere fra fartøy, det var det også på mattekurset. I tillegg til at båtpersonell har mye kortere arbeidsdag, så får de 10 ganger mer ferie. Jeg leter febrilsk etter relevansen, men finner den ikke. Når en menig på båt jobber minimum tolv timer døgnet, er vekke i flere uker og til sammen jobber hundrevis av timer mer enn de som sitter på land så er det rett og rimelig at de skal tjene mer. Det er langt slappere på land enn til sjøs. I tillegg har man fritid. Man har mulighet til å bevege seg rundt. Og man går ikke krigsvakter, noe som er fremmedord for en landkrabbe. På land begynner vi 07:40 og er ferdige 16:00. De eneste gangene menige på båt arbeider lengre er når de en sjelden gang seiler. Og seiler de ofte, har de turnus. 7949453[/snapback] De eneste med turnus er på KV. De seiler fire uker for å få to uker fri (eller var det seks på, tre av?). Alle andre fartøyer (med unntak av en u-båt som eksperimenterer med turnus) har ikke turnus. Å seile 10-15 uker ila en ni-måneders periode er ikke lite. Når man er til land har man vakt hver tredje dag. Krigsvakt, noe som alle i ops og radio blant annet går, er seks timer på og seks timer av. I tillegg kommer en håndfull havariøvelser i uken. Det er langt slappere til land (soldater i felt unntatt). Jeg har opplevd begge og det finnes ikke tvil. En menig på fartøy som seiler burde få betalt langt mer enn en landkrabbe med sine dagjobber. Det er faktisk en vesentlig forskjell på å seile en uke og det å gå på KNM Tordenskjold eller hva det nå skal være. Edit: Flytter denne delen av diskusjonen over til militærtråden om den skulle utarte seg. Lenke til kommentar
ZenCo Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 (endret) Jeg har ikke lest så mye i denne tråden men jeg mener: Jentene er ikke så fysisk sterke og utholdende som gutter. Det er bare å godta det, slik er det jo bare. Forsvaret må holde seg sterkt, og jeg kan umulig se at jenter kan gjøre det bedre. Hvordan? Så på en reklame for noen år siden, der noen i forsvaret kjørte bil, og det lå et tre i veien. Alle menna gikk til for å løfte det, så kom en jente med motorsag. Jeg bare satt og hadde lyst å slå de som laga den reklamen... Endret 15. februar 2007 av ZenCo Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Jentene er ikke så fysisk sterke og utholdende som jenter. Jeg antar du mente gutter. Lenke til kommentar
ZenCo Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Jentene er ikke så fysisk sterke og utholdende som jenter. Jeg antar du mente gutter. 7951659[/snapback] Gikk på en smell der... Mine timer i natt bestod av 60 % soving, og 40 % pc Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Syns det er ganske bullshit å klage på 1 patetisk tapt arbeidsår pga av forsvaret. Er så bortinatta irrelevant. 18-20 åringer er knapt i arbeid, de som er der taper ikke en jack shit på et år setter man livet i sammenheng. 1 år av hvor mange?? Du er pensjonist ved fyllte 65 minus 18 som er 47, minus forsvaret 46. 46 år i arbeid i forhold til 47. Svært få som begynner å arbeider før de er 18. Ingen som blir rike av det heller. Du går i graven med en kåk + bil + noen sydenferier + bikkje, unger og kjærring + et enormt pilleforbruk. 300.000(minus skatt) gjør ikke en dæm forskjell der altså. Lenke til kommentar
ZenCo Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Men man lever fortsatt bare en gang! Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Syns det er ganske bullshit å klage på 1 patetisk tapt arbeidsår pga av forsvaret. Er så bortinatta irrelevant. 18-20 åringer er knapt i arbeid, de som er der taper ikke en jack shit på et år setter man livet i sammenheng. 1 år av hvor mange?? Du er pensjonist ved fyllte 65 minus 18 som er 47, minus forsvaret 46. 46 år i arbeid i forhold til 47. Svært få som begynner å arbeider før de er 18. Ingen som blir rike av det heller. Du går i graven med en kåk + bil + noen sydenferier + bikkje, unger og kjærring + et enormt pilleforbruk. 300.000(minus skatt) gjør ikke en dæm forskjell der altså. 7951909[/snapback] Det er da egentlig ikke klaging på at vi har verneplikt her i landet vi diskuterer Lenke til kommentar
Griffin Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Tapt utdanning? Forsvaret tilbyr gratis kurs i øst og vest, samtidig som man kan søke sivile kurs for opptil 21000,- som blir dekket av Forsvaret. Man bor, trener og spiser gratis, man får gratis klær, gratis leie av film, PS2-spill, datamaskiner osv. Hvis man henger litt i så kan man få med seg kurs for flere titalls tusen mens man er inne. Selv tok jeg vekterkurs (20k spart der), mattekurs (8k spart der) og diverse andre ting. I tillegg har jeg fått treningstøy som er verdt rundt 10 000,-, flere par marsjstøvler, undertøy til 3k osv. Alt det stasjet jeg tar med meg videre fra militæret hadde jeg aldri hatt råd til som student. 7947170[/snapback] 21000,- i kurs + 8000,- i mattekurs +10000,-i desidert det flotteste treningstøyet i det norske forsvaret Det er 39.000,- kroner. Et år tapt utdanning er et år tapt inntekt i og med at du må utsette arbeidslivet ett år. Du kan ikke klage over at noen stjal bilen din når de lot deg beholde reservedekket Either way... noen som har tenkt på at de fysiske kravene ikke er for at enhver soldat skal klare x-antall push ups? La oss ta for oss Ola og Kari soldat. Ola er 180cm høy. Kari er 175cm høy Begge springer 3Km på 14 minutter. Begge klarer 50 push-ups Begge klarer 8 hang-ups Begge klarer 60 sit-ups Hvem er i best form? Lenke til kommentar
-Turin_Turambar- Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Tapt utdanning? Forsvaret tilbyr gratis kurs i øst og vest, samtidig som man kan søke sivile kurs for opptil 21000,- som blir dekket av Forsvaret. Man bor, trener og spiser gratis, man får gratis klær, gratis leie av film, PS2-spill, datamaskiner osv. Hvis man henger litt i så kan man få med seg kurs for flere titalls tusen mens man er inne. Selv tok jeg vekterkurs (20k spart der), mattekurs (8k spart der) og diverse andre ting. I tillegg har jeg fått treningstøy som er verdt rundt 10 000,-, flere par marsjstøvler, undertøy til 3k osv. Alt det stasjet jeg tar med meg videre fra militæret hadde jeg aldri hatt råd til som student. 7947170[/snapback] 21000,- i kurs + 8000,- i mattekurs +10000,-i desidert det flotteste treningstøyet i det norske forsvaret Det er 39.000,- kroner. Et år tapt utdanning er et år tapt inntekt i og med at du må utsette arbeidslivet ett år. Du kan ikke klage over at noen stjal bilen din når de lot deg beholde reservedekket Either way... noen som har tenkt på at de fysiske kravene ikke er for at enhver soldat skal klare x-antall push ups? La oss ta for oss Ola og Kari soldat. Ola er 180cm høy. Kari er 175cm høy Begge springer 3Km på 14 minutter. Begge klarer 50 push-ups Begge klarer 8 hang-ups Begge klarer 60 sit-ups Hvem er i best form? 7952163[/snapback] Ola, for han går fremdeles når Kari besvimer under storsekken. Faktisk Lenke til kommentar
Asstroll Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Jenter MÅ inn i forsvaret, faen da vi må ha noe å se på Lenke til kommentar
Skarstard Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Jenter MÅ inn i forsvaret, faen da vi må ha noe å se på 7952292[/snapback] Slike som deg tror jeg er en av grunnene til at mange er imot det. Lenke til kommentar
Asstroll Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Jenter MÅ inn i forsvaret, faen da vi må ha noe å se på 7952292[/snapback] Slike som deg tror jeg er en av grunnene til at mange er imot det. 7952318[/snapback] Javel, av andre grunner og syns jeg de burde inn. De krever like stilling så vist pokkern må de inn i militæret de og...Bare selv følge det Lenke til kommentar
Griffin Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Ola, for han går fremdeles når Kari besvimer under storsekken.Faktisk 7952269[/snapback] Feil... faktisk... Du må gjerne prøve å vri det til med å legge til egne elementer og tro at jeg dermed spør om det er noe Ola kan som ikke Kari kan... men det er fortsatt like feil. For Kari krever det en bedre helse og fysikk for å klare det samme som Ola. Ergo, setter du samme kravene til jenter som gutter, så krever du at jentene må være i bedre form enn guttene. Jentene må da være "atleter" for å klare kravene, mens guttene "daffer" gjennom de... for å sette det på spissen. Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Javel, av andre grunner og syns jeg de burde inn. De krever like stilling så vist pokkern må de inn i militæret de og...Bare selv følge det 7952342[/snapback] Ah ... you nailed it. Sinnsykt enig. Lenke til kommentar
-Turin_Turambar- Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Ola, for han går fremdeles når Kari besvimer under storsekken.Faktisk 7952269[/snapback] Feil... faktisk... Du må gjerne prøve å vri det til med å legge til egne elementer og tro at jeg dermed spør om det er noe Ola kan som ikke Kari kan... men det er fortsatt like feil. For Kari krever det en bedre helse og fysikk for å klare det samme som Ola. Ergo, setter du samme kravene til jenter som gutter, så krever du at jentene må være i bedre form enn guttene. Jentene må da være "atleter" for å klare kravene, mens guttene "daffer" gjennom de... for å sette det på spissen. 7952824[/snapback] Flere jenter jeg var sammen med i militæret presterte like bra som mange av guttene på disse fysiske testene. Klarte de seg like bra når vi faktisk var ute i felt og sleit med sekken? Nei. Faktisk Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Jenter MÅ inn i forsvaret, faen da vi må ha noe å se på 7952292[/snapback] Slike som deg tror jeg er en av grunnene til at mange er imot det. 7952318[/snapback] En veldig god grunn til å ikke ha begge kjønnene i militæret. Forstyrelser av både flørting, forelskelser, stirring på jenter bla bla bla. Vi velger ett kjønn og det er gutter/menn. Likestillingskvinnene vil jo ha jenter inn i militæret, så dere "vinner" ikke akkurat imot dem dersom dere også selv mener at jenter bør inn i militæret. Bare et hint. Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Da jeg nettopp var på sesjon sa "sjefen" (aner ikke hvilken grad han er) at det ennå ikke er ei jente som har klart å komme seg videre til å bli marinejeger. Det sier jo en del. (Jada, jeg vet at det er verdens tyngste krav osv. Faktisk er det bare 20 av 300 som kommer inn hvert år.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå