Goliath Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 (endret) Hvilken bil eller produsent syntes du er dårligst på vinterføre? Jeg ønsker både subjektive og objektive meninger men de skal være begrunnet! Jeg syntes den absolutt dårligste bilen på norske vinterveier er Mercedes Sedan. Jeg kjører nå en 1998 E280 W210 som gjør ikke noe annet enn å spinne rundt på veien. Varsellapen blinker konstant på dashen (antispinn) selv på den letteste touchen på pedalen. Har Artic Claw 215/75 vinterdekk med pigg. Mercedes har bakhjulsstrekk og veier slikk og ingenting bak. Hele vekta ligger foran og gjør at bilen spinner på enhver aksellerasjon. Greit nok at den bilen jeg bruker har en rimlig krafig motor (2.8l) men allikevel. Min forrige Mercedes (1983 230E W123) var enda verre på vinteren. Den kunne like godt ha brukt sommerdekk på vinter. Det var ihvertfall slik det føltes under vinterkjøring. Jeg konkluderer at Mercedessedaner er de mest elendige bilene på norske vinterveier. Endret 9. februar 2007 av überGoliath Lenke til kommentar
tunam85 Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 Tror alle bakhjulstrekk sliter med glatt føre.Vi har merce og lexus,og kommer nesten ikke opp bakken engang. Lenke til kommentar
acon Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 Vi har lik merce, bare E200 da.. som en kjelke på isen Vår gamle traver, Volvo 740 er faktisk grei på vinterføre, om du kan teknikken.. Lenke til kommentar
satanjapan Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 (endret) Skal man ha bakhjulsdrift på vinteren må man nesten ha motor bak eller midtmontert. hvis ikke er FWD best rent praktisk på vinterføre av de to. samme hvor gode dekk og bra motor man har når det ikke er noe vekt å presse på bak, så sleng i et digert anlegg eller legg masse stein i bagasjerommet for å få litt grep hehe... Er også lurt med smale vinterdekk siden da får man mer press på. men ser jo ikke akkurat helt bra ut å komme med 175 dekk da Endret 9. februar 2007 av Dennis87 Lenke til kommentar
egil88 Skrevet 10. februar 2007 Del Skrevet 10. februar 2007 Har kjørt en E-klasse 220 CDI stv endel, og jeg ble mildt sagt sjokkert over hvor dårlig på vinterføre den var. De slakeste bakkene er en utfordring. Synes også at antispinnen virker ganske dårlig... Lenke til kommentar
eab Skrevet 10. februar 2007 Del Skrevet 10. februar 2007 Jeg stemmer på Begrunnelse: elendige kjøreegenskaper, dårlig framkommelighet og ca null vekt over bakhjulene. Etthjulstrekk hjelper ikke på det heller. Og det kommer fra en som liker å kjøre kjelke. Man må bare ha teknikken inne, som det ble sagt over her. Sving mot høyre når du gir gass, og skal du svinge vrir du rattet motsatt vei og styrer med bakhjulene. Jeg har heller ikke stått fast så langt i vinter Lenke til kommentar
Staalkontroll Skrevet 10. februar 2007 Del Skrevet 10. februar 2007 Den gamle BMW'en jeg hadde.....Satt meg fast over ALT! Men er jo alltids gøy med bakhjulstrekk om vinteren Lenke til kommentar
joka Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 verste jeg har kjørt på vinteren er en volvo 343 aut, variator drift og sentrifugalclutch. det skumle med den er hvis den begynner å spinne/skrense så er det ikke bare å slippe gassen, hjulene frikobles ikke før variatorene "slipper"... treghet i remmene gjør at det ikke hjelper så mye å sette girspaken i N heller. ellers så var det en morsom bil som går like fort bakover som fremover :!: Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 Ingen tvil om at det er Mercedesene som sliter mest opp bakkene her i byen i hvert fall! Lenke til kommentar
Blablablabla Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 Kjører '94 Mercedes E-klasse med diffsperre på bakhjulene. Synes den er god å ta seg fram med på vinteren. Men det er klart, på skikkelig glatt føre blir det litt verre pga lite vekt på hjulene. Men så lenge det finnes sperre går det greit på ok vinterføre Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 (endret) nevermind. weajpgjprjgrojrpejrogrojjop Endret 11. februar 2007 av Marvil Lenke til kommentar
toth Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 Kjørte klisslik bil som trådstarter ifjor vinter, bare E230.. Synes ikke den var så galen i hele tatt jeg, når man er vant med det.. Kjørte over både haukeli og sognefjell forøvrig.. Ellers kjørt C180 sportscoupe på vinter og, feste og fremkommelighet er OK, men antispinnen er fryktelig dårlig når det først er griseføre. Da kjører man bedre uten. Lenke til kommentar
KristianF Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 Jeg kjørte pappas W124 230E '90 de 2-3 dagene vi hadde snø denne vinteren, og den var litt lett på ræva. Men var kjempegrei å kjøre og gav meg ingen problemer. Det var også min første tur på glatta. Mista kun grep når jeg gjorde det med vilje, og det måtte endel til for å klare det. Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 Verste jeg har kjørt på vinterføre var en gammel Mazda 929 (husker ikke årsmodell, men den var gammel, eldre enn meg hvertfall). Den hadde bakhjulsdrift og 0 vekt bak, ble bare tull. Særlig etter bagasjerommet rustet vekk og falt av, da kunne vi ikke legge oss i bagasjerommet for ekstra trykk på bakhjulene. Lenke til kommentar
karl-wilhelm Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 Jeg kjører rundt i en 1978 W123 240TD og de problemene jeg har er de jeg lager selv, i tillegg til det er det ikke pigger igjen på dekka. Synes ikke merce er så dårlig på vinterføre jeg. (Har prøvd flere) Lenke til kommentar
toth Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 (endret) Ah, it's all coming back to me now.. VOLVO 360! Der har du det aller aller verste på vinterføre. Ingen 360-eiere med respekt for liv og helse kjørte/kjører vinterstid uten sandsekker i bagasjen.. Endret 13. februar 2007 av toth Lenke til kommentar
Flippo Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 (endret) 80 talls Ford Transit. Skulle tru motorn satt forran forhjula bare for aa garantere at det ikke er noe trykk paa bakhjula... At det var under 80 daue hester i den hadde ingen betydning. Hjula spant langt oppi girene likevel. - Per Christian Endret 13. februar 2007 av Flippo Lenke til kommentar
spitz Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 Kjører BMW E39, funker som fjell om vinter'n til tross for bakhjulstrekken og en velvillig antispinn - som regel er det bak rattet problemet sitter om jeg ikke kommer fram Har kjørt Mazda RX-8 den siste uka, den er naturlig nok sladdevillig Allikevel er det ingen problemer med fremkommeligheten, så lenge man er lett på foten... Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær. (og - det finnes ikke dårlige vinterbiler, bare dårlige sjåfører...) Lenke til kommentar
danfuruvarp Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 Jeg har mercedes E200 w210, jeg synes den er kjempe bra på vinterføre. og dette er første vinteren jeg har lappen. MEN Pappa sin volvo 850 2.5 med auto liker jeg lite, den eer nærvøs og gir ingen indikasjoner på når eller om den har slupet på vinterføre. ekkelt. nei liker heller min mercedes den varsler vis det er glatt og prøver å hjelpe meg oså, samt at den retter opp hvis bakdekkene skulle komme ut i en skrens. Lenke til kommentar
eab Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 Volvo 360 er da en brukbar vinterbil. Med girkassa bak er ikke vektfordelinga så ille heller, og den innbyr til mang en fin sladd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå