onymoen Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 Hei Av forskjellige grunner så må jeg skaffe meg et bra kamere raskt, og jeg har funnet ut at EOS 400D er tingen. Spørsmålet mitt er da: Bør jeg satse på et av settene med objektiv fra Canon, eller bør jeg kjøpe huset og et noe bedre objektiv. Egentlig hadde jeg tenkt å kjøpe en "Canon EOS 400D m/ 18-55mm & 55-200mm" (bare for å ha dem siden prisen var lav), men jeg har lest i noen tester at de medfølgende objektiver er noe dårlige i forhold til selve huset. Basert på erfaringer fra gamle dager så er det vel noe i retningen 28-85 gamle 135mm speireflekszoommillimetre jeg egentlig trenger. Jeg ønsker å klare meg med ett objektiv i 90+% av tilfellene, de resterende 10% kan jeg som regel flytte på meg. Noen anbefalinger? Jeg ser jo at Canon-objeltivene varierer fra rimelige til imponerende i prisen. PS! Samlet pris bør være under 10' hvilket gir et zoomobjektiv til 4' eller mindre - men hvilket? Ole Lenke til kommentar
buitre Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 Standard svar på dette spørsmålet er: man kan ta meget bra bilder med kitlinsa, men hvis du kan, kjøp heller Tamron 17-50 f/2,8 Lenke til kommentar
onymoen Skrevet 10. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2007 Standard svar på dette spørsmålet er: man kan ta meget bra bilder med kitlinsa, men hvis du kan, kjøp heller Tamron 17-50 f/2,8 7908256[/snapback] Standard svar er strålende, og svaret har kraftig innsnevret det jeg regner som aktuelt.Jeg kikket litt på Tamron 17-50 f/2,8 og den ser bra ut. Dekker klart hva jeg tenkte meg. Men jeg legger også merke til at det selges pakkeløaninger med EOS 400D og Sigma 18-50mm f/2.8. Er dette et minst like bra alternativ? (Siden jeg er ny på området så synes jeg pakker er bra siden det da er tydelig hvor ansvaret ligger.) Det ser forresten ut som om det kan være noen problemer med leveransen av objektivene over. Hva med en "Sigma 18-50mm F2.8 EX DC Macro". Er den like god til vanlig bruk som "Sigma 18-50mm F2.8 EX DC" eller betaler man 200 ekstra for noe som fungerer dårligere til vanlig (selv om det er på lager nå). Lenke til kommentar
Wibla Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 Både tamron og sigma 17/18-50 er lysår bedre enn kitlinsa.. men hva er prisen på disse kitene i forhold til det vanlige? Lenke til kommentar
magnemagne Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 kitlinsen fungerer helt greit, men har dårlig oppløsning i forhold til dyrere linser.(ikke anbefalt til større utskrifter o.l.) begge forslagene er bra linser, forskjellen på sigma 18-50 og 18-50 macro er bedre nærgrense på macro-linsa, men litt tregere autofokus. (dette blir et spørsmål om hva du trenger) macrolinser har også som regel mindre vignettering og fortegning enn ikke macro-linser. en god regel med linser er at du får det du betaler for, kjøp det du trenger hverken mer eller mindre... Lenke til kommentar
pederk Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 (endret) Om du kjøper Tamron 17-50, så kjøp et sted der det er lett å klage. Jeg sendte mitt andre Tamron 17-50 til oppjustering i går. Kjøpt hos FotoVideo i Trondheim, som har hatt utmerket kundeservice så langt. Jeg kan forresten nevne at når det objektivet funker som det skal er det en fryd allerede på f/2.8. Fokusen er litt høylydt og ikke verdens raskeste, men linsa er skarp som f. Jeg jublet av glede når jeg tok de første testbildene med det. Endret 11. februar 2007 av pederk Lenke til kommentar
onymoen Skrevet 11. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2007 Takk for rådene. Da er en EOS 400D med "Sigma 18-50mm F2.8 EX DC Macro" bestillt., håper og regner med at det er en glimrende kombinasjon. Litt dyrere enn det jeg opprinnelig tenkte, men sannsynligvis mye (lysår?) bedre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå