Gå til innhold

NRK-lisens - Hvordan unngå?

Anbefalte innlegg

• 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Nå handler ikke dette om hvordan man unngår TV-lisens, men skriver likevel kort om hvordan jeg fikk klaget ned lisensregningen min.

Jeg kjøpte en ny TV fra Komplett i november 2013. Første lisensregning jeg fikk kom i august 2015. Den var på i overkant av 5000 kroner... et latterlig høyt beløp for en student. TV-en ble i tillegg satt bort i juni 2014 (flyttet utenlands) og solgt vekk i november 2014. 

Etter den første klagen gikk NRK med på å redusere kravet til å dekke perioden 01.01.2014 til 31.12.2014. Dette klaget jeg også på (jeg vet ikke hva som skjedde med perioden 01.07.2013-31.12.2013). Den klagen ble ikke tatt til følge, men i svarbrevet hadde NRK skrevet at jeg hadde bedt om at hele kravet skulle frafalles. Det stemte jo ikke ikke, jeg ville bare at perioden 01.07.2014-31.12.2014 skulle frafalles. Dermed måtte en ny klage skrives og den fikk jeg svar på i dag. Klage tas til følge og regningen på 5000+ er redusert til noe i overkant av 1000,- kroner.

Lenke til kommentar

Hvis du vil se på Discovery eller National Geographic eller BBC (for å nevne noen kanaler) må du ha en mottaker, og da skal du (naturligvis) betale kringkastingsavgift.

Spørmålet var i grunnen rettet til de som har påstått at man ikke trenger å betale lisens for kunne se disse kanalene

hvis man ramser opp alle kanalen så blir det nok 15 til 20 kanaler ( om  ikke flere )

jeg har dog en sterk mistanke om at det er personer som bar bruker netttjenester der de vanlige tv kanalen ikke er med 

Lenke til kommentar

spørmålet er : hvordan unngå lisens og samtidig ha tilgang til de rette kanalene ( de man normalt har med mottakeren ) ?

Nor  det gjelder NRK er det ikke noe problem. og TV2 får man til med Sumo . det er lit verre  med Discovery, national geographic elelr BBC for nevne noen kanaler

Det er uansett kjempelett. Du har tre alternativer for å se alle kanalene:

1) Kjøp brukt TV slik at det ikke blir registrert hos NRK.

2) Gå på expert/lefdal/elkjøp og kjøp TV med et "falskt" navn. Det er ingen her som spør om legitimasjon.

3) Kjøp TV som vanlig og plomber den for 500kr hos nærmeste spesialist. Send kvittering til NRK og lisens frafaller.

Ved alle disse metodene kan du for eksempel bruke dekoder fra Lyse, Canal Digital o.l. over HDMI. Disse sender ikke inn opplysninger til NRK.

Dersom NRK banker på døra sier du bare at du ikke har TV og at du ikke ønsker å slippe dem inn i huset.

Lenke til kommentar

Jeg hold meg til tema - jeg spesifiserte at dekoderen fra Lyse er afgiftspliktig.

Det har ingen ting med tema: "hvordan unngå NRK-lisens" å gjøre.

Fint at du ønsker å ha en moralpreken. Kanskje du burde lage en egen tråd for akkurat det.

I denne tråden diskuterer vi hvordan man lettest kan unngå TV-lisens og samtidig få inn kanaler.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tråden sier i utgangspunktet ikke noe om "hvordan lure seg unna kringkastingsavgiften", så det å spørre om noen synes det er greit å gjøre det, er helt legitimt.

Hva med å heller diskutere hvordan man helt lovlig kan ta grep for å unngå å være nødt å betale en lovpålagt avgift, enn å være atal og vanskelig å ha med å gjøre?

Lenke til kommentar

Tråden sier i utgangspunktet ikke noe om "hvordan lure seg unna kringkastingsavgiften", så det å spørre om noen synes det er greit å gjøre det, er helt legitimt.

Hva med å heller diskutere hvordan man helt lovlig kan ta grep for å unngå å være nødt å betale en lovpålagt avgift, enn å være atal og vanskelig å ha med å gjøre?

Kanskje du burde lese første innlegg en gang til.

Det er ingen tvil om at det handler om å lure seg unna lisensen.

Dersom du ikke synes dette er greit så er det opp til deg, men spar oss for moralprekener.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Lag en tråd som du kaller "Synes du det er greit å lure deg unna NRK-lisensen?"

Det er ikke det at jeg synes det er et dårlig tema. Det er bare det at du roter til tråden med masse off topic.

Tråden handler akkurat om å lure seg unna lisensen og hvordan man kan gjøre dette. Jeg sier ikke at dette ikke er galt, men så er det enn ikke det tråden handler om.

• Liker 1
Lenke til kommentar

wow - du klarte å svare meg direkte uten unødvendig sitering. Fremskritt!

På et duskusjonsfora som dette og spesielt her som det diskuteres hvordan man kan unngå å måtte betale kringkastingsavgift, hører det med å diskutere hva som er lovlig eller ikke, og også om man synes det er greit å snike seg unna.

Lenke til kommentar

Det er jeg ikke enig i. Det må være mulig å diskutere et tema selv om noen mener det er umoralsk.

Til sammenligning: Dersom noen ønsker å diskutere hvordan man skal være utro uten å bli tatt av kona så synes jeg vi skal la dem diskutere i fred uten å komme med moralprekener.

La folk passe på seg selv. Du trenger ikke være sosialpoliti...

Dersom du ikke liker diskusjonen kan du la være å delta.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå føler jeg at jeg må spesifisere spørmålet enda strengere.

man kan selvsagt unngå lisensen ved å lyve

, men jeg er interessert i å vite hvordan får inne alle de vanlige kanalen ( omtrent 20-30 kanaler avhengig  litt hvordan man definer vanlige kanaler )  uten dekoder

Dette adresserer jeg til de som påstod at det var mulig

Fint om der lager en liste som forteller hvilken tjeneste som gir hvilke kanaler.

Det man  vet fra før er at:

NRK er gratis på Internett  ( selv NRK krever avgift for all andre løsninger som er myntet på andre kanaler ) , det er 3 kanaler

TV2 sumo for TV2 sine kanaler - det er 4-5 kanaler

D-Play : Discovery og TV norge - jeg vet ikke hvor mange kanaler som er involvert her

så har man TV6 , TV3 ,FOX, ,National Geogrphic , Animal,CNN  Og BBC .

Det er sikker også noen som ønsker seg noen svenske eller danske kanaler også

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...