Republic3D Skrevet 13. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 13. februar 2007 Har en kompis med en 97' Mercedes C180.. han klager veldig over elendige vinteregenskaper. Kjører sidelengs opp bakkene dit han bor. Ellers så synes jeg Toyota HiClass/Hiace med bakhjulsdrift er en vanvittig dårlig vinterbil. Ihvertfall uten sandsekker bak. Tråkket litt på gassen, så stod jeg feil vei. Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 14. februar 2007 Forfatter Rapporter Del Skrevet 14. februar 2007 (endret) Altså, efaringer med MB på vinter er jo veldig blandet her. I noen tilfelder, bidrar nok kjørestil til elendig kjøreopplevelse men på det generelle basis så er ikke Mercedes sedan, utenom A-klasse (eneste forhjulsdrift fra MB, correct me if im wrong) noen bil laget for skandinaviske vinterforhold. Endret 14. februar 2007 av überGoliath Lenke til kommentar
eab Skrevet 14. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 14. februar 2007 Det eneste jeg har å si om MB er den sinnsyke vinkelen man kan ha gjennom svinger, takket verre forhjul som nærmest står vinkelrett på sida av bilen ved fullt rattutslag Lenke til kommentar
toth Skrevet 14. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 14. februar 2007 Deet støttes Braseth! Lite er gøyere å _leke_ med på vinteren enn mercer.. Har du ei med tilt på hjulene og krengestabilisator på demperne i tillegg er det så morro som man får! Lenke til kommentar
danfuruvarp Skrevet 14. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 14. februar 2007 En annen ting man skal ha i tankene når det gjelder dårlige vinterbiler er hvordan dekk som sitter på, Greit continental dekk har fått bra i alle tester, men de dekkene passer utrolig dårlig på min mercedes. SÅ kan nok også ha med litt å dekk å gjøre ja. Men BMW E36 er heller ikke noen bra vinterbil, den også er dirkete skummel, da den svarer momentant med kontrasladd. Lenke til kommentar
Pantera Skrevet 14. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 14. februar 2007 Altså, efaringer med MB på vinter er jo veldig blandet her. I noen tilfelder, bidrar nok kjørestil til elendig kjøreopplevelse men på det generelle basis så er ikke Mercedes sedan, utenom A-klasse (eneste forhjulsdrift fra MB, correct me if im wrong) noen bil laget for skandinaviske vinterforhold. 7938894[/snapback] At enkelt sliter med Mercedes på vinterføre, betyr ikke nødvendigvis at Mercdes er er dårlig vinterbil, snarere dårlige sjåfører. Ikke at jeg er så jævla mye bedre enn alle andre, men jeg kjører nå rundt i en SLK200, uten noe ekstra tyngde i det lille bagasjerommet som er der. Husker mange nevnte at dette var en bedriten vinterbil da jeg kjøpte den, men jeg synes den funker bra. Har ihvertfall holdt meg på veien så langt . Har selvfølgelig kjørt biler som er bedre egnet på vinterføre, men kjører man etter forholdene, så går det stort sett bra uansett. At tyske biler, da spesielt Mercedes, ikke er bygget for skandinaviske vinterforhold, mener jeg er tull. Det er da store områder i Tyskland med enda dårliger kjøreforhold på vintern, enn i Norge (les: alpene). Hva som er dårligste eller beste "vinterbil" veit jeg fint lite om, siden jeg ikke akkurat har lang erfaring som bilist (kun 3 år). Men jeg vil påstå at det kommer mye an på hvordan man kjører. If mener faktisk at det er SUV'er med 4-hjulstrekk, som oftes kjører av veien på vintern. mvh Pantera Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 14. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 14. februar 2007 Jeg vil tro at grunnen til at så mange firehjulstrekkere drar av, er fordi sjåførene overvurderer bilens egenskaper ... Faren min har en RAV4, men med piggfritt, og jeg merker at i enkelte situasjoner at Det hadde vært minst like godt å kjøre Saaben min, med forhjulstrekk og pigger i dekkene. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 14. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 14. februar 2007 Biler med 4WD ligger høyere på skadestatistikken enn biler uten så jeg vil tro det er noe med sjåførene som overvurderer kjøretøyet og tror de er konge på veien. 4WD er konge på akselerasjon når det er glatt men når man skal stoppe igjen så skal det mer til for å stoppe en 4WD enn 2WD fordi den har like mange hjul som bremser + at en 4WD bil alltid veier mer enn en som har 2WD, av samme modell vel og merke Lenke til kommentar
PC^2020 Skrevet 14. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 14. februar 2007 det at det tar lenger tid å stoppe en 4wd vakke helt logsik, tyngre = bedre. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 14. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 14. februar 2007 (endret) E36 Compact uten sperre eller brems. Katastrofe. ^^ pc^2004, derfor tog stopper så lett? Endret 14. februar 2007 av fredrik Lenke til kommentar
eab Skrevet 14. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 14. februar 2007 det at det tar lenger tid å stoppe en 4wd vakke helt logsik, tyngre = bedre. 7946175[/snapback] Det er jo mer vekt på vei forover som skal bremses ned da. Lenke til kommentar
KristianF Skrevet 14. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 14. februar 2007 det at det tar lenger tid å stoppe en 4wd vakke helt logsik, tyngre = bedre. 7946175[/snapback] Så du sier at en lastebil på 50 tonn stopper kjappere enn en liten personbil på 1 tonn? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqZexW9o Skrevet 14. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 14. februar 2007 (endret) Vil ikke akkurat kalle Toyota som en bilprodusent som lager dårlige biler på vinterføre men HiAce'n til Tåytan er såå dårlig på vinterføre og glatta at du kan regne med å kjøre deg fast i nedoverbakker. Bakhjulsdrift og stort tomt lasterom er en svært så dårlig kombinasjon. Tror dette gjelder de aller fleste varebiler med bakhjulsdrift. Men Avensis'n klatrer rett opp uten trøbbel. All elektronikken som er i bilen gjøre den ganske så stabil på glattføre. leif Endret 15. februar 2007 av Slettet-QqZexW9o Lenke til kommentar
Pantera Skrevet 15. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 15. februar 2007 Biler med 4WD ligger høyere på skadestatistikken enn biler uten så jeg vil tro det er noe med sjåførene som overvurderer kjøretøyet og tror de er konge på veien.4WD er konge på akselerasjon når det er glatt men når man skal stoppe igjen så skal det mer til for å stoppe en 4WD enn 2WD fordi den har like mange hjul som bremser + at en 4WD bil alltid veier mer enn en som har 2WD, av samme modell vel og merke 7942626[/snapback] Ifølge "ekspertene" så er vekt og høyde på bilene en av grunnene til at mange SUV'er drar av veien. Men at sjåfører overvurderer bilen er sikkert også en viktig årsak. Pantera Lenke til kommentar
toth Skrevet 15. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 15. februar 2007 Sier meg enig med flere andre, alt for mange overvurderer 4wd. Har du kommet til punktet hvor bare bremsene kan hjelpe deg, har du ingen bedre sak med 4wd. Og slipper bilen på alle fire hjul i en sving med is, har du ofte større sjans med 2wd faktisk, da 4wd spinner på alle fire, og ingen hjul får "trillet" seg rolig til grep.. Lenke til kommentar
PC^2020 Skrevet 15. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 15. februar 2007 Ser ikke helt poenget meg 4WD der jeg bor. Oslo. Girkassa mi har veldig god diff. og når det er glatt så spinner den like mye på begge hjul.. ikke noe japseshit som står å spinner med all krafta på ett hjul Når jeg skulle opp på fjellet tok jeg med kjettinger, disse satt jeg på når det var blankis med snø oppå (på en grus-/skogsvei rett før hytta) og kom meg fram uten problemer. Tok litt feil oppi her mtp. på bremselengde med 4wd/tung bil. Tenkte på veggrepet jeg. Tyngre bil= bedre veggrep var vel egentlig det jeg huska.. Lenke til kommentar
kennyo Skrevet 15. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 15. februar 2007 MB Sprinter Lastebil med tomt lasteplan er den DESIDERT verste bilen jeg har kjørt på glatt føre. Den klarte å sette seg fast på flat mark, ja: FLAT MARK, med bare litt snø oppå asfalten. Og det MED diff.sperre inne! SPRINTER Hadde selvsagt ikke ventet en super bil på glatta i utgangspunktet (lastebil med tomt plan er jo ikke akkurat det...), men det får da være grenser til elendig fremkommelighet! Lenke til kommentar
RMBB Skrevet 15. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 15. februar 2007 Faren min har en 97 modell Ford Transit dobbeltkabin med lasteplan, den er ubrukelig og kjøre om vinteren og om sommeren! Motoren på denne henger så og si foran forhjulene dermed blir vekten på bakhjulene nesten 0 og resultat av det er at man ikke kommer noen vei. Må kjøre med sandsekker bakpå planet hele vinteren. (bilen setter seg også fast så fort man kommer på utsiden av asfaltveien om sommeren også) Lenke til kommentar
Auto-Sigurd Skrevet 15. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 15. februar 2007 Mazda.. Naboen kjører en, Enten kan hu ikke og kjøre eller så har hu en elendig bil.. Det hender at min far må kjøre bilen hennes til riksvegen for hun klarer det ikke selv;D Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 15. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 15. februar 2007 Mazda.. Naboen kjører en, Enten kan hu ikke og kjøre eller så har hu en elendig bil.. Det hender at min far må kjøre bilen hennes til riksvegen for hun klarer det ikke selv;D 7949726[/snapback] Dersom faren din uten videre problemer kjører Mazdaen til hovedvegen, er det vel strengt tatt ikke bilen sin feil Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå