Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

CD/DVD Plater booter ikke opp under oppstart?

Anbefalte innlegg

Hei. Mamma fikk seg ny maskin på Onsdan, men satt den ikke opp før i går. Var faren min som satt den opp og jeg fikk i oppgave å installere Office, Oppdatere office og sånn. Alt så ut til å gå greit, men faren min måtte reinstallere Norton 2005 pga noe krøll med LiveUpdate, men, men. Mamma har da 2 harddisker. 1x250 GB som det ligger OS på og en partisjon på samme harddisk som heter EISA et eller annet, og en harddisk som ble bestilt i tillegg på 500 GB som vel skal brukes som lagring der tenker jeg.

Maskina ser ganske så grei ut, men maskina er ganske så treig under oppstart. Og det største problemet: Den booter ikke fra cd/dvd plater under oppstart.

De CD/DVD Platene jeg har prøvd er: Acronis AllInOne BootCD med endel Acronis verktøy på. Blant annet Acronis True Image og Acronis Disk director tror jeg det heter.

En annen CD/DVD Jeg prøvde var Gparted (Partisjoneringsprogram for Linux egentlig, men kan brukes til å formatere til NTFS og FAT32 også og FAT for den saks skyld.

Jeg vet at begge platene er bootbare. Bruker de selv på laptopen min og jeg brukte Acronis Plata senest i går på laptopen min, men altså. På den nye maskina til mamma så vil ingen av dem boote.

Jeg kan også si at DVD Brenneren ikke kommer opp under detecteringa av Drev i Post-skjermen heller det første bilde man ser når man starter maskina.

Det kommer bare opp 2 harddisker. Altså 250 GB Disken og 500 GB Disken.

Men på den andre skjermen på en måte kommer det etterhvert opp OD0 Drev eller noe sånt som det står DVDRW Tror jeg det står. Også står det Press Any Key to Continue. Uannsett som jeg trykker på noe der eller ikke så går den bare videre.

Og ingen CD/DVD Blir bootet på.

Når den derimot kommer inni Windows og jeg setter inni en CD/DVD Plate der, så fungerer det greit. Da kommer den vanlige Utforskern eller den skjermen hvor man får velge hva man vil gjøre.

Maskina er da gennerelt helt grei. Den har Windows MediaCenter. Her er litt om Maskinavare:

CPU: Intel DuoCore E6300. 1.86 GHZ tror jeg det er.

Ram: Skal ikke si det alt for sikkert, men jeg tror det er slike sett som står i:

Corsair Value S. PC4200 DDR2 1024MB

Harddisk: 1x250 GB Samsung + 1x500 GB Samsung disk

Jeg tror det er en NEC DVD Brenner som står i maskina der.

Skjermkortet er XFX GeForce 7950GT 610M 256MB XXX GDDR3 tror jeg.

Strømforsyningen heter NorthQ 500 watt

Kabinettet er Cooler Master Centurion 534

Hovedkortet er MSI P965 NEO-F

Oprativsystem: Windows XP MediaCenter Norsk.

Jeg tror ikke det er så veldig mye som henger på greip der for Vanligevis så skal Harddiskene vel stå som Primary Master og Primary Slave, men på den maskina står det som noe helt annet. Og at DVD Brenneren IKKE står oppført på listen.

Noen som vet hva som kan være feil?

Hilsen. wil.

PS: Nå er det ikke min pc altså, men det er greit å ha ting i orden allikevel :) i tilfelle.

PS: Det kommer også opp en skjerm der man kan trykke F10 for å starte gjenoppretting, før den starter Windows.

Endret av wil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...