Gå til innhold

Nei til jenter i forsvaret!

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
Greit gutta. La oss si at jenter er bra å ha i forsvaret med tanke på at de skaper bedre miljø (ikke etter min mening, men la oss leke det). Jeg tror ærlig talt ikke det "gode" miljøet vil ha så forbanna mye å si i en eventuell krig. Er nokså sikker på at jenter vil yte dårlig straks de er bak fiendens linjer.

7918754[/snapback]

så du mener at jenter har dårligere psykisk utholdenhet en gutter? Jentene går da ihvertfall frivillig inn i forsvaret noe man ikke kan si om alle de sutrete guttene. ofte er jenters oppgaver litt lettere en de hardeste fotoppdrag i militæret. ofte er dem stasjonært i stridsvogner, sanitet, kommando. forsyning etc. dessuten spiller det ingen rolle hvem som er bak geværet for kulen gjør like stor skade.

Endret av KRAFortune
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Greit gutta. La oss si at jenter er bra å ha i forsvaret med tanke på at de skaper bedre miljø (ikke etter min mening, men la oss leke det). Jeg tror ærlig talt ikke det "gode" miljøet vil ha så forbanna mye å si i en eventuell krig. Er nokså sikker på at jenter vil yte dårlig straks de er bak fiendens linjer.

7918754[/snapback]

Fordi de er jenter? Alvorlig talt.

Jeg jobber med dyktige jenter som øker den samlede kvaliteten på arbeidsplassen. Da tenker jeg ikke miljø men kvalitet på arbeidet. Dessverre mister vi et par av dem til sommeren siden de får bedre tilbud i det sivile.

Det er beklagelig at jenter fortsatt må kjempe mot slike holdninger. Det er ikke kjønnet som avgjør hvor dyktig man er.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
De flestene jentene jeg har opplevd i militæret blir alltid "syke" før en øvelse. Svært tilfeldig spør du meg, og de som ikke blir syke ender som regel opp på kaserna før det har gått et døgn.

7919014[/snapback]

hvor var du stasjonært? dessuten har jenter perioden sin som dem sikkert ikke vil ta med ut i felten. som jeg kan forstå. det blir noe annet i krig så ikke trekk sammenligning.

Lenke til kommentar

7918754[/snapback]

Selvsagt vil et godt miljø være viktig i krig. Samhold mellom soldatene, økt moral, kameratskap, you name it. Men om jentene fører til noe bedre miljø sånn sett, det stiller jeg meg litt skeptisk til.

Lenke til kommentar
En jente i dårlig form er akkuratt det samme som en gutt i dårlig form.

7917682[/snapback]

Beklager, men så enkelt er det ikke. Ei jente i superform holder samme fysiske nivå som en middelmådig gutt, når man får litt utstyr på kroppen. På samme måte vil ei gjennomsnittlig jente yte likt som en gutt godt under gjennomsnittet. Slik sett vil en større andel av jentene yte for dårlig for fysisk hard tjeneste.

Idag er dette ikke noe stort problem, da det kun unntaksvis er menige jenter i fysisk harde stillinger. Man har alltids noen sjanseløse gutter som er enda verre. For å bli befal har man gått gjennom en utvelgelse, så der har man stort sett sterke jenter. (Som da holder et greit nivå, men sjelden utmerker seg.)

Den dagen man begynner å ta inn store kvanta jenter i forsvaret, får man dog problemer - for da har man ikke mulighet til å opprettholde et akseptabelt fysisk nivå.

Lenke til kommentar

Tror man bør skille mellom administrasjonsarbeid (og annet kontorarbeid) og fysisk tjeneste. På kontoret ser jeg ingen grunn til at kvinner skal fungere annerledes enn ellers i arbeidslivet.

Nå er jeg tilhenger av en vervet hær (de tradisjonelle soldatene). i denne sammenhengen tror jeg rett og slett at jentene ikke har den nødvendige fysikken.

Lenke til kommentar

Syntes ikke fysikkern har så mye og si på normal førstegangstjeneste jeg da. Er plenty av gutter som ikke burde vert tatt inn om det fysiske har så mye og si. Desuten er det mengder av stillinger som ikke krever så god fysikk, er vel kunn de litt mer krevende stillingenne som fysikkern begyner å ha noe vesentlig å si.

