cahs Skrevet 10. februar 2007 Del Skrevet 10. februar 2007 (endret) hey jeg går på en skole der læreren er syk i hue og gir oss oppgaver vi ikke har lært noe om eller anner noe om... har lest i 3 bøker i flere timer, men finner ingen svar....kan noen pliz hjelpe meg? her er oppgavene : 1. i en seriekobling av en spole og en motstand, går det en støm på 250mA. Spenningen over motstanden er 40V og den påtrykte spenningen er 60V. hvor stor er spenningen over spolen? Vis alle beregninger. 2. Hvor stor er faseforskyvningsvinkelen i oppgaven over? begrunn svaret. 3. Hvilken faseforskyvning får vi mellom støm og spenning når vi kobler inn en kapasitiv belastning? Hvor stor er reaktansen i en kondensator på 50 mikro farad som blir koblet til en sinusformet vekselspenning på 50Hz? Vis alle beregninger jeg kjønner ikke at læreren min gir meg sånne oppgaver... har vært syk og så kommer hun med disse... ber om hjelp pliz. takker for all hjelp jeg kan få Endret 10. februar 2007 av cahs Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 10. februar 2007 Del Skrevet 10. februar 2007 Skal det ikke stå noe data om spolen i oppgave 1? Det blir litt vanskelig å regne ut spenningen over spolen og faseforskyvnings vinkelen hvis man ikke vet noe som helst om spolen. Reaktansen i en kondensator er Xc = 1: 2*pi*f*C Xc oppgis i ohm, f = frekvens c= kapasitansen. 1:2*pi*50*0,00005 (50µF) = 63,694 ohm Jeg husker ikke hva som kom først av strøm og spenning i reaktiv og kapasativ last. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå