Gå til innhold

NRK-lisens - Hvordan unngå?

Anbefalte innlegg

Det er ikke så rart at lisensmotstanden er så stor når

• den er påtvunget uansett hvilken kanal du ser på
  • de flest programmene har laber interesse for flertallet , selv det nok kan være interessant for enkelte 
  • det er liksom "pedagoger" som skal bestemme hva vi skal se på , ikke hva vi er interessert i
  • man får gratis tilgang på Internett

Det er et lite problem om NRK3 blir betal kanal

Det fører til at barne kanalen NRK super blir betal kanal siden den sendes på samme kanal som NRK3

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At barne-kanalen blir betalingskanal er greit for meg, ser aldri på barnetv likevel.

for de fleste vil de nok ha liten betydning ,da de neppe ser på den eller de velger å betale for en "NRK pakke "

men det er et lite problem ( av prinsipiell grunn )  at barna skal ha sin egen kanal akkurat som NRK1 er beregnet som info kanal ( som nesten ingen ser på når det er viktig informasjon der )

da bør det ikke være slik at ungene blir uten tv når de voksne får din kanal .

det gjelder selvsagt for de som velger å ikke betale for noen kanaler

Alternativet blir da å flytte barneprogrammene tilbake til NRK1 , som ikke alltid er like heldig

men da burde man kanskje flyte mange andre programmer også ?

et problem som kan oppstå er at gratissporten som NRK da vil sende ( det heter seg at den sporten skal man ikke betale for  )  vil lomme i konflikt med barne tv eller andre programmer

og det var vel en av årsaken til at NRK fikk en egen barne kanal ?

Lenke til kommentar

Hvorfor i all verden skal sporten sendes på NRK1, jeg tenker dem kan ha barnetv kl 18.

Utover det er det vel nyheter, debattprogrammer som burde prioriteres

vet du hvordan politikerne er ?

hvis Norge har rett til å vise gratis sport så må de liksom sende det på stats-kanalen.

men andre selskaper må drive med egen forhandlinger om rettigheten 

samtidig så har man jo en del nyttige idioter som ser det som uhørt at ikke NRK sender en del type programmer

OL og  WM  sendinger er en del av dette

Lenke til kommentar

Det er så mye synsing i denne tråden at man blir litt smårar av å lese alt.

Tråden spør om hvordan unngå NRK-lisensen. Svaret er enkelt, enten lyv og si at tv-en er satt bort, eller plomber tv-en.

Resten er naturlig nok bare synsing og diskusjon rundt temaet.

Endret av rankine
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Fikk lisenskontrollør på døra forrige uke. Ringte på 2 ganger og stod med ryggen til.. Siden jeg leier boligen, og ikke eier en egen TV, så sa jeg at nei jeg skal ikke ha noe med dette å gjøre, snakk med eier. Tror ikke han har snakket med eier, men fikk likevel en regning i posten denne uka. Kontrolløren spurte jo ikke om jeg hadde TV engang, gjetter de bare hos NRK eller har de innsyn i f.eks. Canal Digital's kundeprofiler?

Endret av baguett
Lenke til kommentar

Fikk lisenskontrollør på døra forrige uke. Ringte på 2 ganger og stod med ryggen til.. Siden jeg leier boligen, og ikke eier en egen TV, så sa jeg at nei jeg skal ikke ha noe med dette å gjøre, snakk med eier. Tror ikke han har snakket med eier, men fikk likevel en regning i posten denne uka. Kontrolløren spurte jo ikke om jeg hadde TV engang, gjetter de bare hos NRK eller har de innsyn i f.eks. Canal Digital's kundeprofiler?

Har du mottaker i bruk?

Lenke til kommentar
§ 9.Mottaker ikke i bruk

Når mottaker ikke lenger er i bruk, må skriftlig melding sendes NRK straks og før ny termin begynner. I motsatt fall må avgift betales på forskriftsmessig måte.

Det gis ikke refusjon for innbetalt kringkastingsavgift.

Ønsker en fortsatt å beholde fjernsynsmottakeren, må det i meldingen gis erklæring om at den er satt bort og ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om dette, se § 6.

Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak.

0 Endret ved forskrift 4 juli 2007 nr. 844 (i kraft straks med virkning fra og med innkreving av andre termin av kringkastingsavgiften for 2007).

Fra nrk.no. Det er ikke nødvendig å plombere TV'en en gang - kun stille den til dispensasjon for plombering dersom NRK ønsker det. Send brev som forteller at mottakerutstyret er plassert bort eller ikke i bruk, vent på brev som bekrefter at NRK har mottatt henvendelsen - ferdig.

(Dvs: Om det er løgn, som sikkert er tilfelle hos flere - er en helt annen diskusjon.)

Lenke til kommentar

Prøvd.. De går ikke på den.

Kan vise svaret når jeg ikke svarer fra mobil

Hei. Det virket fint for meg. Måtte mase litt på dem men fikk ok til slutt. Det var riktignok et år siden jeg sendte inn så kan ha endret seg.

Her er det jeg sendte inn:

Jeg henviser til forskrifter om fjernsynsmottagere §9 og melder herved skriftlig til NRK om at fjernsynsmottageren min ikke er i bruk fra og med neste termin (fra og med 1.7.2014) og erklærer at den ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om det i henhold til §6. Dersom NRK ønsker det kan dere etter nærmere avtale sende en autorisert person til å utføre plombering i henhold til §9.

Inneværende termin er betalt som normalt.

Med dette betrakter jeg mitt kundeforhold til dere som avsluttet fra og med 1.7.2014 og forventer ingen framtidige krav fra dere.

Jeg ber om bekreftelse på at e-posten er mottatt og at jeg er fjernet fra lisensregisteret. Bekreftelsen ønskes snarest mulig og senest innen 1.3.2014.

Tv'en har forvørig heller aldri blitt brukt til å ta inn tv-kanaler. Jeg har et aktivt canal digital abbonement gjennom boretslaget som ikke brukes.

Endret av Locrin
Lenke til kommentar

Prøvd.. De går ikke på den.

Kan vise svaret når jeg ikke svarer fra mobil

Hei. Det virket fint for meg. Måtte mase litt på dem men fikk ok til slutt. Det var riktignok et år siden jeg sendte inn så kan ha endret seg.

Her er det jeg sendte inn:

Jeg henviser til forskrifter om fjernsynsmottagere §9 og melder herved skriftlig tilNRK om at fjernsynsmottageren min ikke er i bruk fra og med neste termin (fra og med 1.7.2014) og erklærer at den ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om det i henhold til §6. Dersom NRK ønsker det kan dere etter nærmere avtale sende en autorisert person til å utføre plombering i henhold til §9.

Inneværende termin er betalt som normalt.

Med dette betrakter jeg mitt kundeforhold til dere som avsluttet fra og med 1.7.2014 og forventer ingen framtidige krav fra dere.

Jeg ber om bekreftelse på at e-posten er mottatt og at jeg er fjernet fra lisensregisteret. Bekreftelsen ønskes snarest mulig og senest innen 1.3.2014.

Ja, når du formulerer deg slik så er det ikke noe problem.

Jeg endte med noe liknende (satt bort på loftet og ikke i bruk).

Men å beholde mottakeren (feks en TV med tuner) i bruk og erklære at du ikke benytter NRKs sendinger og gi de adgang til plombering om de skulle ønske det var ikke godkjent.

Lenke til kommentar

Ja, når du formulerer deg slik så er det ikke noe problem.

Jeg endte med noe liknende (satt bort på loftet og ikke i bruk).

Men å beholde mottakeren (feks en TV med tuner) i bruk og erklære at du ikke benytter NRKs sendinger og gi de adgang til plombering om de skulle ønske det var ikke godkjent.

Det er jo for at det ikke er NRKs sendinger du betaler for. Alt NRK produserer er gratis og tilgjengelig for alle.

Lenke til kommentar

NRK lisensen er noe du betaler for som du får gratis

Det er ingenting som heter "NRK-lisens". Det heter Kringkastingsavgift. Det er NRK som har fått i oppgave av staten å kreve den inn. 

men du glemmer i farten at pengen havner hos NRK ( staten har valgt å gi dem til NRK som driftsmidler )

så i realiteten så betaler du til NRK 

Lenke til kommentar

Det er ingenting som heter "NRK-lisens". Det heter Kringkastingsavgift. Det er NRK som har fått i oppgave av staten å kreve den inn.

Samtidig som NRK får kronene.

Stortinget har fastsatt at kringkastingsavgiften skal kreves inn av og tilfalle NRK.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

men under normale omstendigheter vil rette bar le seg hjel av den argumentasjonen.

NRK lisensen er noe du betaler for som du får gratis

Det er et akkurat like bra argument som "jammen, jeg ser jo ikke på NRK".

første  eller andre linje ?

poenget er hvorfor vil man unngå lisensen og hvordan , ikke en masse dårlige argument hvorfor det må være lisens

argument jammen det er gratis , når man må betale for se tv på en skjerm er i beste fall en dårlig unnskyldning for at NRK ikke får nokk penger for å overgå overgå "media mafiaen"  i utlandet 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...