lain Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Det kommer jo an på hvilket format disse signale kommer i, og om din boks defineres som tuner på samme måte som den i en vanlig tv. Redd de uansett vil forandre lovverket så ingen slipper unna om vi finner noen smutthull. NRK fremmer jo maks nettTV og mobilTV på en side, og lisens på de samme 2 tingene på den andre siden. Snakker om å skape et behov for egen vinning. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 4. mai 2007 Del Skrevet 4. mai 2007 Jeg ser ingen grunn til å betale lisens for å ha TV, siden det er nettopp DET lisensavgiften er. Så vidt jeg vet så går lisensen uavkortet til NRK, her må folk gjerne rette meg hvis jeg tar feil. Mitt spørsmål er: "Har NRK livets rett?". Hvis vi nå fjerner lisensavgiften, slik at NRK må klare seg selv, stå på egne ben, uten å bli holdt oppe av en pålagt avgift, hva skjer da? Hvis NRK går konkurs for å si det veldig enkelt ja da har vi vel bevist at folket ikke er interessert nok i å se på kanalen hvis vi får velge. Jeg ser aldri på NRK når jeg er hjemme hos meg selv og min samboer. Vi ser mye TV, men da går det i all hovedsak i Discovery, TV2, TVN, Animal Planet og Eurosport (fra mest til minst). Discovery sender det vi ønsker av populær/kvasivitenskaplige programmer mens TV2 tar seg av nyheter og Cæsar. Animal Planet har mange flotte programmer om dyr mens Eurosport dekker de få sportene jeg interesserer meg for: Snooker og Dart. Jeg ser ALDRI sport på NRK da de ikke dekker sporter jeg orker å bruke tid på og sport er jo nettopp styrken til NRK med ski, fotball, hopp og hva det måtte være. Jeg driter i hvem som går fortest på ski, eller hvem som vinner mellom Vålrenga og Lillestrøm. Jeg ser heller ikke på Barne-TV, mens det hender at jeg ser gullrekka når jeg er på besøk til svigers, da har jeg vel egentlig ikke noe valg heller. Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 4. mai 2007 Del Skrevet 4. mai 2007 Jeg kjøpte i fjor høst en lcd tv på nett, så rundt juletider kjøpte jeg en viasat pakke på elkjøp (parabol m/ tuner) 3 dager etter at parabolen var kjøpt fikk jeg regning på lisensen. Hvilke av mine kjøp har trigget denne lisensen? Er det Tv`n eller parabolen? Jeg kan sikkert få de til å tro at tv`n er solgt, eller plombert, men hvis de kommer på døren så ser de jo parabolen på veggen.. Noen tips? Tenkte jeg skulle sende de et brev å legge ved et gammel tv kort jeg har liggende. Si at dette er tuneren min som jeg har dratt ut av tv`n.. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 4. mai 2007 Del Skrevet 4. mai 2007 Tenkte jeg skulle sende de et brev å legge ved et gammel tv kort jeg har liggende. Si at dette er tuneren min som jeg har dratt ut av tv`n.. 8535968[/snapback] Kjenner du noen som betaler lisensen? Lag en salgskontrakt med de, og få de til å signere. Send så en kopi av denne til Nrk og fortell at tv'en har skiftet eier. Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 Tenkte jeg skulle sende de et brev å legge ved et gammel tv kort jeg har liggende. Si at dette er tuneren min som jeg har dratt ut av tv`n.. 8535968[/snapback] Kjenner du noen som betaler lisensen? Lag en salgskontrakt med de, og få de til å signere. Send så en kopi av denne til Nrk og fortell at tv'en har skiftet eier. 8536018[/snapback] Joa, kjenner flere som betaler, men hvis jeg får kontroll så har jeg fortsatt en parabol for mye på veggen... Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Tenkte jeg skulle sende de et brev å legge ved et gammel tv kort jeg har liggende. Si at dette er tuneren min som jeg har dratt ut av tv`n.. 8535968[/snapback] Kjenner du noen som betaler lisensen? Lag en salgskontrakt med de, og få de til å signere. Send så en kopi av denne til Nrk og fortell at tv'en har skiftet eier. 8536018[/snapback] Joa, kjenner flere som betaler, men hvis jeg får kontroll så har jeg fortsatt en parabol for mye på veggen... 8554263[/snapback] Hvis den peker mot andre hus, si det er wlan Lenke til kommentar
Skarstard Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Hvis NRK går konkurs for å si det veldig enkelt ja da har vi vel bevist at folket ikke er interessert nok i å se på kanalen hvis vi får velge. 8535689[/snapback] Nei, det har vi ikke. Det faktum at det er den mest sette TV-kanalen i Norge sier vel sitt. Du vet; selv om alle betaler for kanalen så betyr ikke det at de må se på den, men likevel gjør så godt som alle det. Lenke til kommentar
lain Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Kan vel ha noe med at nrk er gratis å se på. Og er den eneste kanalen man faktisk får inn i store deler av landet. Og ser ikke noe poeng i lisens, annet enn å sikre penger uansett om folk vil se eller ikke. La nrk bli pay tv eller reklame, de har jo alt så mye snikreklame at det er latterlig, så på tide de tar steget og slutter å snylte på folket. Lenke til kommentar
Skarstard Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Jeg tror noen av programmene i "gullrekka" har brukt å ha oppimot en million seere, ikke kom her å fortell meg at den eneste grunnen til det er at seerne bare får inn en kanal. Lenke til kommentar
lain Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 mye av grunnlaget er fra at de var alene, og nevn gjerne hvilke program du mener er i denne gull rekka, om du tenker på fredagskvelden, så er det ikke akkurat mye bra på tv om det bare er en kveld i uka folk gidder å se på. Lenke til kommentar
Skarstard Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 mye av grunnlaget er fra at de var alene, og nevn gjerne hvilke program du mener er i denne gull rekka, om du tenker på fredagskvelden, så er det ikke akkurat mye bra på tv om det bare er en kveld i uka folk gidder å se på. 8576167[/snapback] Vel, jeg brukte bare det som eksempel fordi det er en rekke program som har hatt veldig høye seertall i mange år nå. Lenke til kommentar
Wubbable Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Bedre med reklame enn lisens vil nå jeg si. 7937839[/snapback] Enig... Kan ikke huske å ha ledd meg i hjel av en regning Lenke til kommentar
JFTech Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 Og det går heller aldri noe bra på NRK. 8464161[/snapback] NRK er nå den eneste norske kanalen som har bra egenproduksjoner. Idol og isdans er ikke alt her i verden. Lenke til kommentar
MysticoN Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 Det sinnsvake med TV-lisens, slik jeg ser det, er at du MÅ betale den. Jeg ville kuttet ut NRK på sekundet om jeg kunne, erger meg heller over reklamepauser en gang iblant. 7941085[/snapback] Ville du gitt avkall på å se noe som helst på Nrk i løpet av året hvis du slapp å betale avgiften? Er det ikke noen programmer i det hele tatt du kunne tenke deg å følge med på? Gran Prix? Sport? Vinnerrekka på fredagskveldene?? Jeg ser det er mange som sier at de ALDRI ser på Nrk, men jeg vil påstå at de aller fleste lyver. Bare innrøm at det hadde vært stusselig uten å ha tilgang til statskanalen! 7942746[/snapback] eneste jeg ser på nrk er et par landslags kamper i året.. og jeg kunne klart meg fint uten de vist jeg hadde spart meg 2-3 tusen i året. Lenke til kommentar
WarpX Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 Jeg ser på nrk når jeg vil spare på fargesynet mitt. That's about it... Betaler lisens til de svina gjør jeg også. ARGH! Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 Hvis NRK går konkurs for å si det veldig enkelt ja da har vi vel bevist at folket ikke er interessert nok i å se på kanalen hvis vi får velge. 8535689[/snapback] Nei, det har vi ikke. Det faktum at det er den mest sette TV-kanalen i Norge sier vel sitt. Du vet; selv om alle betaler for kanalen så betyr ikke det at de må se på den, men likevel gjør så godt som alle det. 8574691[/snapback] Er det noe godt argument for at jeg skal betale for at andre ønsker å ha denne kanalen? Hvorfor skal ikke da alle hjelpe til å sponse MITT abbonement til Canal Digital f.eks? Det finnes ikke ett eneste godt argument for å beholde NRK-lisensen, eller TV-lisensen om du vil. Det er ikke lenger NRK som har monopol på TV-sendinger i Norge, det er heller ikke behov for det utdaterte nettet som denne lisensen skal betale. Her hvor jeg bor så bruker folka i nærområdet parabolantenne. NRK-lisensen er på ca 2.000 kroner, hva er det som forsvarer et slikt ran? Det er jo værre enn landeveisrøveri. Å bli tvunget til å betale for en kanal som jeg ikke ønsker å se på er ganske irriterende. Du kan ikke helt seriøst mene at det er riktig? NRK er ikke ett nødvendig samfunnsgode, så det kan ikke sammenliknes med andre skatter og avgifter. Hvis vi fjerner lisensen så kan da den millionen, som forøvrig er under 1/4 av norges befolkning, få lov til å betale for at de vil se på NRK, de resterende millionene kan slippe hvis de ikke ønsker det. Hvis NRK ikke klarer seg uten dette tilskuddet så har ikke NRK livets rett, så enkelt er det. Selv om selv jeg, en gang i blandt ser på Beat for Beat eller Nytt på Nytt, så hadde jeg ikke betalt for NRK om jeg hadde ett valg. Jeg ser ikke ofte nok på denne kanalen til at jeg hadde betalt de ca 2000 kronene for denne kanalen. Jeg ser kanskje 1 time i måneden på NRK, dette når jeg er på besøk hos svigers og de skal se gullrekka. Da blir det vanskelig å la være, ikke sant? Så en time i måneden over 12 måneder finner vi at jeg ser 12 timer i året på NRK. Det er like mye som jeg ser på Discovery i løpet av ei helg! Nå var det akkurat Snooker VM på Eurosport, og da gikk det med 24 timer på ei helg, for ikke å snakke om de andre dagene i uka hvor det også ble spilt kamper! NRK er derfor en unødvendig utgiftspost i min husstand, vi har ingen unger som trenger Barne-TV og ikke er vi interessert i sporten som sendes på NRK, dessuten så sendes OL og andre slike arrangementer som min samboer er litt interessert i på Eurosport også. Derfor trenger ikke vi NRK i det hele tatt og hadde aldri abbonert om vi hadde ett valg. Hvorfor skal jeg sponse DITT behov for å holde liv i en kanal som ellers kanskje ikke ville overlevd? Hvorfor skal jeg TVINGES til å betale for at du ikke vil betale mer? Folk klager over reklamepauser og sier at de vil slippe reklamepauser i alle programmer og derfor er det viktig at alle hjelper til. Våkn opp! Det er reklame på NRK, selv om man kamuflerer det som sponsing så er det likevel reklame... Det er bare et penere ord, for man kan ikke nekte for at det er profilering og reklame. Jeg liker reklamepauser jeg, da slipper jeg å gå glipp av flere minutter av en film hvis jeg plutselig må på do, eller hvis jeg skal hente litt drikke eller noe å bite i. Reklamepauser er flott! Jeg sitter aldri og ser på reklamen, men jeg bruker reklamepausene til noe fornuftig. Jeg går bestandig tom for brus eller øl i løpet av en film og da er pausene gode å ha:) La NRK stå på egne bein, uten sponsing fra staten og tvangsavgifter fra landets borgere. Da får vi se om kanalen har livets rett. Lenke til kommentar
Skarstard Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 Det er ikke lenger NRK som har monopol på TV-sendinger i Norge, det er heller ikke behov for det utdaterte nettet som denne lisensen skal betale. Her hvor jeg bor så bruker folka i nærområdet parabolantenne. Skal ikke lisenspengene brukes til å finansiere det nye bakkenette? NRK-lisensen er på ca 2.000 kroner, hva er det som forsvarer et slikt ran? Det er jo værre enn landeveisrøveri. Jeg er enig i at det er altfor dyrt, og jeg ser gjerne at prisen blir satt ned en god del. Det kan virke som om NRK er eksepsjonelt dyre i drift, men det kan jo ha noe å gjøre med at det den eneste norske kanalen som faktisk produserer ting selv. Hvis NRK ikke klarer seg uten dette tilskuddet så har ikke NRK livets rett, så enkelt er det. Jeg er av den menig at vi bør ha en statlig drevet tv- og radiostasjon for å sikre et variert programutvalg. For jeg er ganske sikker på at det blir vanskelig å få Samiske nyheter til å lønne seg. Folk klager over reklamepauser og sier at de vil slippe reklamepauser i alle programmer og derfor er det viktig at alle hjelper til. Våkn opp! Det er reklame på NRK, selv om man kamuflerer det som sponsing så er det likevel reklame... Det er bare et penere ord, for man kan ikke nekte for at det er profilering og reklame. Forskjellen er vel at mens reklamepausen varer i fem minutter så varer presentasjonen av sponsorene i 10 sekunder. Jeg liker reklamepauser jeg, da slipper jeg å gå glipp av flere minutter av en film hvis jeg plutselig må på do, eller hvis jeg skal hente litt drikke eller noe å bite i. Reklamepauser er flott! Jeg sitter aldri og ser på reklamen, men jeg bruker reklamepausene til noe fornuftig. Jeg går bestandig tom for brus eller øl i løpet av en film og da er pausene gode å ha:) Joda, jeg er glad det blir noen avbrytelser i løpet av en helaftens spillefilm (så lenge det ikke er slik som på TVN, brenn, Aktuelt, sporten og været) , men der er ikke fullt så gøy at en program som varer i 20 minutter inneholder to femminutterspauser. Jeg er ikke så veldig ivrig på å måtte betale den høye lisensen selv om et års tid, men jeg føler at NRK ennå ikke har utspilt sin rolle som statlig kanal. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 Det er ikke lenger NRK som har monopol på TV-sendinger i Norge, det er heller ikke behov for det utdaterte nettet som denne lisensen skal betale. Her hvor jeg bor så bruker folka i nærområdet parabolantenne. Skal ikke lisenspengene brukes til å finansiere det nye bakkenette? NRK-lisensen er på ca 2.000 kroner, hva er det som forsvarer et slikt ran? Det er jo værre enn landeveisrøveri. Jeg er enig i at det er altfor dyrt, og jeg ser gjerne at prisen blir satt ned en god del. Det kan virke som om NRK er eksepsjonelt dyre i drift, men det kan jo ha noe å gjøre med at det den eneste norske kanalen som faktisk produserer ting selv. Hvis NRK ikke klarer seg uten dette tilskuddet så har ikke NRK livets rett, så enkelt er det. Jeg er av den menig at vi bør ha en statlig drevet tv- og radiostasjon for å sikre et variert programutvalg. For jeg er ganske sikker på at det blir vanskelig å få Samiske nyheter til å lønne seg. Folk klager over reklamepauser og sier at de vil slippe reklamepauser i alle programmer og derfor er det viktig at alle hjelper til. Våkn opp! Det er reklame på NRK, selv om man kamuflerer det som sponsing så er det likevel reklame... Det er bare et penere ord, for man kan ikke nekte for at det er profilering og reklame. Forskjellen er vel at mens reklamepausen varer i fem minutter så varer presentasjonen av sponsorene i 10 sekunder. Jeg liker reklamepauser jeg, da slipper jeg å gå glipp av flere minutter av en film hvis jeg plutselig må på do, eller hvis jeg skal hente litt drikke eller noe å bite i. Reklamepauser er flott! Jeg sitter aldri og ser på reklamen, men jeg bruker reklamepausene til noe fornuftig. Jeg går bestandig tom for brus eller øl i løpet av en film og da er pausene gode å ha:) Joda, jeg er glad det blir noen avbrytelser i løpet av en helaftens spillefilm (så lenge det ikke er slik som på TVN, brenn, Aktuelt, sporten og været) , men der er ikke fullt så gøy at en program som varer i 20 minutter inneholder to femminutterspauser. Jeg er ikke så veldig ivrig på å måtte betale den høye lisensen selv om et års tid, men jeg føler at NRK ennå ikke har utspilt sin rolle som statlig kanal. 8587194[/snapback] Jeg benytter meg ikke av dette bakkenettet, jeg bruker parabol, hvorfor skal jeg betale for at folk ikke ønsker å bruke nyere teknologi? Jeg benytter meg av en teknologi som tydligvis er billigere, skal jeg være nødt til å finansiere etternølere? Jeg bryr meg heller ikke om hvem som produserer programmene så lenge programmene er gode. Så dette er heller ingen unnskyldning for at JEG skal betale for noe jeg ikke bruker. Si meg en ting, lønner nyheter på norsk seg? Alle produksjoner er utgiftsposter i ett budsjett for en TV-kanal. Inntektene kommer normalt fra reklame og/eller innbetaling fra fornøyde kunder som fortsatt ønsker å abbonere på kanalen. NRK får betalt uansett, er ikke dette blodig urettferdig? Andre kanaler må produsere/kjøpe programmer seerne vil se for at noen skal ønske å betale for å få sin reklame sendt. Desto flere seere du har, desto mer betalt får du for reklametiden din. Du må også skaffe programmer som seerne ønsker for at de skal betale for å se på akkurat din kanal. For meg så er det ingen prinsipiell forskjell på 10 sekunders presentasjon og 5 minutters pause. Dedikert tid til reklame er nettopp det, uansett hvor lang tid som brukes på det. NRK skal være reklamefri, noe kanalen IKKE er i dag. Jeg er ikke helt sikker på hva du mener med statskanal, mener du da en kanal som prøver å treffe alle grupper? NRK treffer ikke meg, dessverre burde jeg kanskje si - spesielt siden jeg er tvunget til å betale for kanalen. Det er greit for meg at du mener at vi må ha en kanal som sender nyheter på samisk, urdu, kinesisk, hebraisk og ikke minst hindi, men jeg er ikke av en slik oppfatning. Jeg mener at vi i Norge snakker norsk, hvor lite politisk korrekt det enn måtte være. Vi kan ikke sette hensynet til alle mulige minoritetsgrupper foran hensynet til flertallet. Det er uansett ikke noe iveien for å produsere nyheter på samisk, men om du får solgt dette programmet til en av de store kanalene er kanskje usikkert. Kanskje det hadde vært en ide med et samarbeid mellom minoritetene for å få laget en NY kanal? Er det en menneskerett å få vist sine programmer på TV? Dette er i alle fall nytt for meg. Jeg trodde at det måtte være en interesse for programmet for å få dette vist. Jeg holder en knapp på markedsøkonomi, så lite innblanding fra staten som mulig. Tine kan ikke kreve at vi skal betale penger til dem uten at vi ønsker produktet deres, like lite som at NRK burde kunne kreve at vi skal betale for ikke å se på deres programmer. Lenke til kommentar
ak50224 Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 "Jeg er ikke helt sikker på hva du mener med statskanal, mener du da en kanal som prøver å treffe alle grupper? NRK treffer ikke meg, dessverre burde jeg kanskje si - spesielt siden jeg er tvunget til å betale for kanalen. " Har du aldri sett på f.eks Lillelørdag, åpen Post, Team Antonsen eller Typsik norsk? Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 Eller nytt på nytt, eller shrødinger's katt...? (ok, den siste var kanskje bare meg) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå