Camlost Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 Hei, Refererer til Trafikkreglene, paragraf 17-2a. Her står det blant annet at: Det er forbudt å parkere: a) foran inn- eller utkjørsel Jeg har et par rent definisjonsmessige spørsmål angående denne underparagrafen. For det første, gjelder dette private inn- og utkjørsler? Og for det andre, hvordan defineres en parkering "foran" en inn- eller utkjørsel? Dersom en bil forsøker å rygge ut av en privat utkjørsel ut i en gate, men ikke kan rygge ut uten å berøre en annen parkert bil som står utenfor utkjørselen, vil da dette defineres som en parkering foran en utkjørsel? Dersom utkjørselen i et slikt tilfelle er særdeles smal, vil for eksempel en avstand til den parkerte bilen på 2,5-3m være for lite. Er det noen spesifikk avstand som definerer hvorvidt et kjøretøy blokkerer en utkjørsel eller ikke? Jeg vil igrunn tro at dette må være en skjønnsmessig vurdering som varierer fra sak til sak, i hovedsak avhengig av utkjørselens bredde(ettersom en bred utkjørsel vil gi en større reell svingradius). Rent spesifikt er situasjonen slik at en venn av meg har rygget på en annen bil, og vennen min har altså i den forbindelse i utgangspunktet all skyld. Dersom den parkerte bilen er feilparkert, vil det imidlertid være en mulighet for at skyldspørsmålet blir delt. Dersom bilen står feilparkert i henhold til paragraf 17(2a), vil dette kunne være av betydning. På forhånd takk for eventuelle svar! Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 En helt skjønnsmessig vurdering fra min side tilsier at så lenge det er fysisk plass til å kjøre ut, og eventuelt snu, så er det godt nok. Eventuelt innenfor oppmerkede parkeringsfelter. Men jeg har ingen anelse om hvordan det ligger an rent juridisk, så avvent et bedre svar. Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 Undertegnede fikk parkeringsbot rett før jul pga parkering foran inn-/utkjørsel. Jeg klaget selvfølgelig til trafikketaten da jeg mener at det var mer enn god nok plass for biler for inn- og utkjøring. I mitt tilfelle var det dessverre en lastebil som ikke kom fram pga min bil. Jeg fikk beskjed om at det ikke er tillatt og parkere innenfor det område der fortauet er nedsenket. Går ut i fra at det er noe lignende der din venn parkerte? Lenke til kommentar
Caze Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 Selv om en bil står feilparkert er vel det ikke en formildende omstendighet dersom du skader den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå