rankine Skrevet 28. juli 2015 Del Skrevet 28. juli 2015 Kringkastingsavgiften ble innført i 1924, av det jeg kan se på regjeringen.no sine nettsider var det Frp og Høyre som hadde regjering det året (http://bit.ly/1IoG4cV). Evt hvis den ble innført på slutten av 1924 så var det Venstre som satt (http://bit.ly/1giGY4N)Frisinnede venstre, frv ikke frp. Frp ble startet mye senere. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 28. juli 2015 Del Skrevet 28. juli 2015 (endret) FRP ble faktisk stifte først i 1973 https://no.wikipedia.org/wiki/Fremskrittspartiet lit om kringkastings avgiften https://no.wikipedia.org/wiki/Kringkastingsavgift Endret 28. juli 2015 av den andre elgen Lenke til kommentar
*F* Skrevet 29. juli 2015 Del Skrevet 29. juli 2015 Hei. Sent 2008 kjøpte jeg meg en TV, og tidlig 2009 kjøpte jeg en TV til min bestemor, begge to ble bestilt i mitt navn. Nå har jeg flyttet for meg selv, og lurer i den forbindelse på om dere tror disse fremdeles er registrert hos NRK? I Min nye leilighet vil TV-en utelukkende brukes som skjerm for PC da jeg ikke har bestilt noen TV-pakke. Men den er ikke plombert. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 2. august 2015 Del Skrevet 2. august 2015 Hvorfor kjøpte du den da , hvis du utelukkende brukerer den som data monitor ? Det er da er det meningen at du skal ha en egen skjerm uten dekoder til data bruk et lite paradoks i dette er at i en periode ble det solgt datamonitorer med innebygd tv Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 2. august 2015 Del Skrevet 2. august 2015 Hvorfor kjøpte du den da , hvis du utelukkende brukerer den som data monitor ? Det er da er det meningen at du skal ha en egen skjerm uten dekoder til data bruk et lite paradoks i dette er at i en periode ble det solgt datamonitorer med innebygd tv Man får mer for pengene ved å kjøpe en vanlig TV ettersom det selges langt færre monitorer. Dessuten er utvalget betydelig dårligere. Løsningen for evelen er å si til NRK at tven ikke er i bruk og satt bort. Lenke til kommentar
johanf Skrevet 2. august 2015 Del Skrevet 2. august 2015 Løsningen for evelen er å si til NRK at tven ikke er i bruk og satt bort. ...men det er jo direkte løgn? Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 2. august 2015 Del Skrevet 2. august 2015 Løsningen for evelen er å si til NRK at tven ikke er i bruk og satt bort. ...men det er jo direkte løgn? Ja. Men om man vet med seg selv at man ikke benytter seg av tjenesten så burde man ikke ha noe dårlig samvittighet for å lyve for å unngå å betale for den tjenesten. Eller? Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 2. august 2015 Del Skrevet 2. august 2015 Er det løgn å si at man ikke bruker en tjeneste NRK/ staten forutsetter du bruker bare fordi du har muligheten når man faktisk ikke bruker den tjenesten ? Er det løgn å si at man ikke bruker tv dekoderen når man ikke gjør det , bare fordi apparatet man bruker inneholder en dekoder ? Lenke til kommentar
rankine Skrevet 2. august 2015 Del Skrevet 2. august 2015 (endret) Er det løgn å si at man ikke bruker en tjeneste NRK/ staten forutsetter du bruker bare fordi du har muligheten når man faktisk ikke bruker den tjenesten ? - Nei Er det løgn å si at man ikke bruker tv dekoderen når man ikke gjør det , bare fordi apparatet man bruker inneholder en dekoder ? - Nei Men det er heller ikke dette man melder til NRK. Man melder at tv-mottakeren er satt bort og ikke er i bruk. Det er den ikke, og derfor er det løgn å fortsette å bruke den. Jeg personlig ville ikke hatt noen problemer med å lyve til NRK hvis jeg faktisk ikke brukte tv-dekoderen i tv-en, men det ville fortsatt vært en løgn. Alternativet er å betale litt for å plombere tv-en, slik NRK vil man skal gjøre. Endret 2. august 2015 av rankine Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 2. august 2015 Del Skrevet 2. august 2015 Alternativet er å betale litt for å plombere tv-en, slik NRK vil man skal gjøre. men det er jo å ødelegge apparatet . Det er bli hevdet at når man plomberer tv ( altså inngangen for å koble til antenne ) så kan man heller ikke endre det ved en senere anledning . det kan være at man vil bruke skjermen som tv senere , eller noen andre overta arden og vil bruke den som tv før i tiden ble også antenne inngangen brukt til både tv spill og video en slik plombering vil dog ikke hindre en i å mota tv signaler , man bruker bare en annen mottaker så det at NRK/ staten ikke godtar at man ikke bruker mottakeren med mindre man sier at tv er satt bort ( siden den har mottakeren innebygd ) er noe forbannet tøv fra deres side Lenke til kommentar
rankine Skrevet 2. august 2015 Del Skrevet 2. august 2015 men det er jo å ødelegge apparatet . - Ja. Men man ødelegger bare delen som tar inn signaler. Og hvis man ikke har bruk for denne gjør ikke dette noe. Det er bli hevdet at når man plomberer tv ( altså inngangen for å koble til antenne ) så kan man heller ikke endre det ved en senere anledning . - Stemmer. det kan være at man vil bruke skjermen som tv senere , eller noen andre overta arden og vil bruke den som tv - I så fall er plombering en dårlig ide. Dermed er eneste måte å unngå lisensavgift å sette bort tv-en, eller lyve og si man har gjort det. Eventuelt kan man bruke pengene man sparer til å kjøpe ny tv når den tid kommer. før i tiden ble også antenne inngangen brukt til både tv spill og video - Irrelevant, det er ingen som gjør det nå. en slik plombering vil dog ikke hindre en i å mota tv signaler , man bruker bare en annen mottaker - Ja, det stemmer. En ekstern dekoder gjør at man kan se på tv. Men man skal betale lisens hvis man har en dekoder også, men så vidt jeg vet meldes det ikke til NRK når man kjøper en dekoder. Kravet om plombering er egentlig poengløst siden det kan omgås så lett, men jeg foretrekker at man har denne muligheten til å slippe NRK-lisensen, framfor at den fjernes og man er nødt til å lyve eller betale. så det at NRK/ staten ikke godtar at man ikke bruker mottakeren med mindre man sier at tv er satt bort ( siden den har mottakeren innebygd ) er noe forbannet tøv fra deres side - Enig, man burde slippe hvis man faktisk ikke bruker tv-en til å se tv. Når plombering faktisk ikke har noe å si i praksis, og det er så lett og slippe ved å lyve å si at tv-en er satt bort så burde det være mulig å melde at tv-en ikke brukes til å ta inn tv-signaler og dermed slippe lisens. Kryptering av tv-signalene og krev programkort/passord eller lignende som man får når man betaler lisens, så hadde flere blitt fornøyde. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 2. august 2015 Del Skrevet 2. august 2015 Kryptering hadde vært gret hadde det ikke vært for et tøvete prinsipp Det heter seg at alle skal kunne ta i mot NRK sine sendinger ( jeg husker ikke ordlyden på det akkurat nå ) da har man et merkelig paradoks , som det ikke burde være så vanskelig å ordne opp i Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 2. august 2015 Del Skrevet 2. august 2015 Kryptering av tv-signalene og krev programkort/passord eller lignende som man får når man betaler lisens, så hadde flere blitt fornøyde. Men da vil det bli altfor lett for alle som ikke benytter seg av NRK å slippe å betale lisensavgift. Følgelig vil tilbudet til de gjenværende betalende bli betydelig forverret grunnet manglende inntekter. Så da må man enten Øke lisensavgiften til de som faktisk benytter seg av NRK Kutte ned på tilbudet som inngår i lisensavgiften (nettavis, yr.no, ymse blogger, diverse nisjeradiokanaler, etc) Justere hvilket type innhold/underholdning NRK faktisk skal vise/produsere (lavkostprogrammer og debatter istedenfor filmatiseringer, dokumentarprogrammer o.l.) Legge NRK inn under skatteseddelen (med påfølgende styr under hvert års budsjettforhandlinger og usikkerhet mtp årlig finansinering) Anskaffe andre finansieringskilder (reklame, sponsorer, frivillige givere) Delfinansiere NRK vha kulturmidler fra Norsk tipping (med påfølgende inntekstap eller reduksjon i eksisterende kulturtilbud til idretten) Mer kommer jeg ikke på i farten. Alle punktene har jo sine ganske klare ulemper, men det har definitivt dagens ordning også.. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 2. august 2015 Del Skrevet 2. august 2015 Nå er det ikke lenger noen selvfølge at NRK skal være med på å betale for dyre arrangementer ( som ol, melodi grandprix , o.s.v) argumentet mot å legge lisensen inn under skatteseddelen er bare en unnskylding for å ikke gjøre det , for det er stortinget som bestemmer hvor mye NRK kan ta i lisens. altså bestemmer de allerede hvor mye penger NRK skal få Twinflower hvilket nettavis er det NRK står for ? Problemet er at NRK skulle være statens infokanal , og ikke så mye annet Den skulle også være en kanal for distriktene i NRK men sendetiden fra diskkrittene ble reduser for noen år siden da sitter man med den følelsen av at TV2 er mer distriktsvennlig en det NRK er og så er det nå slik at NRK konkurser direkte mot andre tv kanaler med statsstøtte som blir krevd inn i form av tv lisensen man kan også dra en debatt om hva man liker og ikke liker med NRK sine programmer men saken er at de ande kanalen sender programmer som fanger seerne mere en det NRK gjør Noe av problemet ligger selvsagt i at NRK er pålagt å sende en del mindre fengende programmer NRK har en mal å følge , som forteller hvilke type programmer de skal sende og hva de skal ta hensyn til . sist jeg så beskrivelse av dette kravet kunne jeg ikke se at alt var gjennomført etter kravet Lenke til kommentar
*F* Skrevet 2. august 2015 Del Skrevet 2. august 2015 (endret) Men om jeg slenger en slik "løgn" til NRK, det vil ikke ha noen konsekvens for meg å nekte en eventuell lisenskontrollør adgang til leiligheten min?Jeg kan selvsagt si at jeg har satt den bort, men jeg kan kanskje også bare si jeg har kastet den?PS: TV-en står med bakdelen mot vinduet, burde jeg bygge et slags "cover" rundt baksiden av den? Endret 2. august 2015 av Evelen! Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 2. august 2015 Del Skrevet 2. august 2015 (endret) Twinflower hvilket nettavis er det NRK står for ? NRK.no vel... Endret 2. august 2015 av Twinflower Lenke til kommentar
rankine Skrevet 2. august 2015 Del Skrevet 2. august 2015 Kryptering av tv-signalene og krev programkort/passord eller lignende som man får når man betaler lisens, så hadde flere blitt fornøyde. Men da vil det bli altfor lett for alle som ikke benytter seg av NRK å slippe å betale lisensavgift. Følgelig vil tilbudet til de gjenværende betalende bli betydelig forverret grunnet manglende inntekter. Ikke hvis det kombineres med informasjon om hvem som har abonnement på tv-kanaler, som NRK allerede mottar informasjon om, såvidt jeg vet. Alle som bruker tv-er til å faktisk se på tv vil da bli inkludert, mens de som kun bruker tv som en monitor ikke vil tas med. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 2. august 2015 Del Skrevet 2. august 2015 Kryptering av tv-signalene og krev programkort/passord eller lignende som man får når man betaler lisens, så hadde flere blitt fornøyde. Men da vil det bli altfor lett for alle som ikke benytter seg av NRK å slippe å betale lisensavgift. Følgelig vil tilbudet til de gjenværende betalende bli betydelig forverret grunnet manglende inntekter. Ikke hvis det kombineres med informasjon om hvem som har abonnement på tv-kanaler, som NRK allerede mottar informasjon om, såvidt jeg vet. Alle som bruker tv-er til å faktisk se på tv vil da bli inkludert, mens de som kun bruker tv som en monitor ikke vil tas med. Jeg er enig. Det er trolig en stor andel nrk-"kunder" som mottar tv-signaler fra RiksTV eller parabol- eller kabel-TV-ordninger. Den siste resten er de som kun har kjøpt en TV og antenne for å se på NRK med innebygget TV-dekoder. Denne siste resten er trolig årsaken til at "alle" feies over én kam med "hvis du har mottaker må du betale"-ordningen. Jeg tror ikke den andelen er særlig stor for å være ærlig, og det kan tilogmed være at den straffer flere enn den fanger. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 3. august 2015 Del Skrevet 3. august 2015 http://www.dagbladet.no/2015/08/02/kultur/nrk/lisens/tv/tv_og_medier/40357466/ Kanskje ikke det dummeste forslaget jeg har hørt fra en FrP-politiker Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå