Gå til innhold

Nei til jenter i forsvaret!


Anbefalte innlegg

Har ofte opplevd at jenter i forsvaret har bidratt til å gjøre miljøet svært dårligere, men det finnes jo selvfølgelig de som bidrar til bedre miljø.

7913190[/snapback]

 

Jeg hadde en sersjant under rekrutten som hadde ligget seg gjennom befalsskolen. Hun var tidligere midtsidepike i Vi Menn, og totalt inkompetent i jobben hennes. Sukk.

7913251[/snapback]

 

Jørstadmoen? :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
At det er et par av de få jentene som faktisk søker ditt er i dårlig form, så er jo det ingenting i forhold til hvor mange slappe gutter som er der...? Bare i det at man tenker rent antall messig.

 

Vist 5 av 10 jenter er i dårlig form, i forhold til 500 av 1000..? Det blir alltid mye fokus på den som er i mindretall. Sånn er det alltid.

7913643[/snapback]

Hva med å ta hensyn til en vesentlig faktor - som at det er obligatorisk førstegangstjeneste for gutter?

Lenke til kommentar

Som stolt ansatt i forsvaret og som en som har vært både befal for jenter, har jenter som befal og daglig jobber med jenter så må jeg si meg så sterkt uenig som jeg bare kan.

 

Det er ikke til å stikke under en stol at det er ting som er frustrerende og provoserende med politikken som har fått fotfeste i forsvaret, som både gir jenter fordeler og som gir jenter jobber fordi kjønn spiller en faktor. Det er uheldig og jeg er sterkt uenig i at kjønn skal spille en faktor i ansettelsesprosesser. Jeg er sterkt uenig i at det stilles forskjellig krav til en kvinnelig søker enn det gjør til en mannlig søker.

 

Men når det er sagt, så er jeg klinkende klar på at jenter i forsvaret det er en fordel. Det er ikke kjønnet som avgjør hvor god soldat man er. Det er ikke kjønnet som avgjør hvor mye man er villig til å ofre for landet. Det er ikke kjønnet som avgjør om man er istand til å gjøre en best mulig jobb for folket. Og det er absolutt ikke slik at forsvaret blir bedre ved å nekte halve befolkningen å i det hele tatt bli vurdert til å tjene folket.

 

Det er klinkende klart. Like klart som et ja til jenter i forsvaret.

Lenke til kommentar

Jeg har en fin historie hvor en mannlig befal prøvde å utnytte stillingen sin til å få kvinnelig menig i sengen. Og når den kvinnelige menige kommer til meg for hjelp fordi det fulle mannlige befalet ble for innpåsliten og jeg ber han oppføre seg og ikke gjøre skam på uniformen så ber han meg gå til siden "for mitt egets beste". Jeg tror ikke akkurat det alltid er lett for jenter her når slike holdninger til tider råder.

 

Det er hverdagen for noen jenter i forsvaret. Sexpress, diskriminering og mannsjåvinisme. Heldigvis er det såpass mange befal som tenker med riktig hodet og tar sterk avstand fra slikt.

 

Og ja, selvfølgelig er det tilfeller av jenter som ligger rundt med et dusin mennesker i løpet av førstegangstjenesten. Ikke det at jeg tror gutter hadde gjort annerledes om de jobbet daglig et sted med 90% jenter. Og ja, vi har det vi omtaler som kvoteringsbefal. Kvinnelige befal som ikke akkurat er ansatt grunnet kompetanse. Men gjett hva? Vi finner det samme på den mannlige siden. Totalt inkompetente personer jeg ikke aner hvordan fikk jobben. Og så har vi en stor gruppe med menn som bevisst motarbeider kvinner i forsvaret.

 

Men ansatte i forsvaret er som oftest meget dyktige og meget kompetente. Råttne epler finnes her som alle andre steder. Men jeg har jobbet med mange dyktige kvinnelige ansatte i forsvaret som absolutt gjør en forskjell og en god jobb. Når noen da prøver å fortelle meg at de ikke hører hjemme her i forsvaret fordi de er kvinner så kan jeg ikke annet enn å be vedkommende bevege seg tilbake til det riktige århundret.

 

I forsvaret er alle som er dyktige nok, motivert nok og som ønsker det nok velkommen. Hvilket kjønn man har skal selvfølgelig ikke diskvalifisere noen.

Lenke til kommentar

Dette blir litt som skoledebatten - man prøver å finne én løsning som passer alle. Det går ikke.

 

Kvinnelige befal? Ja takk - der har jeg gode erfaringer. (Og så slipper man å bli sliten når man er på tur i skogen, med kvinnelig lagfører.)

 

Kvinnelige menige? Tja, spørs på tjenesten. Som infanterister? Nei takk.

Lenke til kommentar
Min mening:

 

1. Avskaff verneplikten.

2. Sidestill jenter og gutter, mtp. fysiske krav og muligheter for forfremmelse.

3. Forsvaret bør være frivillig og profesjonelt.

 

At det trengs flere jenter i forsvaret er en politisk beslutning. Liker man det ikke, stem på andre partier.

7913242[/snapback]

 

 

Helt enig. Beste måten å få en mer jevn fordeling mellom kvinner og menn i forsvaret OG fjerne inkompetente kvinner og menn er ved å fjerne verneplikten, kutte bevilgningene til forsvaret. Da får vi inn de beste og som er motiverte til tjeneste.

 

 

At det er et par av de få jentene som faktisk søker ditt er i dårlig form, så er jo det ingenting i forhold til hvor mange slappe gutter som er der...? Bare i det at man tenker rent antall messig.

 

Vist 5 av 10 jenter er i dårlig form, i forhold til 500 av 1000..? Det blir alltid mye fokus på den som er i mindretall. Sånn er det alltid.

 

eh.. gutter blir tvunget inn.. jenter går inn frivillig... jenter har lavere krav og lavere forventninger enn menn..

 

Disse jentene som aktivt og frivillig går inn i tjeneste har bare å prestere, iallefall når kravene som stilles til dem er så lave. Dessverre tiltrekker forsvaret seg mange feltmadrasser.

Lenke til kommentar

kvinner kan gå i milliteret likemye som menn. jeg tror de kan gjøre det bedre, frodi de føler de vil vise at kvinner er bedre. Alle kvinner er sånn.

 

Men kvinner hører helt klar ikke til i milliteret. det er en gutteting. Men å nekte dem det er det iingengrunn til. Jeg synes det likesågodt kan komme flere kvinner i milliteret jeg :)

Lenke til kommentar
At det er et par av de få jentene som faktisk søker ditt er i dårlig form, så er jo det ingenting i forhold til hvor mange slappe gutter som er der...? Bare i det at man tenker rent antall messig.

 

Vist 5 av 10 jenter er i dårlig form, i forhold til 500 av 1000..? Det blir alltid mye fokus på den som er i mindretall. Sånn er det alltid.

7913643[/snapback]

Hva med å ta hensyn til en vesentlig faktor - som at det er obligatorisk førstegangstjeneste for gutter?

7915708[/snapback]

 

Akkuratt derfor har jeg det vanskelig for å tro at de få jentene i dårlig form utgjør et så mye større problem enn de utallige tusen gutter som er i samme fysiske tilstand. En jente i dårlig form er akkuratt det samme som en gutt i dårlig form. Og gutter er jo det mye mer av i millitæret. Derfor klarer jeg ikke å forstå hvorfor akkuratt bare disse få jentene utgjorde noe stort problem? Han burde heller vært sur på alle som er i dårlig form, begge kjønn.

Lenke til kommentar
At det er et par av de få jentene som faktisk søker ditt er i dårlig form, så er jo det ingenting i forhold til hvor mange slappe gutter som er der...? Bare i det at man tenker rent antall messig.

 

Vist 5 av 10 jenter er i dårlig form, i forhold til 500 av 1000..? Det blir alltid mye fokus på den som er i mindretall. Sånn er det alltid.

7913643[/snapback]

Hva med å ta hensyn til en vesentlig faktor - som at det er obligatorisk førstegangstjeneste for gutter?

7915708[/snapback]

 

Akkuratt derfor har jeg det vanskelig for å tro at de få jentene i dårlig form utgjør et så mye større problem enn de utallige tusen gutter som er i samme fysiske tilstand. En jente i dårlig form er akkuratt det samme som en gutt i dårlig form. Og gutter er jo det mye mer av i millitæret. Derfor klarer jeg ikke å forstå hvorfor akkuratt bare disse få jentene utgjorde noe stort problem? Han burde heller vært sur på alle som er i dårlig form, begge kjønn.

7917682[/snapback]

 

 

 

Kanskje fordi jenter har ofte mindre viljestyrke/evne til og heve seg fra dårlig form til god form? Dette gjelder ganske klart for meg, jeg var syk for litt over en måned siden og har faktisk økt belastningen på treningsstudioet etter at jeg kom tilbake i passe god form igjen for 2 uker siden ;) . Forresten vi hadde en prøve i utholdenhet for ikke lenge siden, jenter måtte bare løpe 23-24 runder eller noe sånn for å få en sekser mens gutta måtte løpe 30 eller noe, jeg løp 23.5 runder i et jevnt tempo(gadd ikke å stresse), og fikk 4.3. Er dette rettferdig? Jeg synes det er dritt at kvinner alltid får de positive effektene med likestilling servet på sølvfat, mens vi gutta må bite i det sure eplet. Spør du meg bør alle kvinner som skal inn i forsvaret klare minst 75% av de belastningene gutta klarer.

Endret av Dark Archon
Lenke til kommentar

Huffda.....skrev ett innlegg her,men det forsvant ut i den store verden.

Jeg får ta kortversjonen da.Jeg har sagt nå i snart 15 år at vi bør ha ett frivillig/profesjonelt forsvar her til lands,der de "ansatte" har like vilkår uavhengig av kjønn.Jeg mener at trådstarter heller skulle skifte emnetittel til: "Nei til inkompetente mennesker i forsvaret" da dette er mer reelt i dagens samfunn.Begge kjønn har selvsagt sine fordeler i en gitt situasjon,men likestillingen skal plutselig ikke gjelde når man snakker om forsvaret? Hva er dette for noe sure oppgulp ifra fordums tid?

Avskaff verneplikten,få folk som har ett ønske om å dra i militæret få verve seg og gi de en anstendig gotdgjørelse/lønn for dette,uavhengig av kjønn.Da tenker jeg lojaliteten til sitt verv blir mye større enn slik situasjonen er idag.Jeg vet om flere gutter (de har ikke blitt tørr bak ørene enda,så noe mann er de hvertfall ikke) som gruer seg,de gidder ikke,de skjønner ikke meningen,de har ikke helsen til det osv,men inn skal de.Hvis ikke så blir man straffet for det.

Med dagens verneplikt,hvordan skal dette utspille seg hvis vi havner i en tenkt krigssituasjon her til lands,tror dere/trådstarter at jentene/kvinnene kommer til å stå å se på? Jeg tror ikke det.

 

Mvh

Lenke til kommentar
Som stolt ansatt i forsvaret og som en som har vært både befal for jenter, har jenter som befal og daglig jobber med jenter så må jeg si meg så sterkt uenig som jeg bare kan.

 

Det er ikke til å stikke under en stol at det er ting som er frustrerende og provoserende med politikken som har fått fotfeste i forsvaret, som både gir jenter fordeler og som gir jenter jobber fordi kjønn spiller en faktor. Det er uheldig og jeg er sterkt uenig i at kjønn skal spille en faktor i ansettelsesprosesser. Jeg er sterkt uenig i at det stilles forskjellig krav til en kvinnelig søker enn det gjør til en mannlig søker.

 

Men når det er sagt, så er jeg klinkende klar på at jenter i forsvaret det er en fordel. Det er ikke kjønnet som avgjør hvor god soldat man er. Det er ikke kjønnet som avgjør hvor mye man er villig til å ofre for landet. Det er ikke kjønnet som avgjør om man er istand til å gjøre en best mulig jobb for folket. Og det er absolutt ikke slik at forsvaret blir bedre ved å nekte halve befolkningen å i det hele tatt bli vurdert til å tjene folket.

 

Det er klinkende klart. Like klart som et ja til jenter i forsvaret.

7916273[/snapback]

 

Er klart enig med deg, i at så lenge jentene er dyktige, skal de selvsagt ha samme mulighetene som menn. Med det sagt; ved innrykket mitt ved GSV var det 300 soldater, og 7 jenter. 3 av dem ble dimmet ganske kjapt, og resten hang med videre på et vis.

 

GSV er ganske hardt til førstegangstjeneste å være, med mye fysisk hardkjør. Om man skal bære med seg 50 kilo utstyr hjelper det ikke at jentene har like bra kondis som gutta, da trenger man faktisk litt sterkere kropp. Legg til at de var mye oftere skadet enn guttene, fikk "fordeler" av befalet, tre av de fire fant seg en eller flere sengekompiser i løpet av tjenesten, da blir man provosert.

 

En av jentene ble jeg godt kjent med, siden vi havnet på samme grensestasjon. Første marsjen vi hadde langs grensen, som var rundt seks timer, holdt hun på å besvime, og måtte drikke guttas vann. Hun var den av jentene i best form.

 

I tillegg var hun fullstendig ubrukelig i tjenesten sin som patruljefører, patruljen hennes likte henne ikke, hun klarte å jukse seg til et par mil med scootertransport under en marsj, og fikk en gang to dager ekstra perm fordi hun kom for sent til flyet.

 

Dårlig erfaring...

Lenke til kommentar

 

 

Helt enig. Beste måten å få en mer jevn fordeling mellom kvinner og menn i forsvaret OG fjerne inkompetente kvinner og menn er ved å fjerne verneplikten, kutte bevilgningene til forsvaret. Da får vi inn de beste og som er motiverte til tjeneste.

 

 

7917358[/snapback]

 

 

Profesjonalisere og kutte bevilgninger? Du kan ikke få i både pose og sekk. Du er vel klar over at det er stor flukt fra forsvaret over til det sivile fordi det sivile betaler mer? Du er klar over at det å erstatte en menig med en vervet som oftest er betydelig dyrere? Du er klar over at vi ikke har midler i dag til å drifte fremtidens forsvar?

 

Forsvaret mister den dag idag de beste folkene fordi midlene til lønn og goder er dårligere enn hva det sivile kan tilby.

 

Gjerne redergjør for hvordan du har tenkt å finansiere forslaget ditt med reduserte midler. :)

Lenke til kommentar
Huffda.....skrev ett innlegg her,men det forsvant ut i den store verden.

Jeg får ta kortversjonen da.Jeg har sagt nå i snart 15 år at vi bør ha ett frivillig/profesjonelt forsvar her til lands,der de "ansatte" har like vilkår uavhengig av kjønn.Jeg mener at trådstarter heller skulle skifte emnetittel til: "Nei til inkompetente mennesker i forsvaret" da dette er mer reelt i dagens samfunn.Begge kjønn har selvsagt sine fordeler i en gitt situasjon,men likestillingen skal plutselig ikke gjelde når man snakker om forsvaret? Hva er dette for noe sure oppgulp ifra fordums tid?

Avskaff verneplikten,få folk som har ett ønske om å dra i militæret få verve seg og gi de en anstendig gotdgjørelse/lønn for dette,uavhengig av kjønn.Da tenker jeg lojaliteten til sitt verv blir mye større enn slik situasjonen er idag.Jeg vet om flere gutter (de har ikke blitt tørr bak ørene enda,så noe mann er de hvertfall ikke) som gruer seg,de gidder ikke,de skjønner ikke meningen,de har ikke helsen til det osv,men inn skal de.Hvis ikke så blir man straffet for det.

Med dagens verneplikt,hvordan skal dette utspille seg hvis vi havner i en tenkt krigssituasjon her til lands,tror dere/trådstarter at jentene/kvinnene kommer til å stå å se på? Jeg tror ikke det.

 

Mvh

7918228[/snapback]

 

Så du mener at bare de som vil forsvare landet skal det?

Med et frivillig forsvar kommer det bare triggerhappy guttunger som vil ha en AG3 i hendene til å melde seg.

La oss si at de ble sendt til Afganistan/Irak og det var fire stykker i en bil. De møtte en veisperring som var satt opp av noen skjeggete menn som så ganske skumle ut. Når bilen nermer seg veisperringen begynner de å rope høyt og vifte med armene.

Hvem tror du ville tatt situasjonen roligst? De som ble "tvunget" ned der eller de som meldte seg inn frivillig.

 

Selv mener jeg at førstegangstjenesten burde være tvungen. Kun de beste jentene ville fått bli med. Og det "proffesjonelle" militære burde vært frivillig.

 

Håper dette gir mening :tease:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

vel, jeg var i militæret for et par år siden. og de 2 jentene vi hadde i eskadronen var sprekere en gutter flest.

 

kan ikke se at det er et problem. angående kravene bær du forstå at det er annerledes for jenter med en helt annen fysikk en gutter.

 

at det blir mye knising etc i eskadronen forsvinner med tiden.

 

Huffda.....skrev ett innlegg her,men det forsvant ut i den store verden.

Jeg får ta kortversjonen da.Jeg har sagt nå i snart 15 år at vi bør ha ett frivillig/profesjonelt forsvar her til lands,der de "ansatte" har like vilkår uavhengig av kjønn.Jeg mener at trådstarter heller skulle skifte emnetittel til: "Nei til inkompetente mennesker i forsvaret" da dette er mer reelt i dagens samfunn.Begge kjønn har selvsagt sine fordeler i en gitt situasjon,men likestillingen skal plutselig ikke gjelde når man snakker om forsvaret? Hva er dette for noe sure oppgulp ifra fordums tid?

Avskaff verneplikten,få folk som har ett ønske om å dra i militæret få verve seg og gi de en anstendig gotdgjørelse/lønn for dette,uavhengig av kjønn.Da tenker jeg lojaliteten til sitt verv blir mye større enn slik situasjonen er idag.Jeg vet om flere gutter (de har ikke blitt tørr bak ørene enda,så noe mann er de hvertfall ikke) som gruer seg,de gidder ikke,de skjønner ikke meningen,de har ikke helsen til det osv,men inn skal de.Hvis ikke så blir man straffet for det.

Med dagens verneplikt,hvordan skal dette utspille seg hvis vi havner i en tenkt krigssituasjon her til lands,tror dere/trådstarter at jentene/kvinnene kommer til å stå å se på? Jeg tror ikke det.

 

Mvh

7918228[/snapback]

 

Så du mener at bare de som vil forsvare landet skal det?

Med et frivillig forsvar kommer det bare triggerhappy guttunger som vil ha en AG3 i hendene til å melde seg.

La oss si at de ble sendt til Afganistan/Irak og det var fire stykker i en bil. De møtte en veisperring som var satt opp av noen skjeggete menn som så ganske skumle ut. Når bilen nermer seg veisperringen begynner de å rope høyt og vifte med armene.

Hvem tror du ville tatt situasjonen roligst? De som ble "tvunget" ned der eller de som meldte seg inn frivillig.

 

Selv mener jeg at førstegangstjenesten burde være tvungen. Kun de beste jentene ville fått bli med. Og det "proffesjonelle" militære burde vært frivillig.

 

Håper dette gir mening :tease:

7918472[/snapback]

 

 

gir ikke særlig mening nei. da den mest proffosjonelle stående hæren vi har er telemarksbataljonen. og dette er yrkessoldater av den frivillige sorten.

 

videre så er ingen Norsk soldat tvangsendt til irak/afganistan. du er litt på jordet her.

 

Jeg mener også at førstegangstjeneste ikke er nødvendig for landets sikkerhet og kan i full grad erstattes av et yrkes forsvar. Men unge feige dovne gutter har godt av et år i forsvaret og det er i Norges rett å kreve at enhver mann er klar for å forsvare landet om det trengs.

Lenke til kommentar

Greit gutta. La oss si at jenter er bra å ha i forsvaret med tanke på at de skaper bedre miljø (ikke etter min mening, men la oss leke det). Jeg tror ærlig talt ikke det "gode" miljøet vil ha så forbanna mye å si i en eventuell krig. Er nokså sikker på at jenter vil yte dårlig straks de er bak fiendens linjer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...