Gå til innhold

NRK-lisens - Hvordan unngå?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg skal kjøpe meg en fin liten Sony-tv og jeg trur jaggu jeg skal få antenneinngangen plombert med en gang. Det er uansett ikke bruk for den når analognettet stenger i mai. Da trenger jeg ikke betale tv-lisens, eller hva? Ikke er jeg interessert i å betale dyrt for bakkenett-dekoder heller.

Du betaler ikke lisens fordi du har antenne-inngang, du betaler fordi du har en tuner inne i tven som leser tvsignalene dine. Tar du ut denne har du en skjerm, ikke en tv. Samme om du har ødelagt antenneinngangen, eller du ikke har tvdekning eller at du ikke ser på nrk, du må fortsatt betale lisens fordi du har en tuner. Det er ikke tven i seg selv du betaler for.

Vet om episoder der folk måtte ha betalt selv om antenneinngangen var ødelagt. Og har selv pratet med lisensavdelingen per telefon, det hjelper ikke så lenge du har en -tuner-. Les på lisensavdelinges informasjonsside på nrk.no, så står det tydelig hva du betaler for. Fordi din svarte boks med skjerm tilfeldigvis har en tuner.

Sånn sett er det ett krav at du skulle ha betalt fordi du har ett tvkort også, fordi denne har like mye tuner som tven din.

--

Når det gjelder tråden, så må du betale så lenge du skrev under på brevet lisensmannen tok frem fra jakken sin. Da gjelder det altså årsgebyret fra dagen han var der og kunne bevise at du hadde tv(med mindre du innrømmer noe annet), til ut året. Så er det bare å sende inn brev å si at du nå har solgt tven din. Så gir du tven tilbake til din mor.

Kanskje kommer de å sjekker på nytt, eller så kommer de ikke. Jeg flyttet ut når jeg sendte brevet til lisensavdelingen, og solgte tven min da jeg ikke hadde bruk for den i den nye leiligheten. Så jeg vet ikke om de kom å sjekket på nytt. Jeg fikk hvertfall aldri noen flere regninger fra NRK enn den summen som jeg fikk i førsteomgang, etter at jeg sendte 'oppsigelsesbrevet'.

Endret av LOOM
Lenke til kommentar

Okei. Ser at det gjelder for de som har "fjernsynsmottaker".

Kringkastingsavgiften er en lovpålagt offentlig avgift som den som har fjernsynsmottaker er pliktig å betale.

Plikten til å betale kringkastingsavgift er uavhengig av på hvilken måte du henter tv-signalene om det er via vanlig antenne, digitalt bakkenett, kabel, satelitt, bredbånd eller annen måte.

Kilde

Men må ikke tv-en åpnes hvis man skal fjerne tuneren? Gjelder det ikke hvis et autorisert verksted gjør det. Tenker å kjøpe tv-en hos Sony Center-kjeden. Regner med at de har et serviceverksted som kan ta seg av slike ting. Har du (dere) peiling?

Lenke til kommentar

Ja det må den. Også må du vel dokumentere at det ikke finnes en tuner i tven. Men altså, det letteste ville vært å kjøpe seg en skjerm. Da en TV uten tuner vil bli en skjerm. Tror ikke firmwaren blir så glad når du tar ut komponenter i tven uten videre. Sats på en skjerm med DVI, og kjøp bokser som støtter DVI. Så er du et skritt nærmere målet.

Kjøper du digitaltvboks med DVI-utgang har jo denne tuner, så da er du jo uansett like langt. Selv om tven din bare er en skjerm. :p

Lenke til kommentar

Utrolig teit da. Men da vil det mest sannsynlig lønne seg for meg å kjøpe en pc-skjerm (uten tuner) til rundt 10 høvdinger. Skjermen var uansett ikke tenkt å brukes som tv, men som en storskjerm for pc (og konsoll). Tok ikke med lisensen i beregningen når jeg så på pris på tv.

Hvis jeg skal ha digital-tv en gang i framtiden så får det bare bli med lisens. Ser ikke nødvendigheten i å betale tv-lisens for en (analog) tuner når den ikke kan brukes om 4-5 måneder likevel.

Føler at dette ble fryktelig av emne, men det får så være. Tråden har vært til stor hjelp i hvert fall.

Lenke til kommentar

Jeg hadde kontrollør på døren i dag. Viftet med NRK badgen sin som om han var selveste onkel-politi. Nevnte noe som

"nå gir vi folk mulighet til å forhåndsregistrere seg bla bla bla"

-"jeg har ikke tv"

"får jeg komme inn å verifisere det?"

-"nei"

"må jeg kontakte namsmannen og få med meg politibetjenter til å komme å sjekke inne hos deg ?"

-"hvis det er det du må gjøre så antar jeg det"

"menneh, nå gir vi altså folk muligheten til å forhåndsregistrere seg bla bla bla"

-"det er flott, men jeg har ikke tv"

"du står på ditt utsagn om at du ikke har tv?"

-"ja"

"og det er du som er (han ser på skiltet på døren min og sier navnet mitt) ? "

-"det er meg"

--------------------------------

Så snur han seg i blokka si og noterer noe greier, jeg sier høflig ha det og lukker døra. Kunne selvfølgelig vært skikkelig ubehagelig og sagt at det ikke var mitt navn på døren, men men.

Jeg tviler sterkt på at han er her senere med politibetjenter etter det jeg har lest i denne tråden. Spesielt med tanke på at politiet generellt sett er overarbeidet med saker som faktisk betyr noe, samt at de får lavt betalt for det. Men bare for morro skyld, er det noen som faktisk har dratt dette så langt at de har hatt kontrollør på besøk med følge av politibetjenter ?

Jeg har LCD tv med tuner og egen digital kabel-tv dekoder fra canal digital, kommer enten til å flytte tv`n midlertidig ut av boligen til jeg ser om det kommer noe faktura eller ikke, eller så får jeg tuneren fjernet. Dog er jeg litt skeptisk til det siste hvis det skulle vise seg at jeg skal selge tv`n ved en senere anledning

Lenke til kommentar

Du hadde i hvert fall en litt mer sta kontrollør enn jeg har hatt. Har snakket med dem 3 ganger opp igjennom tidene. Har aldri hørt noe trusler om namsmann og politi. Har nektet dem å komme inn hver gang.

Men at namsmann og politi kommer på døra di for å sjekke har jeg ingen tro på. De har nok å gjøre.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei, har en litt kinkig sak jeg håper dere kan hjelpe meg med.

Vil veldig gjerne unngå å betale lisens, men gjorde en noe idiotisk ting i høst. Åpnet døren for en lisenskontrollør i en leilighet jeg leier sammen med en kamerat. TVen sto ganske høyt på, så når han spurte om jeg hadde TV måtte jeg nesten svare ja.

Har nå fått regning for denne lisensen, men jeg øyner noen smutthull:

1. Jeg har ikke medlt adresseendring, og har fortsatt registrert adresse på mine foreldre.

2. Jeg har aldri kjøpt en TV, TVen står registrert i navnet til min romkamerat. (Problemet her er at TVen som sto på under kontrollørens besøk var registrert på min far, romkameraten min kjøpte ikke TV før i desember)

3. Jeg har heller aldri undertegnet leieavtalen for leiligheten, også den står i romkamerats navn.

Har jeg da mulighet til å f.eks påstå jeg ikke bor i den leiligheten kontrolløren besøkte, og at jeg kun var på besøk f.eks? :p At jeg, dum som jeg var, trodde han kun skulle kartlegge hvilke leiligheter i bygget som hadde TVer og at jeg ikke aner hva lisens er for noe? Hva tror dere, noen mulighet eller en tapt sak?

Lenke til kommentar

Står brevet i ditt navn, så er det bare å skrive "Retur: Ukjent mottaker" på konvolutten og putte den i en rød postkasse. Så lenge du ikke er registrert på denne adressen i folkeregisteret har de ingen måte å bevise at du faktisk bor der. Dette gjorde i alle fall jeg når jeg fikk lisensbrev i posten på hybeladressen min for 3 år siden. Jeg har ikke hørt noe fra NRK siden.

Lenke til kommentar

Jeg fikk til og med en purring sendt til mine foreldres hus. Eneste problemet jeg kan tenke meg da er at siden jeg har jobbet i oslo en periode, da gjennom vikårbyråer, har jeg også oppgitt min Oslo-adressen til disse byråene.

Kan NRK sjekke dette på noen måte?

Endret av Rotinaj
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Fikk i oppdrag av pappa om å kjøpe en flat-tv til huset. Den ble bestilt i mitt navn fra komplett.no. Er nettopp fylt 18 og fikk regning på 500 kr. Hva lønner det seg å gjøre? Få pappa til å skrive et brev å signere å si at det er han som eier tven?

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Jeg skal kjøpe en tv fra mpx nå tenkte jeg. Men vil helst unngå licens, selv om jeg har god forståelse for de kontrollørene som drar rundt og at de pusher litt :p Det er jo en salgsjobb på en måte og når jeg selv er selger så blir det mer forståelse for det.

Men uansett. Man har jo en faktura adresse på siden og en levering adresse. Tenkte jeg skulle fylle ut faktura adressen i min mor sitt navn, og levering adressen til der jeg bor på hybel MEN i dama sitt navn, så jeg er sikker på at den kommer frem(for er hun som bor der). Kan også nevne at hun er under 18 år og bor hos familien sin.

Vil dette funke? Det er jo tross alt tv'er der osv fra før av som blir betalt på :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...
Jeg hadde kontrollør på døren i dag. Viftet med NRK badgen sin som om han var selveste onkel-politi. Nevnte noe som

Jeg har LCD tv med tuner og egen digital kabel-tv dekoder fra canal digital, kommer enten til å flytte tv`n midlertidig ut av boligen til jeg ser om det kommer noe faktura eller ikke, eller så får jeg tuneren fjernet. Dog er jeg litt skeptisk til det siste hvis det skulle vise seg at jeg skal selge tv`n ved en senere anledning

- leve i frykt for ytterligere kontroller?

- tv ikke synlig fra utsiden?

- fjerne tuner?

- flytte tv midlertidig ut av bolig?

- dårlig samvittighet?

Lisensen er på skarve 2k i året. Er det virkelig verdt alt bryet med å unngå avgiften??

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

- leve i frykt for ytterligere kontroller?

- tv ikke synlig fra utsiden?

- fjerne tuner?

- flytte tv midlertidig ut av bolig?

- dårlig samvittighet?

Lisensen er på skarve 2k i året. Er det virkelig verdt alt bryet med å unngå avgiften??

JA!!!!!!!!!!!!!!! Og det er ingen diskusjon om engang fra min side allefall!!!.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...