Gå til innhold

Har jeg lov til å øvelseskjøre?

jonasfd

Anbefalte innlegg

Hei, lurer på om jeg har lov til å øvelseskjøre igjen?

I dag er det 3 måneder siden jeg mistet lappen grunnet en litt uheldig fartskontroll (76 i 50 sone). Mistet fører kortet i 3 måneder og jeg må ta det opp igjen grunnet at jeg hadde hatt lappen mindre en i 2 år.

Noen som vet om jeg har lov til å øvelseskjøre igjen nå siden jeg nå kan søke om å kjøre opp igjen? må jeg ha en spesiell godkjenning maybe? eller er det bare og feste "L"'en på bakruta og kjøre i vei?

Takk på forhånd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Reglene for øvelseskjøring finner du her.

Kort sagt må du først ha tatt trafikalt grunnkurs før du kan øvelseskjøre. Så hvis du aldri har hatt det før må du iallefall ta det nå.

7911923[/snapback]

Mulig han ikke har det, om han følger den gamle reglen. Men når han skal begynne lappen på ny nå, må han følge de nye reglene da?

Lenke til kommentar

Det kan hende det var enkelte "overgangsordninger" tidligere, men det er uansett for sent til å bruke dem nå. Så nå er eneste måten å følge nye reglene, det vil si at han må ta trafikalt grunnkurs nå om han ikke har tatt det før.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Det kan hende det var enkelte "overgangsordninger" tidligere, men det er uansett for sent til å bruke dem nå. Så nå er eneste måten å følge nye reglene, det vil si at han må ta trafikalt grunnkurs nå om han ikke har tatt det før.

7911992[/snapback]

Når man har mistet førerkortet, må man få skriftlig tillatelse fra politiet om at man har lov til å øvelseskjøre igjen. Dette er normalt ingen problem å få, så lenge de 3 månedene er over. Deretter må man ta brevet fra politiet med til nærmeste trafikkstasjon, slik at de kan skrive ut bevis for lovlig øvelseskjøring. Trenger IKKE trafikalt grunnkurs så lenge det er snakk om inndratt førerkort. Kravet om grunnkurs gjelder bare når man tar førerkort for første gang.

Normalt får man førerkortet rett tilbake fra politiet når det gjelder slike "små" saker. Pga at dette skjedde i prøveperioden må man imidlertid ha ny førerprøve (teoretisk og praktisk prøve) for å få førerkortet tilbake. Etter bestått førerprøve får man ny prøvetid på 2 år igjen..

Lenke til kommentar

Hvorfor vil du øvelsekjøre når det er bare 3 måneder du fikk i beslagelsen?? Du har jo bestått førerprøven før og har hatt førerkort....E ikke noe vits å øvelsekjøre når du kan kjøre...... med mindre du har "glemt" hvordan man kjører i løpet av de 3 månedene eller du er redd for å stryke på den nye førerprøven....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...