Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Øking av sporvidde

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg lurer på om sporvidden følger karrosseriet, eller om en kan for eksempel bruke akslinger med bredere sporvidde??  Hva sier regelverket (krav til kjøretøy)??

Biltilsynet vil ikkje uttale seg dette.

Er det noen der ute som vet noe om dette??

7911122[/snapback]

Jeg vil tro at som med alt annet. Hvis kjøretøyet ikke er typegodkjent med andre akslinger så vil det i utgangspunktet ikke bli godkjent.

Med mindre man har papirer.

Lenke til kommentar

Typegodkjenning har lite med dette å gjøre, jeg leter etter regelværket bak det hele.

Det skal gå an å forandre blant annet sporvidde utover det som finnes av godkjenninger og papirer.

I slike saker skal det brukes regelverk og skjønn.

For å ta noen eksempler, det er ingen problem å få godkjent granada med V8. Verken med vekt eller HK/ KW.

Og V8 i Opel Rekord C 1700 er heller ingen problem, selv om åtteren yter 25% mer enn maks etter papirene til GM (har papirer liggende på 225HK med opel bremser, papirene sier max 180)

Må også nevne at biltilsynet lokalt ikkje godkjenner kadett c 1.6s med 2,2i, og ikkje 2,8i i granada 3.0, selv om at 3.0 har 10n mer i dreiemoment

Lenke til kommentar
Typegodkjenning har lite med dette å gjøre, jeg leter etter regelværket bak det hele.

7913624[/snapback]

Regelverket bak det hele er at det som ikke er typegodkjent må godkjennes individuelt.

Hvis du øker sporvidden mer enn 7,5 mm på en av sidene, gjelder ikke lenger typegodkjenningen. Da må bilen godkjennes hos Statens Vegvesen, og de krever dokumentasjon på at ombyggingen er gjort på en god måte.

Lenke til kommentar

7913624[/snapback]

Regelverket bak det hele er at det som ikke er typegodkjent må godkjennes individuelt.

Hvis du øker sporvidden mer enn 7,5 mm på en av sidene, gjelder ikke lenger typegodkjenningen. Da må bilen godkjennes hos Statens Vegvesen, og de krever dokumentasjon på at ombyggingen er gjort på en god måte.

7913847[/snapback]

joda, er klar over dette. Men hvilke regler/ krav setter de?

Det som jeg har lest meg til i "krav til kjøretøy" altså regelboka, er at det IKKE står noe om det det der.

Men siden det ikkje står noe klart der, må jeg jo også se igjennom alle EU direktiv som omhandler kjøretøy.

Det er titalls tusen sider med regler, krav og untak, som også gjelder Norge.

Finnes det noen der ute som vet noe om dette?

Lenke til kommentar
Regler for endring av sporvidde finner du i kjøretøyforskriften.

Se $13-1 punkt 6.

7915658[/snapback]

Gjelder dette også biler registrert før 1.1.1995?

Sålangt har jeg benyttet meg av regelverket ifra 1942 til godkjenningen, siden regelverket ikke ble oppdatert før 1.1.1971.

Og at det heter at et kjøretøy skal tilfredstille de krav som gjalt på det tidspunkt kjøretøyet var førstegangs registrert?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...