Gå til innhold

Nei til jenter i forsvaret!


Anbefalte innlegg

Hadde vi erstattet alle jentene i dagens norske forsvar med gutter så ville forsvaret blitt dårligere. Enkelt og greit. Man klarer ikke engang fylle alle ledige hjemler den dag i dag.

 

Som Wh1te sier, det er dyktige jenter i det norske forsvaret. Og det er ikke bare innen hans felt, men også mitt. Noen av de desidert beste innen Operasjonsrom er kvinner, selv om det dessverre er få av dem.

 

Håper virkelig flere jenter finner det attraktivt å søke seg inn, slik at kvaliteten kan heves. Dog bør kravene være de samme uavhengige av kjønn.

 

Kom dere inn i forsvaret jenter :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kvinner i forsvaret? Bare fint det, om det stilles de samme kravene til dem som alle andre.

 

Kvinner har kanskje dårligere potensiale fysisk enn menn, men, hvis man skal ut i krig, så vil jeg tippe at de fleste her ville hatt en på siden av seg som kunne bære ham i tilfelle han ble såret, på lik linje som at han skulle bære medsoldaten om han ble såret.

 

Å kvotere kvinner inn i forsvaret på politisk basis er en fin ting i teorien (og sikkert i praksis her i landet, ettersom sannsynligheten for at vi havner i en krigssituasion er veldig liten...), men for en stridende soldat på fronten i en tenkt krig?

Lenke til kommentar

Kvotering og det å senke kravene til fordel for jenter er så galt på så mange plan at det er rart det eksisterer i forsvaret.

 

Kan sammenlignes med at man senker kravene til jenter eller gutter som skal bli kirurger. Det er faktisk minimumskravene som senkes til fordel for et kjønn. Når man går under minimum så går det galt. Det er innlysende :)

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke helt spørsmålet :)

 

Det stilles jo krav til menige. Og det settes begrensninger på hva de kan være med på.

7945230[/snapback]

Hvis man snakker om verving eller opptak i profilerte avdelinger, er det nok riktig å snakke om krav. Men i tradisjonelle kanonfødeavdelinger (som jeg tjenestegjorde i) er det ingen formelle krav. Vi hadde jenter som lå på sykestua mens vi andre lå i telt, og vi hadde gutter som ikke klarte 1 - én - sit-up, eller la seg ned og gråt når de ble slitne. Det er åpenbart at man trenger bedre ungdom enn dette, men hvordan får man det til?

Endret av trøls
Lenke til kommentar

har ikke lest hele tråden og kan hende det har blitt nevnt, men jeg syns det er fucked up at noen gutter som har andre ting å gjøre MÅ gå i militæret mens noen jenter som vil i militæret og får noe godt ut av det ikke kommer inn... jeg syns forresten også at det er ødelagt at jenter får en ganske stor økonomisk fordel pga. at man taper masse penger på å være i militæret...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
jeg syns forresten også at det er ødelagt at jenter får en ganske stor økonomisk fordel pga. at man taper masse penger på å være i militæret...

7946232[/snapback]

 

Hva mener du?

 

Få inn de motiverte, uansett kjønn.

7946290[/snapback]

 

Veldig enig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
jeg syns forresten også at det er ødelagt at jenter får en ganske stor økonomisk fordel pga. at man taper masse penger på å være i militæret...

7946232[/snapback]

Hva mener du?

7946826[/snapback]

Det er jo et år med tapt inntekt og utdanning.

7947107[/snapback]

 

Tapt utdanning? Forsvaret tilbyr gratis kurs i øst og vest, samtidig som man kan søke sivile kurs for opptil 21000,- som blir dekket av Forsvaret. Man bor, trener og spiser gratis, man får gratis klær, gratis leie av film, PS2-spill, datamaskiner osv. Hvis man henger litt i så kan man få med seg kurs for flere titalls tusen mens man er inne. Selv tok jeg vekterkurs (20k spart der), mattekurs (8k spart der) og diverse andre ting. I tillegg har jeg fått treningstøy som er verdt rundt 10 000,-, flere par marsjstøvler, undertøy til 3k osv. Alt det stasjet jeg tar med meg videre fra militæret hadde jeg aldri hatt råd til som student.

Lenke til kommentar

Joda, kanskje noen tjener på det, men andre taper, og det er en av grunnene til at jeg mener at verneplikter bør avvikles.

 

Skal ærlig innrømme at jeg ikke har satt med så godt inn i utdanningstilbudene Forsvaret har, men jeg vil tro man får mer utbytte av å tilbringe året på et universitetet, og noen kurs er jo ikke tilgjengelige engang.

 

Eg vet hva du sliter med, hadde noe av det samme da eg ble innkalt.

 

Eg var nettopp ferdig med lærlingtida når eg vart innkalt, og stod klar til å få både høyere lønn, utvidet arbeidstid og flere kurs, hadde en selveid leilighet som vi hadde kjøpt for 6 mnd siden(da), kona var gravid i 3 måned og hadde problemer pga en blodsykdom i familien. Allikevel var eg NØDT til å reise inn i militæret.

 

I militæret var vi nødt til å selge leiligheten, med tap, pga omstendigheter i forhold til lang behandlingstid på saken vår, og opphoping av både avdrag og renter. Tapet var så høyt at vi fortsatt(3 år etter) betaler ned på restene av lånet. Forsvaret har avist etthvert økonomisk krav. Under tjensten avviklet bedriften eg jobbet i til fordel for nye eiere, som ikke overtok min kontrakt pga militæret. Eg stod da uten jobb så snart tjenesten var over.

 

Alt dette tok eg opp med hver enkelt avdelingsleder, sosialtjeneste, sosionom, prest og troppsleder, uten at det førte frem noen steder pga lang behandlingstid.

 

Etter 7 måneder i tjensten fikk eg plutselig et tilbud om å bli muddet(få status som midlertidig tjenesteudyktig) dersom eg klarte å få jobb kjapt. Det klarte eg, med ei slavelønn, bare for å komme meg ut derifra...

 

...og nå snakker de om å kalle meg inn igjen for å fulføre tjensten(2 måneder snakker de om nå), akkurat nå som eg igjen har fått bedre lønn.

 

Ikke lide økonomisk? Nei pokker heller...

 

Men sosialt sett var det gøy i militæret da :=)

Kilde.

Endret av Skarstad
Lenke til kommentar

Tapt utdanning? Forsvaret tilbyr gratis kurs i øst og vest, samtidig som man kan søke sivile kurs for opptil 21000,- som blir dekket av Forsvaret. Man bor, trener og spiser gratis, man får gratis klær, gratis leie av film, PS2-spill, datamaskiner osv. Hvis man henger litt i så kan man få med seg kurs for flere titalls tusen mens man er inne. Selv tok jeg vekterkurs (20k spart der), mattekurs (8k spart der) og diverse andre ting. I tillegg har jeg fått treningstøy som er verdt rundt 10 000,-, flere par marsjstøvler, undertøy til 3k osv. Alt det stasjet jeg tar med meg videre fra militæret hadde jeg aldri hatt råd til som student.

7947170[/snapback]

 

 

Du, som meg, hadde slike muligheter siden vi var på land. Men dette er ikke realiteten til hundrevis av menige som tjenestegjør på fartøy eller i felten. Det er praktisk umulig for en menig på eksempelvis fregatt å kunne studere det meste av kurstilbudene, uansett hvor mye man prøver å tilrettelegge. Og tid til å spille playstation o.l når man jobber minimum 12 timer døgnet er heller ikke så lett. De menige på fartøy er grovt underbetalt. Jeg har ikke så mye sympati til de som jobber på land og stort sett har fritid etter klokken halv fire, men når menige er ute og seiler 15 uker ila førstegangstjenesten og kun får småpenger tilbake for det som vervede får titusener i måneden for, da skurrer det. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Dotten, med fare for å dra dette OT, så mener jeg du tar feil. Båtlivet er daft, det sier absolutt alle jeg kjenner på båt. Alle på minerydder, MTB, fregatt, ubåt og støttefartøy. På vekterkurset var det flere fra fartøy, det var det også på mattekurset. I tillegg til at båtpersonell har mye kortere arbeidsdag, så får de 10 ganger mer ferie.

 

På land begynner vi 07:40 og er ferdige 16:00. De eneste gangene menige på båt arbeider lengre er når de en sjelden gang seiler. Og seiler de ofte, har de turnus.

Lenke til kommentar

Selv om man kan ta kurs i Forsvaret er dette en svak erstatning for penger. Det er mange som ikke har noe utbytte av kursene som blir tilbudt. Jeg synes også at det er litt sært å si at man sparer penger ved å ta kurs. Det forutsetter at du faktisk ville tatt de samme kursene hvis du ikke hadde vært i Forsvaret, og det tviler jeg på er tilfellet i mange saker.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Selv om man kan ta kurs i Forsvaret er dette en svak erstatning for penger. Det er mange som ikke har noe utbytte av kursene som blir tilbudt. Jeg synes også at det er litt sært å si at man sparer penger ved å ta kurs. Det forutsetter at du faktisk ville tatt de samme kursene hvis du ikke hadde vært i Forsvaret, og det tviler jeg på er tilfellet i mange saker.

7950024[/snapback]

 

Ex. phil, ex. fac samt de fleste sivile kurs. Det betyr at man kan velge selv hvilke kurs man vil ta og få det dekket av Forsvaret.

Lenke til kommentar

For ei uke siden var jeg på sesjon og før det hadde jeg blant annet fått ei brosjyre som bare het "Sesjon".

 

På førstesida er det bilde av ei jente, på andresida ei jente, side tre to jenter, side fire ei jente, side fem tre bilder av samme jenta, på side seks og sju var det ingen bilder og på side åtte atter ei jente. Ikke før side ni var det bilde av en gutt! Og det var den eneste gutten! Og hele hefet var på 12 sider. På baksiden var det igjen, ei jente. Fantastisk!

 

Har forsvaret glemt guttene? Og når det var så inni granskauen fokusert på jenter i det heftet så skulle man jo tro at det kom enormt med jenter på sesjon? Men neida, det kom ei jente. EI eneste jente av ca. 30 gutter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...