Desuten går det fint ann og sende dem i siviltjeneste isteden, om de ikke vill i millitæret. Skal det være likestilling så burde det være det på alle hold.

En annen ting som kan gjøres er jo og la gravide kvinner kunn få millitær lønn når de ikke er på jobb. Alle faste utgifter dekkes selvsakt, men kunn en militær lønn til og kjøpe det lille ekstra.

Sannt skal sies så syntes jeg den beste løsningen er å gjøre millitæret 100% frivillig. Heller ha en liten godt trent spesial hær isteden for og sløse penger på ubrukelige folk som landet aldri kommer til og få nytte av.

Lenke til kommentar
En jente i dårlig form er akkuratt det samme som en gutt i dårlig form.

7917682[/snapback]

Beklager, men så enkelt er det ikke. Ei jente i superform holder samme fysiske nivå som en middelmådig gutt, når man får litt utstyr på kroppen. På samme måte vil ei gjennomsnittlig jente yte likt som en gutt godt under gjennomsnittet. Slik sett vil en større andel av jentene yte for dårlig for fysisk hard tjeneste.

Idag er dette ikke noe stort problem, da det kun unntaksvis er menige jenter i fysisk harde stillinger. Man har alltids noen sjanseløse gutter som er enda verre. For å bli befal har man gått gjennom en utvelgelse, så der har man stort sett sterke jenter. (Som da holder et greit nivå, men sjelden utmerker seg.)

Den dagen man begynner å ta inn store kvanta jenter i forsvaret, får man dog problemer - for da har man ikke mulighet til å opprettholde et akseptabelt fysisk nivå.

7919336[/snapback]

Poenget mitt var, en jente som ikke klarer en type øvelse er like dårlig som en gutt som ikke klarer den samme øvelsen. Det blir feil og alt for lett å rakke ned på jenter bare fordi det er i mindretall. På mange måter tror jeg det er ekstra hardt å være jente i millitæret. Ikke bare fysisk sett. For det første er man i klart mindretall, og ofte med en haug med gutter som ikke tror man klarer noe. Det må være ekstremt slitsomt og alltid måtte bevise noe, og når man først klarer noe, så er det bare fordi man er jente og har lettere krav. Tåpelig... Jeg ser at fysisk sett er menn og kvinner forskjellig. Men det betyr ikke at kvinner ikke kan klare seg like bra i millitæret som menn. Eneste problemet er menn som deg som tenker som man gjorde i steinalderen.

Lenke til kommentar
Tror man bør skille mellom administrasjonsarbeid (og annet kontorarbeid) og fysisk tjeneste. På kontoret ser jeg ingen grunn til at kvinner skal fungere annerledes enn ellers i arbeidslivet.

7919915[/snapback]

Jeg har en fysisk tjeneste og jobber med kvinner. Det er intet som tilsier at de kvinnene burde fjernes fordi de er kvinner. Så nei, man bør ikke skille mellom dette.

Man setter et krav til en stilling og så får alle som tilfredsstiller kravene bli vurdert. Uavhengig av kjønn.

Lenke til kommentar

7919915[/snapback]

Jeg har en fysisk tjeneste og jobber med kvinner. Det er intet som tilsier at de kvinnene burde fjernes fordi de er kvinner. Så nei, man bør ikke skille mellom dette.

Fysisk tjeneste i marinen? Jo, det er ting som tilsier at kvinner bør fjernes fordi de er kvinner, nemlig erfaring fra bl.a. Israel, UK og USA som alle har langt større erfaring enn vi har fra væpnede konflikter.

Man setter et krav til en stilling og så får alle som tilfredsstiller kravene bli vurdert. Uavhengig av kjønn.

7920195[/snapback]

Enig, men praksisen vi ser i Norge er at terskelen enten senkes for at kvinner som skal komme igjennom, eller at de går videre tross alt de ikke oppfyller kravene.

Lenke til kommentar
La oss si at de ble sendt til Afganistan/Irak og det var fire stykker i en bil. De møtte en veisperring som var satt opp av noen skjeggete menn som så ganske skumle ut. Når bilen nermer seg veisperringen begynner de å rope høyt og vifte med armene.

Hvem tror du ville tatt situasjonen roligst? De som ble "tvunget" ned der eller de som meldte seg inn frivillig.

Ingen som tvinges til utenlandstjeneste i Norge.

Lenke til kommentar
La oss si at de ble sendt til Afganistan/Irak og det var fire stykker i en bil. De møtte en veisperring som var satt opp av noen skjeggete menn som så ganske skumle ut. Når bilen nermer seg veisperringen begynner de å rope høyt og vifte med armene.

Hvem tror du ville tatt situasjonen roligst? De som ble "tvunget" ned der eller de som meldte seg inn frivillig.

Ingen som tvinges til utenlandstjeneste i Norge.

7921035[/snapback]

Joda, yrkesbefal kan beordres, og det skjer. Men det er i alle tilfelle en digresjon.

Lenke til kommentar

Poenget mitt var, en jente som ikke klarer en type øvelse er like dårlig som en gutt som ikke klarer den samme øvelsen. Det blir feil og alt for lett å rakke ned på jenter bare fordi det er i mindretall. På mange måter tror jeg det er ekstra hardt å være jente i millitæret. Ikke bare fysisk sett. For det første er man i klart mindretall, og ofte med en haug med gutter som ikke tror man klarer noe. Det må være ekstremt slitsomt og alltid måtte bevise noe, og når man først klarer noe, så er det bare fordi man er jente og har lettere krav. Tåpelig... Jeg ser at fysisk sett er menn og kvinner forskjellig. Men det betyr ikke at kvinner ikke kan klare seg like bra i millitæret som menn. Eneste problemet er menn som deg som tenker som man gjorde i steinalderen.

7919979[/snapback]

Det er jo greit nok, men faktum er at det er mye flere jenter som ikke gjør det bra på øvelser, først og fremst på grunn av fysikken, og de var oftere skadet, i hvert fall der jeg tjenestegjorde. Dette betyr faktisk at man er mindre egnet som soldat. Selvsagt er det sikkert også hardt for jentene å være så undertallige, men de dro jo tross alt i militæret frivillig.

Lenke til kommentar

Herregud for noen neandertalersynspunkt som verserer hos mange gutter her inne. Å si at jenter er mer psykisk ustabile enn gutter (i krig) vil være å si at det finnes naturlige skillelinjer mellom menn og kvinner "naturgitt", og at man derfor må isolere de forskjellige kjønn til forskjellige områder i livet. At vi har vår sfærer som vi skal fungere i. Altså er vi tilbake til steinalderen, menn:krig, kvinne: koke.

Går da ut ifra at hjemmebanen er en slikt kvinne-dominert sfære, og siden krigsinstinktet er noe som tydeligvis er tilegnet menn- må dere da være enige i at morsinstinktet er tilegnet kvinner. Og siden menn er så psykisk handikappet på hjemmebane betyr vel det at det er Mors ord som er lov, og hun som har rett på barna ved en eventuell skilsmisse. Jeg mener- er det instinkter det er snakk om her, så er det instinkter det er snakk om.

Og at kvinner er en fare for sine egne i krig: det dør flere menn enn kvinner i trafikken, ergo er det logisk å slutte at menn kjører mye verre enn kvinner- og ut ifra deres logikk skal man altså utelukke alle menn fra vegene.

Det blir tull å snakke om slike skillelinjer i samfunnet. Forskjellige kjønn har forskjellige kvaliteter som kan oppveie og utfylle hverandre. Kanskje ville dere hatt veldig godt av flere kvinner- for å balansere noen av de holdningene dere her viser.

Jeg vil også få påpeke at det er fanken ikke rart at dere mener at kvinner gir dårlig miljø, med de holdningene dere fronter. Går dere inn med de fordommene dere har vil dere lett se at de blir oppfylt fordi dere vil lete etter dem, kvinnene vil føle seg gransket og mindreverdige (ja, mennesker klarer som regel å plukke opp de signaler andre mennesker sender til dem) og det er nok det som er med på å skape dårlig miljø. Det kan godt være at det er dere som er problemet- ikke kvinnene.

Lenke til kommentar

Det er vel også verdt å legge til at de individuelle forskjellene alltid vil være større enn eventuelle generelle kjønnsbestemte trekk. Å utelukke halvparten av befolkningen stenger ute svært mange dyktige kandidater til det vell av ulike stillinger som eksisterer i militæret, og kan ikke sies å være særlig rasjonelt.

Dessuten er det jo sånn at verden har en tendens til å farges ut av det filteret man ser det gjennom. Kognitiv pyskologi forteller oss ganske mye om menneskers begrensede rasjonalitet og ønske om koherens i oppfatninger. Jeg tror de alle som har vært i militæret har sett personer som ikke burde vært der, som er slappe, dårlig trent, dårlig befal osv. De fleste av disse er nødvendigvis menn. Man tilskriver disse mennens dårlige egenskaper deres individuelle trekk. Ser man det samme hos en kvinne tyder "erfaringene" fra tråden her på at det gjerne ekstrapoleres til det generelle, og kjønnet gjøres til forklaringsvariabelen. Menn vurderes som individer, kvinner vurderes som kvinner. Det gjelder for øvrig ganske generelt, diskusjoner om kvinnelige ledere viser samme tendens.

Man finner altså den kausalforbindelsen som passer best med ens verdensbilde. Det er helt naturlig, men tegner ikke nødvendigvis noe korrekte bilde av virkeligheten.

Endret av Cybbe
Lenke til kommentar
Dj_eLmO: Det burde være de samme krav der, for gutter og for jenter.

At jentene slipper lettere unna er bare teit. Kjipt om de blir drept i krig fordi de absolutt skulle være med om de ikke var like godt trent som gutta.

Nå har jo ikke jeg vært i millitæret, men det er sånn jeg ser på saken.

7912374[/snapback]

Er helt enig. Denne "likestillingen" er slettes ingen likestilling, men en favør til en gruppe mennesker som er født med et dårligere utgangspunkt til hardt fysisk og psykisk press.

Akuratt som den gjennomsnittlige mannen er dårligere egnet til solo-barneoppdragelse enn kvinnen.

Dette gjelder forøvrig også arbeidslivet generelt, men i forsvaret ser vi stereotilfellet av "liketstillingen" - det går utover laget.

Lenke til kommentar
Dj_eLmO: Det burde være de samme krav der, for gutter og for jenter.

At jentene slipper lettere unna er bare teit. Kjipt om de blir drept i krig fordi de absolutt skulle være med om de ikke var like godt trent som gutta.

Nå har jo ikke jeg vært i millitæret, men det er sånn jeg ser på saken.

7912374[/snapback]

Er helt enig. Denne "likestillingen" er slettes ingen likestilling, men en favør til en gruppe mennesker som er født med et dårligere utgangspunkt til hardt fysisk og psykisk press.

Akuratt som den gjennomsnittlige mannen er dårligere egnet til solo-barneoppdragelse enn kvinnen.

Dette gjelder forøvrig også arbeidslivet generelt, men i forsvaret ser vi stereotilfellet av "liketstillingen" - det går utover laget.

7921519[/snapback]

- Man skal altså ikke sette andre kriterier til mennesker som er født med dårligere utgansgspunkt enn andre eller ikke stille andre krav?

Går ut ifra at vi bare skal avskaffe ordningen med førerhund for blinde, eller ikke hjelpe mennesker med dysleksi og gi dem "favør" i spesielle settinger, og ekstra oppfølging - rett og slett fordi de er født med andre utgangspunkt enn deg...

Edit: omformulering.

Endret av Jonnar
Lenke til kommentar
- Man skal altså ikke sette andre kriterier til mennesker som er født med dårligere utgansgspunkt enn andre eller ikke stille andre krav?

Går ut ifra at vi bare skal avskaffe ordningen med førerhund for blinde, eller ikke hjelpe mennesker med dysleksi og gi dem "favør" i spesielle settinger, og ekstra oppfølging - rett og slett fordi de er født med andre utgangspunkt enn deg...

Edit: omformulering.

7921592[/snapback]

Hvis en skal sette andre kriterier til kvinner som søker inn i militæret, så skal en vell sette andre kriterier til alle mennesker (innkludert menn) som er født med dårligere utgangspunkt. Det vil jo si folk som sitter i rullestol skal ha samme muligheten til å bli befal som friske personer, og at en skal gi dem særbehandling og tilrette legge militæret for dem.

Er helt idiotiske sammenligninger du kommer med her.

Det er soldater som skal tilrettelegge seg forsvaret, og ikke omvendt.

Forsvaret skal være for å ivareta landets sikkerhet, og ikke landets likestillings politikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...