Mompen Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 Hei hei Sitter med min snart 3 år gammel "gamerpc" som begynner å bli sliten, virker det som. Diskkræsj, prosessor som ikke virker som den skal, osv osv.. Iløpet av det siste året (2006) har den gjennomgått en del forandringer, slik som hovedkortbytte, en ekstra ram-brikke, ny harddisk, ny dvd-brenner, minnekortleser, skjermkort, og litt ekstra kabinettdill. Slik var den: Epox 8rda3i (Socket A (462)) Radeon 9600xt 256 mb (agp) AMD Sempron 2800+ 2,2 ghz 512 mb ram 160gb Maxtor IDE-harddisk DVD-brenner (IDE-kontakt) 350w Psu Nå er den slik ASrock K7NF2 - (Socket A (462)) Geforce 7600gs (agp) AMD Sempron 2800+ 2,2 ghz (kjører *KUN* på 1,66ghz (2200+) 1024mb ram 160gb Maxtor IDE-harddisk (antakeligvis def.) 300gb Maxtor Sata-disk Dvd-brenner (Sata-kontakt) Minnekortleser 350w Psu Problemet nå er.. min IDE-harddisk har mest sannsynlig tatt kvelden. Da må jeg antakeligvis ha en ny, men jeg har veldig lite lyst på IDE igjen. Da blir det slik: Jeg har ingen ledige Sata-porter igjen på hovedkortet (kun 2, og den ene brukes da til min 300gb Maxtor-disk og den en andre brukes til min DVD-brenner). Har heller lite lyst til å bruke flere hundre kroner på et Sata-kontrollerkort.. IDE er ikke lenger aktuelt Det nytter vel heller ikke å bytte hovedkort (for å evt få flere Sata-kontakter), da Socket A er vanskelig å oppdrive for tiden. Tenkte da om hovedkortet var billigere enn Sata-kontrollerkortet Problemet der igjen blir da hvis jeg bytter hovedkort: nytt hovedkort = antakeligvis ny Ram. Ny socket = ny prosessor. Nytt hovedkort medfører også PCI-Express og dermed kan jeg ikke bruke AGP-skjermkortet mitt.. AGP er på vei ut, dermed er PCI-Express løsningen. Så hva mener dere? Burde jeg investert i helt ny rigg eller prøvd å oppgradert den gamle? Og kan jeg muligens bruke den gamle Ram`en min i en ny pc? (DDR PC3200) (kommer jo selvsagt ann på type hovedkort..) ------------------------------------------------------------------------------------------------- Skulle jeg hatt en ny ville det blitt en slik: Budsjett: Helst mellom 6-8k Brukes til: Gaming (en del nyere spill), film (trenger S-video til TV), surfing, og muligens Windows Vista senere på året) AMD x2 eller Intel Core 2 Duo? (Litt AMD-frik selv, men bare overbevis meg) 1 eller 2gb ram? PCI-Express hovedkort med integrert lyd. ATX-form? Mer enn 2 satakontakter. 1 stk harddisk (har en fra før av, som ihvertfall fungerer), minimum 250gb. Skjermkort (Geforce 7 serien, evt X1900-serien fra ATI) Altså: Hk, cpu, gpu, ram, hdd. Takker for svar folkens Lenke til kommentar
pizzafordi Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 (endret) ville tatt utgangspunkt i psdata e6300 1500kr intel pentium 775 som tilsvarer en x5200 i gaming hovedkort asus sli 650 hvis du skal overklokke 1000kr msi 100kr rimeligere 965 chipsett 2gb 667mhz eller 800mhz en av dem koster 1300kr skjermkort, ser du har 350 watts psu så da må det gå til 7600/gs/gt/ 7900gt brukthvis du er heldig, evt 7900gs, du får dem brukt rimelig halv pris. 1000 www.bruktmarked.no www.qxl.no www.finn.no 250gb 600kr følger med kabler til hovedkort finn ut hvor mange amper på 12 railene på din psu det er ingen problem å kjøpe ide hd, de skriver 300mbs men i praksis så er det 80 mbs ide er 100, så det har lite å si egentlig du kan jo kjøpe brukt hd. holder egentlig vel med en 40gb til det bruket? 400kr evt 80gb til 400 160 500kr Endret 9. februar 2007 av pizzafordi Lenke til kommentar
Mompen Skrevet 9. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2007 Takker for fint svar pizzafordi Selv har jeg funnet frem til noen mulige deler hos komplett som kanskje kunne vært aktuelle, men er dog usikker (har en gammel bil ståendes jeg kunne fått et par tusen for).. Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz Socket LGA775, 2MB, BOXED m/vifte Hiper Type-R 580W Sort, 2 Vifter, Silent 18db, 4xSATA, ATX, SLI, 20/24pin Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB Kit w/two matched Value Select 1024MB Asus P5N-E SLI, nForce-650i SLI, ATX, Socket-775, GbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex16 PowerColor Radeon X1950PRO 256MB GDDR3, PCI-Express, EXTREME Edition, ViVo/HDCP 6746,- kr, ikke så aller værst vil jeg tro. Har selv dvdbrenner, minnekortleser, og en harddisk (hadde vært greit med en liten systemdisk) som pizzafordi sa. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 virker som dette er et spørsmål om hva du ønsker. kan få cheap sata kontroller(vel vis du klarer deg med sata1 da ) kort som du kan sette lagringsdisken din på og kjøpe en ny "liten en" som kan kobles på hovedkortet for bruk som systemdisk. dette blir jo mye billigere en å oppgradere til ny men har man lyst har man lov selvfølgelig og du har jo mye stasj som kan brukes på nytt. såååååå hva har du lyst til? Lenke til kommentar
Mompen Skrevet 9. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2007 Har man lyst har man lov Har vel mest lyst på helt ny, men får vel tenke litt på det. Lenke til kommentar
FBEN Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 ASRock 4coredual-vsta https://prisguiden.no/product.php?productId=62013 Med dette hovedkortet og en Core 2 Duo, kan du bruke om igjen minnet og skjermkortet også. Det tar to DDR brikker eller to DDR2, AGP eller PCI express skjermkort. Du har en 350W PSU, men det skal holde med 7600GS kort. eks: Hovedkort: ASRock 4coredual-vsta http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=44582 Prosessor: Intel E6300 http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=36997 Pris: 2.170,- Lenke til kommentar
Mompen Skrevet 11. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2007 FBEN Fifin post der, fikk meg virkelig inn på andre tanker enn en helt ny en. Eneste som var litt synd med det hovedkortet var at det kun var 2 Sata-porter, men nå virker det som om IDE-disken er i orden igjen, så den kan fortsatt brukes. Hvor stor forskjell tror du\dere at det blir ved bytte fra en eldre Sempron til en Core 2 Duo? Muligens at det er min prosessor som er flaskehalsen i forhold til skjermkortet tror jeg. Lenke til kommentar
FBEN Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 Ups, innbilte meg at det hovedkortet hadde 4 SATA, ser at det er bare 2 nå. -- Prosessoren din er en flaskehals nå, Sempron er ikke noen racer akkurat Har erfaring med X2 3800+ og 7600GS, og det flyter temmelig bra. Han jeg bygde maskina for hadde en XP 2000+ og Radeon 9600. Forskjellen var som natt og dag på spillytelsen og generell ytelse. E6300 har jo bedre ytelse enn X2 3800+ igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå