G Skrevet 18. februar 2016 Del Skrevet 18. februar 2016 (endret) Fant denne nyheten: http://www.msn.com/nb-no/video/nyheter/nrk-lisensen-blir-tv-skatt-etter-finsk-modell/vi-BBpETXo Nå kan det hende at det vil havne på skatteseddelen. La oss håpe de ikke øker de promillene mer, mer og mer etterhvert da. Dersom forslaget går igjennom. FrP er det eneste partiet som er i mot lisensen, i følge kilden. Venstres partileder, Trine Skei Grande forklarer hvordan modellen for NRK-lisensen vil fungere i forslaget som har blitt presentert av Stortinget Alle partiene, med unntak av Frp, er enige om å legge om lisensen fra en allmenn avgift for husstander med fjernsyn, til en skatt som baserer seg på folks økonomiske evner Modellen er tatt fra Finland Endret 18. februar 2016 av G Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 Dette er vel en del av planen med å drepe Norsk næringsliv. Økning av skatter fører til mindre forbruk, enkelt å greit Lenke til kommentar
G Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 (endret) Modellen med lisens som vi har i dag fungerer jo optimalt mhp. det økonomiske aspektet for saken. Folk har pr. i dag en reell valgfrihet. Det kjedelige er jo at man ikke kan handle produkter med tuner. Den nye modellen som skisseres av politikere som er blitt valgt inn, men som vi ikke har kontroll over straks de er valgt inn, det er at det blir et mer rettferdig "etter økonomisk evne"- merkelapp ved det eventuelle nye systemet. Minuset er at man har gitt vekk hele kontrollen til politikerne, enten du benytter deg av TV-titting eller ei. Og ikke bare det, men de kan skru opp prosentsatsene, dersom nok pågang med aktører som ønsker støtte for det ene og for det andre i kategorien leverer "søknad". Politikerne kan da bidra til et unødvendig stort pengeforbruk på ting som befolkningen kanskje ikke er helt enige i at skattepengene skal gå til. Endret 19. februar 2016 av G Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324 Skrevet 24. februar 2016 Del Skrevet 24. februar 2016 (endret) Skremmern : Dåkk slæpp itj unna nei , æ e næmlig blitt lisenskontrollør "Politikerne kan da bidra til et unødvendig stort pengeforbruk på ting som befolkningen kanskje ikke er helt enige i at skattepengene skal gå til" Endret 24. februar 2016 av Slettet+9817324 Lenke til kommentar
Mountain Skrevet 26. februar 2016 Del Skrevet 26. februar 2016 Hadde TV i mange år uten å betale lisens, tenkte rett og slett ikke på å skaffe meg egen lisens når jeg flyttet for meg selv. For et par år siden ringte det på døren til leiligheten min og jeg åpnet opp som vanlig. Der stod en lisenskontrollør og det gikk ikke akkurat ann å nekte når NRK Dagsrevyen stod på å bakgrunnen og kontrolløren hadde fritt innsyn rett på TV'en. Han var derimot en forholdsvis hyggelig type og det ble ikke mer styr enn at jeg måtte betale lisens fra den dagen av. Tipset blir da å ikke lukke opp døra for lisenskontrollører... Stemmer det. Eventuelt kan du plombere tv'n din og sende kvittering til nrk. Kontrolløren vet nemlig ikke hvilke kilde du bruker for å få inn tv. De har altså ikke oversikt over at vi sitter på dekoder fra altibox og godtar en kvittering fra verksted? Som jeg lurer på over, trer vel ikke dette i kraft før ved neste "lisenstermin"? Er det verdt å gjøre et forsøk på å plombere tv-en selv om Altibox følger med i borettslaget vi leier i? Eier av rekkehuset betaler fellesutgifter der det er inkludert. Det sies tidligere i tråden at NRK ikke vet i hvilken form man får tv-signal fra. Da vil kanskje en dokumentert plombering være tilfredstillende? Lenke til kommentar
G Skrevet 26. februar 2016 Del Skrevet 26. februar 2016 (endret) Du kan jo kreve av Altibox at de leverer NrK-frie sendinger til deg. Tror ikke du får medhold. Men, kanskje de svarer litt på hvordan de forholder seg til innrapportering for sin TV-dekoder. Eller kanskje de lar deg henge der med spørsmålene ubesvart. Du kan jo si at du ønsker å si opp avtalen din (bare ikke nevn at du må via styret i et borettslag for å komme noen vei), dersom det ikke finnes en ordning som gjør deg NrK-fri, siden du har plombert TV fra før, og jatt jatt.. Uansett så er det nok ikke mange år igjen før det går over skatteseddelen, siden det ihvertfall fra nyhetsdrysset jeg viste til, - at det virker å være ganske stor enighet i Stortinget. Nå kan jo telegrambyrået ta feil da. For det skal vel uansett til avstemming i Stortinget først. Er jo tross alt en lovendring vi snakker om. Så det kan jo hende at antallet støttende partier og partimedlemmer har endret seg til da. Eller at nyhetsbyrået rett og slett går på en saftig skivebom elns. Endret 26. februar 2016 av G Lenke til kommentar
johanf Skrevet 27. februar 2016 Del Skrevet 27. februar 2016 Du kan jo kreve av Altibox at de leverer NrK-frie sendinger til deg. Hva er poenget med det? Det er ikke NRK du betaler kringkastingsavgift for, så om du bruker en mottaker til å ta inn kanalen eller ikke, er ikke avgjørende. Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 27. februar 2016 Del Skrevet 27. februar 2016 Noen som har vært borti http://lisensfri.no ? Lenke til kommentar
G Skrevet 28. februar 2016 Del Skrevet 28. februar 2016 (endret) Du kan jo kreve av Altibox at de leverer NrK-frie sendinger til deg. Hva er poenget med det? Det er ikke NRK du betaler kringkastingsavgift for, så om du bruker en mottaker til å ta inn kanalen eller ikke, er ikke avgjørende. Jeg gir deg medhold. Men, helst fordi du har riktig poeng. Likevel så skader det ikke å gi fra seg sin misnøye til Altibox som tross alt har NrK i sortimentet sitt. Hvorvidt kanalmottakeren kan kalles en TV-mottaker er vel opp til de som tolker definisjonene. Siden loven om TV-mottaker ble laget når dette var via bakkenettet, så kan man kanskje strekke seg til å tolke det slik at det må være en eller annen TV-mottaker som virker opp i mot bakkenettet kun? Men, jeg vil ikke være påståelig her. Men, jeg synes det er riktig å fortolke ting på det grunnlag. Og siden fiberbredbånd ikke er det samme som bakkenettet, så kan man kanskje ikke kalle boksen som tolker TV-kanalen for noen TV-mottaker. Ellers er det litt sløvt av Altibox å ikke kjempe litt for kundene sine, ved å framskynde prosesser. De kunne enkelt hatt en egen kanalsystem, som gjør at de kundene som ber om det får slippe NrK. Da har man ihvertfall et argument som underbygger at man ønsker en ryddig prosess, og ikke ønsker å tjuvtitte. Man ønsker rett og slett et reellt valgalternativ. Er jo så veldig dumt at man må til anskaff av monitor, framfor TV, men det er jo pga. den foreldede loven, for å gå lovlig fri. Alternativt prosjektor eller hva man nå enn finner på. Endret 28. februar 2016 av G Lenke til kommentar
G Skrevet 28. februar 2016 Del Skrevet 28. februar 2016 (endret) Noen som har vært borti http://lisensfri.no ? Jøje meg. Det der koster jo kr 1290,- Jeg benyttet en lovlig TV-reperatør som gjorde det for kr 800,- Men, da måtte jeg bringe apparatet til hans verksted selvfølgelig. Men, det lå jo bare et steinkast i fra der jeg bodde, så det var jo så enkelt atte. Endret 28. februar 2016 av G Lenke til kommentar
Golamesh Skrevet 4. mars 2016 Del Skrevet 4. mars 2016 Da har jeg også bestemt meg for å kvitte meg med lisensen. En eventuell ny lisensordning er vel uansett noen år unna? Det letteste er vel plombering av tv, men er usikker på om det er noen godkjente plasser jeg kan gjøre det her jeg bor. Så alternativt, siden jeg knapt nok bruker tven for tiden, om jeg selger tv og dekoder, hvordan går jeg frem i forhold til NRK for å slippe lisensen? Siden de må ha en kvittering når man plomberer tven så regner jeg med det ikke holder å bare si ifra at jeg ikke har tv lenger? Lenke til kommentar
G Skrevet 4. mars 2016 Del Skrevet 4. mars 2016 (endret) Kommer jo an på politikerne det. De har i hvertfall skygget unna temaet tidligere. F.eks. så gjorde jo Høyre nettopp det for ikke så svært lenge siden, da rett før valgkampinnspurten stod for dør. Jeg vil også tro at slikt fort vil kunne dra ut i tid. Endret 4. mars 2016 av G Lenke til kommentar
Callemannz Skrevet 9. mars 2016 Del Skrevet 9. mars 2016 Da har jeg også bestemt meg for å kvitte meg med lisensen. En eventuell ny lisensordning er vel uansett noen år unna? Det letteste er vel plombering av tv, men er usikker på om det er noen godkjente plasser jeg kan gjøre det her jeg bor. Så alternativt, siden jeg knapt nok bruker tven for tiden, om jeg selger tv og dekoder, hvordan går jeg frem i forhold til NRK for å slippe lisensen? Siden de må ha en kvittering når man plomberer tven så regner jeg med det ikke holder å bare si ifra at jeg ikke har tv lenger? Da jeg solgte min TV, sendte jeg enten inn egen skjema, hvor jeg oppga hvem som hadde kjøpt TVen osv til NRK, eller så oppga jeg dette på neste innkreving av lisens. De har et felt hvor du kan sende melding tilbake på bakesiden av regninger. Lenke til kommentar
G Skrevet 9. mars 2016 Del Skrevet 9. mars 2016 (endret) Vel jeg har en plomberingserfaring med LCD-flatpanel TV. Og når jeg fortalte bare NrK, at jeg hadde kastet den gamle CRT-baserte TV-en i EL-returen så fikk jeg aldri noe videre bry med NrK etter det. Endret 9. mars 2016 av G Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324 Skrevet 11. mars 2016 Del Skrevet 11. mars 2016 (endret) Lat som du er død , flytt til USA & gå undercover som FBI-agent.....skal visst ha funket for en fyr fra Memphis Endret 11. mars 2016 av Slettet+9817324 Lenke til kommentar
N|troXx Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 (endret) Hei, sendte inn mail til lisensavdelinga, akkurat som beskrevet hvor jeg gir NRK fri tilgang til å komme å plombere i henhold til loven på deres regning. Har fiber i hus, dekoder (altibox) satt bort. TV skjerm (Plasma kjøpt i 2011) i bruk på PC/Epletv for spilling. Ikke levert skjermen for å røske ut antenneport. Fikk en 2 siders spørreundesøkelse om hva som har skjedd med utstyret og NRK gir seg ikke på at jeg er lisenspliktig. Har ikke bil, så får ikke tatt med tv til plombering, og er heller ikke lysten på å betaler 1000kr++ for dette når loven åpner for at NRK skal dekke dette. Noen som har en vei ut? Endret 2. mai 2016 av N|troXx Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 Noen som vet hvor pes det er å bli "lovlig tv reperatør"? Gjør gjerne en innsats å betaler for å bli det enn å legge ut en høvding for at noen andre plomberer tv'en. Noen som vet? Jeg er utdannet innen elektrofag så det bør vell være grei skuring. Lenke til kommentar
johanf Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 Hei, sendte inn mail til lisensavdelinga, akkurat som beskrevet hvor jeg gir NRK fri tilgang til å komme å plombere i henhold til loven på deres regning. Har fiber i hus, dekoder (altibox) satt bort. TV skjerm (Plasma kjøpt i 2011) i bruk på PC/Epletv for spilling. Ikke levert skjermen for å røske ut antenneport. Fikk en 2 siders spørreundesøkelse om hva som har skjedd med utstyret og NRK gir seg ikke på at jeg er lisenspliktig. Har ikke bil, så får ikke tatt med tv til plombering, og er heller ikke lysten på å betaler 1000kr++ for dette når loven åpner for at NRK skal dekke dette. Noen som har en vei ut? Hvorfor skal du lure deg unna å betale noe du er pliktig til å betale? Du har en lisenspliktig mottaker - betal avgiften som alle andre. Lenke til kommentar
Strato Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 Han sier jo at han ikke har tv signaler og ønsker å plombere tvn. Da vil han med andre ord slippe lisensen. Jeg forstår godt dette ønsket. Spesielt om man ikke ser TV.... Lenke til kommentar
N|troXx Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 Hei, sendte inn mail til lisensavdelinga, akkurat som beskrevet hvor jeg gir NRK fri tilgang til å komme å plombere i henhold til loven på deres regning. Har fiber i hus, dekoder (altibox) satt bort. TV skjerm (Plasma kjøpt i 2011) i bruk på PC/Epletv for spilling. Ikke levert skjermen for å røske ut antenneport. Fikk en 2 siders spørreundesøkelse om hva som har skjedd med utstyret og NRK gir seg ikke på at jeg er lisenspliktig. Har ikke bil, så får ikke tatt med tv til plombering, og er heller ikke lysten på å betaler 1000kr++ for dette når loven åpner for at NRK skal dekke dette. Noen som har en vei ut? Hvorfor skal du lure deg unna å betale noe du er pliktig til å betale? Du har en lisenspliktig mottaker - betal avgiften som alle andre. Jeg har ikke TV signaler, og i følge loven så har NRK rett til å komme å plombere TV på sin regning, dette har jeg også skrevet er helt OK for meg. Spørsmålet er hvordan gå fram sånn at Lisensavdelinga følger sine egne retningslinjer? Siste utvei er å leie bil for å ta med TV til plombering, men synes dette er litt surt siden NRK egentlig skal betale dette. Føler meg ikke som noen snylter som lurer meg unna. Jeg ønsker bare ikke å betale for en tjeneste jeg ikke benytter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå