objeCt Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 Hei! Har problemer med at pcen skrur seg av og på igjen innimellom(Det kan du lese mer om her) Så jeg tenkte jeg skulle flasha bios og se om det hjalp! Men jeg klarte selvfølgelig å flashe feil BIOS Jeg flasa med denne biosen i stedet for denne(som jeg egentlig skulle flasha) Jeg brukte AFU408p Flash(som jeg fant på ECS sin hjemmeside) når jeg flasha BIOSen BIOSen var standard før jeg flasha Fant ut etterpå at jeg hadde flasha feil BIOS! Nå starter maskinen, den piper ikke to ganger under oppstart som den gjorde før, det som er problemet er at jeg ikke får opp noe bilde på skermen. Jeg har Intel Core 3 Duo E6700 ECS 945P-A versjon 3.0 XFX Geforce 8800GTS 600W PSU Er den eneste muligheten å kjøpe nytt hovedkort eller ny BIOS? Er det noe jeg kan gjøre for å fikse dette? Takk på forhånd Lenke til kommentar
Arne_set Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 kast billig dritt'n og kjøp dette Link Ikke ta det personlig da kristoffer Lenke til kommentar
objeCt Skrevet 9. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2007 kast billig dritt'n og kjøp dette Link Ikke ta det personlig da kristoffer 7909150[/snapback] Har seriøst vurdert det, men det er helt nytt! så er litt kjipt å bare trashe det! Lenke til kommentar
tilstad Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 Er det ikke mulig å resette bios via jumpere da? Evt ta ut batteriet...? Nei, det er kanskje til cmos det... Hmm Hva gjør egentlig cmos når vi har bios? Lenke til kommentar
objeCt Skrevet 9. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2007 Er det ikke mulig å resette bios via jumpere da? Evt ta ut batteriet...? Nei, det er kanskje til cmos det... Hmm Hva gjør egentlig cmos når vi har bios? 7909293[/snapback] Jeg har prøvd det! funka ikke Lenke til kommentar
persistent Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 (endret) Vel, på ECS sine sider fant jeg denne... ikke helt stø engelsk, men kan være verdt et forsøk før du evt. kaster kortet. "I update the BIOS. But after I restart the system, it appear below message. How Do I recover the BIOS? A4: It's wrong BIOS you updated or update the BIOS failed. You can try the method as below steps, 1. Download and copy AWD860B.EXE and BIOS Bin file to one bootable FDD. 2. Create one Autoexec.bat as below command in the content. AWD860B xxxxxxx.BIN/CC/PY/SN/R xxxxxxx.BIN is your M/B original BIOS BIN file (right one). 3. Put this FDD in your defective system and boot from this FDD. The FDD will recover the BIOS and restart the system automatically. 4. After recovering the BIOS and restart the system, please enter BIOS to load default setting and save it. That's finished. 5. If it's still could not recover the BIOS, please contact the local dealer, distributor or repair center to program the flash ROM by flash ROM writer." Lykke til Endret 9. februar 2007 av persistent Lenke til kommentar
gxi Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 BIOS ligger på en EEPROM-brikke (Electronic Eraseable Programable Read Only Memory). Disse har den egenskapen at når først data er flashet til den, så ligger de der til nye data blir flashet over. Mange hovedkort har denne brikken loddet rett på hovedkortet som SMD-komponent, og det er dermed svært vanskelig, og dyrere, å plukke denne ut, og flashe den på nytt. CMOS er bare en teknologi som brukes til å lage brikker og transistorer, eksempelvis minnekretser, logikkretser, og mikroprosessorer. Det referer ikke til noen bestemt brikke eller funksjon, men kun en teknologi for den fysiske oppbyggingen av brikkene. Lenke til kommentar
objeCt Skrevet 9. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2007 Takker for hjelpen, skal prøve... kommer tilbake med svar om det har fukert eller ikke Lenke til kommentar
tilstad Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 (endret) Ok, med cmos tenkte jeg vel på det batteriet... sletter ikke det infoen i cmos? Hvilken funksjon har denne cmos det refereres til egentlig? Er viktig å flashe bios riktig, husker jeg var veldig nervøs for det selv, men det gikk jo fint. Min bios er en chip i en socket, slik at den kan tas ut. Er din det oBject? EDIT; nå kom jeg vel på det, cmos lagrer bios dataene, var det ikke slik? Så da skulle det jo være verdt et forsøk å slette dataene i cmos og se om man klarer å få bootet da. Men kanskje mest sannsynlig ikke. Det tipset med disketten var vel det beste. Endret 9. februar 2007 av tilstad Lenke til kommentar
objeCt Skrevet 9. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2007 Ok, med cmos tenkte jeg vel på det batteriet... sletter ikke det infoen i cmos? Hvilken funksjon har denne cmos det refereres til egentlig? Er viktig å flashe bios riktig, husker jeg var veldig nervøs for det selv, men det gikk jo fint. Min bios er en chip i en socket, slik at den kan tas ut. Er din det oBject? EDIT; nå kom jeg vel på det, cmos lagrer bios dataene, var det ikke slik? Så da skulle det jo være verdt et forsøk å slette dataene i cmos og se om man klarer å få bootet da. Men kanskje mest sannsynlig ikke. Det tipset med disketten var vel det beste. 7909571[/snapback] Min er det, jeg har prøvd å ta den ut, og sette den inn igjen. dette funket ikke. Skal prøve å få til noe med diskett i morgen. Takk for all hjelp hitil Lenke til kommentar
gxi Skrevet 10. februar 2007 Del Skrevet 10. februar 2007 Om du kjenner noen med akkurat samme hovedkort er det faktisk mulig å plukke ut denne brikken fra det fungerende hovedkortet, lese dataene ut av brikken, putte inn din brikke og skrive dataene over på den. Problemet med dette er at man trenger en leser/flasher for EEPROM, som gjerne koster litt. Mulig at BIOSen er lagret i et format slik at man kan flashe den rett fra imaget man laster ned fra nettsiden til produsenten, men det krever fortsatt tilgang på utstyr for dette. Lenke til kommentar
objeCt Skrevet 10. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2007 Vel, på ECS sine sider fant jeg denne... ikke helt stø engelsk, men kan være verdt et forsøk før du evt. kaster kortet. "I update the BIOS. But after I restart the system, it appear below message. How Do I recover the BIOS? A4: It's wrong BIOS you updated or update the BIOS failed. You can try the method as below steps, 1. Download and copy AWD860B.EXE and BIOS Bin file to one bootable FDD. 2. Create one Autoexec.bat as below command in the content. AWD860B xxxxxxx.BIN/CC/PY/SN/R xxxxxxx.BIN is your M/B original BIOS BIN file (right one). 3. Put this FDD in your defective system and boot from this FDD. The FDD will recover the BIOS and restart the system automatically. 4. After recovering the BIOS and restart the system, please enter BIOS to load default setting and save it. That's finished. 5. If it's still could not recover the BIOS, please contact the local dealer, distributor or repair center to program the flash ROM by flash ROM writer." Lykke til 7909344[/snapback] Noen som skjønner dette? Kan du forklare meg? Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 10. februar 2007 Del Skrevet 10. februar 2007 (endret) Vel, på ECS sine sider fant jeg denne... ikke helt stø engelsk, men kan være verdt et forsøk før du evt. kaster kortet. "I update the BIOS. But after I restart the system, it appear below message. How Do I recover the BIOS? A4: It's wrong BIOS you updated or update the BIOS failed. You can try the method as below steps, 1. Download and copy AWD860B.EXE and BIOS Bin file to one bootable FDD. 2. Create one Autoexec.bat as below command in the content. AWD860B xxxxxxx.BIN/CC/PY/SN/R xxxxxxx.BIN is your M/B original BIOS BIN file (right one). 3. Put this FDD in your defective system and boot from this FDD. The FDD will recover the BIOS and restart the system automatically. 4. After recovering the BIOS and restart the system, please enter BIOS to load default setting and save it. That's finished. 5. If it's still could not recover the BIOS, please contact the local dealer, distributor or repair center to program the flash ROM by flash ROM writer." Lykke til 7909344[/snapback] Noen som skjønner dette? Kan du forklare meg? 7912593[/snapback] Hei, Prøv følgende basert på foregående oppskrift og de riktige biosfilene du referer til i første post (det er ikke helt samsvar mellom de to): 1. Lag en bootbar DOS diskett hvor du legger - Den riktige BIOS (E060724S.rom) fila - AFUDOS.EXE - En tekstfil som heter autoexec.bat (skrives i f.eks Notepad) med følgende enlinjes innhold AFUDOS E060724S.ROM /p /b /n /c /x /reboot 2. Start maskina med kun diskettstasjonen tilkoblet Lykke til! Endret 10. februar 2007 av froggyler Lenke til kommentar
mesha Skrevet 10. februar 2007 Del Skrevet 10. februar 2007 kjøp nytt hk...helst ASUS....ASUS Lenke til kommentar
objeCt Skrevet 10. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2007 kjøp nytt hk...helst ASUS....ASUS 7913098[/snapback] Som sakt har jeg tenkt til det.... Men vill prøve å fikse dette først så jeg eventuelt kan selge det Takk for hjelpen froggyler, skal prøve det du sa nå! Lenke til kommentar
objeCt Skrevet 10. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2007 (endret) Hei,Prøv følgende basert på foregående oppskrift og de riktige biosfilene du referer til i første post (det er ikke helt samsvar mellom de to): 1. Lag en bootbar DOS diskett hvor du legger - Den riktige BIOS (E060724S.rom) fila - AFUDOS.EXE - En tekstfil som heter autoexec.bat (skrives i f.eks Notepad) med følgende enlinjes innhold AFUDOS E060724S.ROM /p /b /n /c /x /reboot 2. Start maskina med kun diskettstasjonen tilkoblet Lykke til! 7912870[/snapback] Men fila er AWD860B.EXE ikke AWD860B.rom!! har det noe å si? EDIT: Skal jeg bare formaterte og Trykke på "gjøre dette til en oppstartsdiskett for MS-DOS" ? eller skal jeg lage en iso fil med de filene på en diskett? Endret 10. februar 2007 av objeCt Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 10. februar 2007 Del Skrevet 10. februar 2007 Hei,Prøv følgende basert på foregående oppskrift og de riktige biosfilene du referer til i første post (det er ikke helt samsvar mellom de to): 1. Lag en bootbar DOS diskett hvor du legger - Den riktige BIOS (E060724S.rom) fila - AFUDOS.EXE - En tekstfil som heter autoexec.bat (skrives i f.eks Notepad) med følgende enlinjes innhold AFUDOS E060724S.ROM /p /b /n /c /x /reboot 2. Start maskina med kun diskettstasjonen tilkoblet Lykke til! 7912870[/snapback] Men fila er AWD860B.EXE ikke AWD860B.rom!! har det noe å si? 7913312[/snapback] I henhold til din første post så ønsker du å legge inn BIOS fila E060724S.ROM (Den ligger i zip fila som lastes ned hvis du følger linken). Det samme gjør AFUDOS.EXE. Glem AWD860B filene og prøv med oppskriften over. Lenke til kommentar
objeCt Skrevet 10. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2007 (endret) I henhold til din første post så ønsker du å legge inn BIOS fila E060724S.ROM (Den ligger i zip fila som lastes ned hvis du følger linken). Det samme gjør AFUDOS.EXE. Glem AWD860B filene og prøv med oppskriften over. SKjønte det etterhvert Skal jeg bare formaterte og Trykke på "gjøre dette til en oppstartsdiskett for MS-DOS" ? og/eller skal jeg lage en iso fil med de filene på en diskett? Eller bare dra filene over i disketten! da får jeg spørsmål om jeg vill erstatte den bat fila som ligger på dsiketten etter jeg lagede en ms-dos oppstarts diskett! Skal jeg legge filene i en mappe da eller? Endret 10. februar 2007 av objeCt Lenke til kommentar
objeCt Skrevet 10. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2007 Har satt inn diskett, men diskettstasjonen lyser ikke! Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 10. februar 2007 Del Skrevet 10. februar 2007 Har satt inn diskett, men diskettstasjonen lyser ikke! 7913839[/snapback] Er innholdet på disketten slik: (De tre nedeste filene kopiert inn i en standard DOS oppstartsdiskett formattert med "gjør dette til en ...." Har du kun diskettstasjonen koblet til hovedkortet (ingen optiske drev elller disker). Strømkabelen til diskettstasjonen inne? Restart maskina med hovedbryteren (og disketten i). Hva skjer? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå