Gå til innhold

NRK-lisens - Hvordan unngå?

Anbefalte innlegg

BarteX:

"peilebiler" finne kanskje ikke, men de kommer på besøk til folk, hvordan de finner de folkene er vel likegyldig...

8097706[/snapback]

De trenger ikke peilebiler. De kryssjekker sine databaser mot folkeregisteret. Alle husstander som ikke betaler lisens får besøk av en kontrollør.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
......

Man betaler ikke for kanalen, men for ustyret!

.....

Jeg forstår ikke helt hvorfor dette er så utrolig relevant?

NRK avgiften kom uansett for mange mange år siden for å finansiere utbygging av radio og tv signaler til alle. Idag er dette problemet stort sett løst, og disse utgiftene stort sett tilbakebetalt. Pengene pr idag går derfor til kanalen og radiokanalene. OK kanskje de bruker noe av pengene på å bygge ut andre rare ting pr idag.

Problemet med det hele er uansett ikke hva pengene går til, men at det er PÅLAGT og TVANG inne i bildet. DET er problemet.

Lenke til kommentar

Det er her det blir innført en MYE lavere avgift som skal gå til dette. Evnt så skiller man ut en liten avgift som de forskjellige skal ha. Eksempelvis avgift til parabol leverandører for vedlikehold av sine systemer kan de med parabol betale, mens avgift til bakkenett kan folk som benytter seg av dette betale. Avgift til vanlig radionett kan jeg umulig tenke meg er særlig stor... mitt forslag? Tja... la meg se størrelsen først. Den er nok garantert ekstremt mye lavere enn dagens kringkastingsavgift.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

NRK å lisensen kan brenne i Helvete. Som om vi ikke har betalt nok avgifter på den tven vi har kjøpt!!

Så skal alså sure NRK komme å kreve penger fordi vi eier en tv /motaker

Før het det i regelen at de som fikk inn kanaler skulle betale, men de endret fort på det når folk nektet for å ha noen kanaler på den splitter nye tven sin.

Så skal jeg si dere en annen ting, de tvangstrekker fra lønna om du ikke betaler lisens tilslutt!!

TRO MEG :no:

Lenke til kommentar

Kjøpte meg en ny TV på tirsdag (2 dager siden altså), og i DAG var kontrollørene på døra. De prøvde seg på den vanlige, sleipe "Så.. hvor lenge har du hatt TV..?"

Jeg begynte å tenke meg om "La meg se.. det må jo ha vært... Hmmm... 2 dager!" :p

Uansett er jeg nok innmeldt i registeret, ettersom forhandleren sender inn info.

Men, er det noen som vet hvordan lisensen blir i fremtiden med tanke på det nye bakkenettet? Analoge mottakere blir jo ubrukelige, er det fortsatt lisens på de da? Eller vil det kun være på dekoderboksene?

Det er så dårlige signaler her jeg bor pga. masse høye betonghus rundt, at det er håpløst å se på TV uansett. Tanken var da at digitalnettet sikkert ikke funker heller, så da kan jeg like gjerne plombere TV'en med en gang. Men dersom analogmottakere ikke fortsetter å være lisenspålagt, så kan man kanskje vente?

Lenke til kommentar
Men, er det noen som vet hvordan lisensen blir i fremtiden med tanke på det nye bakkenettet? Analoge mottakere blir jo ubrukelige, er det fortsatt lisens på de da? Eller vil det kun være på dekoderboksene?

Det er så dårlige signaler her jeg bor pga. masse høye betonghus rundt, at det er håpløst å se på TV uansett. Tanken var da at digitalnettet sikkert ikke funker heller, så da kan jeg like gjerne plombere TV'en med en gang. Men dersom analogmottakere ikke fortsetter å være lisenspålagt, så kan man kanskje vente?

8213557[/snapback]

Vet ikke dette med sikkerhet, men siden man i fremtiden er avhengig av en digitaldekoderboks for å kunne motta tv-signaler ser jeg det som naturlig at det er denne som blir lisenspliktig, og ikke selve tv-apparatet. Følgelig vil det vel også bli vanskeligere å slippe lisensavgiften - kall det gjerne å snylte.

Selv om det digitale bakkenettet innføres allerede til høsten enkelte steder, vil det analoge nettet stenges først innen utgangen av 2009, så du må belage deg på å fortsatt betale lisens i inntil to år før du eventuelt slipper dette - dersom NTV i det hele tatt velger å føre lisensplikten over på dekoderen og ikke tv-apparatet, da.

Oversikt over planlagte tidsanslag i forbindelse med overgangen for ditt distrikt finner du her.

Lenke til kommentar
Selv om det digitale bakkenettet innføres allerede til høsten enkelte steder, vil det analoge nettet stenges først innen utgangen av 2009, så du må belage deg på å fortsatt betale lisens i inntil to år før du eventuelt slipper dette - dersom NTV i det hele tatt velger å føre lisensplikten over på dekoderen og ikke tv-apparatet, da.

Oversikt over planlagte tidsanslag i forbindelse med overgangen for ditt distrikt finner du her.

8213658[/snapback]

Jepp, har vært innom og sett, og jeg er jo i det heldige området som stenges i slutten av 2009. Så vi snakker rundt 2,5 år med bortkastet TV-lisens = 5250 kr.

Hvor henvender jeg meg for sporenstreks plombering? :p

Vil det forresten påvirke garantien på apparatet ?

Lenke til kommentar
Vet ikke dette med sikkerhet, men siden man i fremtiden er avhengig av en digitaldekoderboks for å kunne motta tv-signaler ser jeg det som naturlig at det er denne som blir lisenspliktig, og ikke selve tv-apparatet. Følgelig vil det vel også bli vanskeligere å slippe lisensavgiften - kall det gjerne å snylte.

Ganske kjekt for oss som ikke ser på tv, men bruker det avogtil til spilling/se på hjemmevideoer.

Endret av Bundy
Lenke til kommentar
Hvor henvender jeg meg for sporenstreks plombering? :p

Vil det forresten påvirke garantien på apparatet ?

8213857[/snapback]

Plombering (eventuelt å fysisk fjerne hele tuneren) kan ethvert autorisert radio- og tv-verksted utføre. Prosessen koster typisk mellom 500,- og 1 000,-. Sørg for å få en detaljert faktura som tydelig beskriver hva som har blitt utført, ta en kopi av denne og bruk som dokumentasjon overfor NRK Lisensavdelingen.

Siden tv-apparatet meg bekjent må åpnes vil jeg tro at garantien kan ryke, men dette tør jeg ikke påstå 100 %. Det kan godt være at du står sterkere om du lar et autorisert verksted med mestermerke stå for jobben enn "Sing's radio og Tv service", lokalisert i en luguber kjeller i den dårlige siden av byen. :p

Endret av johnj
Lenke til kommentar

Mye myter og feilinformasjon ute og går her, og jeg skal ikke påberope meg å kunne alt. Men følgende kan jeg:

- Lisensen gjelder per husstand. Alder på de som bor i huset er uvesentlig, men selvforsørgende barn må betale egen lisens. Selvforsørgende er blandt annet studenter som mottar utdanningslån.

- Setter du tv-en i et annet navn, er du fremdeles lisenspliktig, da det er du som disponerer mottageren som skal betale lisensen.

- Leier du er du en separat husstand. Hvem som betaler for kabel har ikke noe å si, du tilhører ikke utleiers husstand. Mottagere som følger leiligheten er lisenspliktige, se forrige punkt.

- Du kan ha så mange mottakere i din husstand du vil. Dette tror jeg også innkluderer hytter, men ikke flere boliger. Bor du hjemmefra vil du så og si alltid være lisenspliktig.

- Lisensen går til NRK. Den benyttes dels til å finansiere nett og vedlikehold, og dels til å finansiere NRK. Grunnet dagens prisnivå er det behov for tilleggsfinansiering av bl.a sportssendinger, dette tas inn gjennom sponsing. Lisensfinansiering benyttes fordi NRK er pålagt å sende mye materiale som det er vanskelig å dekke inn gjennom reklame, dette gjelder blandt annet undervisningsprogrammer, nyheter på samisk, smal kultur og lignende. Ved å knytte lisensen til mottager ønsker man å fordele kostnadene på de som har mulighet til å motta NRK. Alternativt ville dette blitt dekket over statsbudsjettet, mao via skatteseddelen.

- Lisenskontrollørene har ikke rett til å få adgang inn i hus, men vil kunne sende deg krav hvis de ser tv-en. Et ubetalt lisenskrav som ikke bestrides vil kunne gå til Statens innkrevningssentral som har mandat til å pålegge arbeidsgiver å trekke deg i lønn.

- Dersom du er registrert som bruker av mottager når lisensen forfaller til betaling er du pliktig å betale. Dersom du avhender mottageren må du melde dette før forfall.

- Plombering utført på autorisert verksted påvirker ikke garantien, autorisasjonen innebærer at de kan utføre arbeid på utstyr omfattet av garanti.

- Når digitalnettet kommer vil lisensen etter alle solemerker flyttes fra mottager til dekoder. Uten dekoder vil du ikke være istand til å motta digitale sendinger, og disse vil antagelig fungere på noenlunde samme måte som parabolkort. Du vil med andre ord ikke kunne ha en dekoder uten at den er registrert i bruk.

Endret av waerg34g
Lenke til kommentar
Hvis du er under 23 år har du lov til å bruke en av dine foreldres navn på tven din :thumbup:

7970095[/snapback]

stemmer dette? :hmm:

...Hva om jeg skifter navn på kabel-tv til f.eks min far. Vil dette gjøre at de ikke kan kreve lisens?...

7907317[/snapback]

Hvordan gjøres dette?? har mottatt den forbanna regninga i dag, etter jeg kjøpte meg 32 tommers LG fra Elkjøp, er lite gira på å betale NRK-regningen... :thumbdown:

Endret av killerboy85
Lenke til kommentar
Mye myter og feilinformasjon ute og går her, og jeg skal ikke påberope meg å kunne alt. Men følgende kan jeg:

- Lisensen gjelder per husstand. Alder på de som bor i huset er uvesentlig, men selvforsørgende barn må betale egen lisens. Selvforsørgende er blandt annet studenter som mottar utdanningslån.

8214590[/snapback]

Dette kan du ikke, nå feilinformerer du. Dette skriver NRK:

"En familie som bor sammen kan ha ubegrenset antall mottakere i bruk i sin bolig forutsatt at mottakerne kun benyttes av lisensbetaleren, ektefelle, samboer og/eller mindreårige barn som blir helt og fullt forsørget av lisensbetaleren."

Her fremgår det klart at alder ikke er uvesentlig, det er kun ektepar/samboere med mindreårige barn som kommer inn under samme lisens.

Bor parets 20 år gamle sønn hjemme er han lisenspliktig til tross for at pappa betaler lisens. Samme gjelder med bestefar.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg lurer på om jeg skal bestille meg nytt fjernsyn, og det blir i så fall selvsagt gjort i min fars navn. Spørsmålet er om jeg må gjøre noe mer enn det. Kan jeg betale med mitt eget kredittkort, registrere apparatet på ham og få det sendt hjem til meg, eller bør jeg få gamlingen til å betale og føre penger over til ham etterpå?

Lenke til kommentar

Demonter mottakeren på LCD-tven og få det dokumentert på et verksted. Slutt å betale 2100 i året i lisens. Kjøp en stuepc til 6300,- som sender inn DVI-signal i LCD-tven. Dette tjener du inn i løpet av tre år. Så sant du har netttv og relativt rask internettlinje :)

Lenke til kommentar
Jeg lurer på om jeg skal bestille meg nytt fjernsyn, og det blir i så fall selvsagt gjort i min fars navn. Spørsmålet er om jeg må gjøre noe mer enn det. Kan jeg betale med mitt eget kredittkort, registrere apparatet på ham og få det sendt hjem til meg, eller bør jeg få gamlingen til å betale og føre penger over til ham etterpå?

8420113[/snapback]

Det siste er idiotsikkeret, så jeg ville gått for det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...