sjurtf Skrevet 21. juli 2015 Del Skrevet 21. juli 2015 ps: jeg mer fortsatt at man må ha en modul eller dekoder for kunne mota tv signalet hvis ikke så ønsker jeg en bekreftelse på at det funger uten ,- at noe har prøvd det Det funker uten, ferdig diskutert. Norkring sender DVB-T, random TV jeg fant på expert: http://www.expert.no/tv/dantax-32leddv801t2-32-led-tv-mdvd/p/37189/har DVB-T tuner. NRK sine kanaler sendes ukryptert. Resultat, du kan se TV uten ekstern "dekoder" da det er innebyget DVB-T mottaker i TVen. Alle nye TVer har dette. At du kan ha en gammel TV som ikke inneholder DVB-T mottaker ja, men det endrer ikke faktum at alle ny TVer har dette, og at det ikke er et problem. Du lager deg et problem som ikke eksisterer, også er du vannskelig. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 22. juli 2015 Del Skrevet 22. juli 2015 Faktisk kan du sende erklæring til NRK om at mottaker ikke er i bruk for å bli meldt av lisensregisteret. Jeg har gjort dette to ganger Da har du vært svært heldig med saksbehandler Jeg har prøvd det samme, og det har ifølge deres tolkning av regelverket ingen ting å si om mottaker er i bruk eller ikke, den må fysisk være satt bort... Jeg trodde ikke tenkende mennesker fikk lov til å jobbe i lisensavdelingen Om man leser lovverket er det helt tydelig at intensjonen skal være at de som faktisk har en mottaker i bruk skal betale lisens, men de sier selv at de ikke forholder seg til loven, men til "gjeldende praksis", og de setter tydeligvis sin egen presedens. Ja, jeg skrev at den var bortsatt på loftet. Lenke til kommentar
johanf Skrevet 22. juli 2015 Del Skrevet 22. juli 2015 NRK har alle muligheter til å begrense tilgangen til innholdet sitt til folk som faktisk betaler lisens, men da hadde de også mistet muligheten til å kreve penger fra folk som ikke ønsker eller bruker innholdet deres, så det vil være dårlig butikk for dem Det har de faktisk ikke. STATEN pålegger NRK å ha et tilbud tilgjengelig til alle, og som skal være åpent, og det skal være dekning i så og si hele norge. Lenke til kommentar
delfin Skrevet 22. juli 2015 Del Skrevet 22. juli 2015 NRK har alle muligheter til å begrense tilgangen til innholdet sitt til folk som faktisk betaler lisens, men da hadde de også mistet muligheten til å kreve penger fra folk som ikke ønsker eller bruker innholdet deres, så det vil være dårlig butikk for dem Det har de faktisk ikke. STATEN pålegger NRK å ha et tilbud tilgjengelig til alle, og som skal være åpent, og det skal være dekning i så og si hele norge. Kilde? Hele systemet med NRK kunne vært hentet fra steinalderen, så det skulle ikke overraske meg om du har rett, men du kan godt slenge ved kilder når du er i gang... Det hadde vært så mye enklere om produsenter begynte å produsere dekodere som kunne tas ut, slik at de som ikke ønsker å se på det NRK kringkaster, kunne slippe å betale for et byråkrati de ikke bruker. Om de skal ha statlig finansiering, er det forsåvidt greit, men lisensavgiften er tidenes mest usosiale skatt, hvor en enslig minstepensjonist må betale like mye som en søkkrik familie med en TV i hvert rom... På 50-tallet var det en kurrant måte å gjøre det på, men de kunne sikkert halvert utgiftene, om de hadde droppet det enorme byråkratiet som skal jobbe med å få folk til å betale for noe de ikke vil ha, og heller tatt det over skatteseddelen. For min del hadde det beste vært en reklamefri "NRK 1" med bare "nødvendige" programmer, så kunne de brukt NRK2 til alt annet, og tatt betalt for den. 1 Lenke til kommentar
johanf Skrevet 22. juli 2015 Del Skrevet 22. juli 2015 Kilde? Denne forklarer vel det meste? https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/kkd/medier/nrk_plakat.pdf Lenke til kommentar
Anders78 Skrevet 22. juli 2015 Del Skrevet 22. juli 2015 NRK har alle muligheter til å begrense tilgangen til innholdet sitt til folk som faktisk betaler lisens, men da hadde de også mistet muligheten til å kreve penger fra folk som ikke ønsker eller bruker innholdet deres, så det vil være dårlig butikk for dem Det har de faktisk ikke. STATEN pålegger NRK å ha et tilbud tilgjengelig til alle, og som skal være åpent, og det skal være dekning i så og si hele norge. Kilde? Hele systemet med NRK kunne vært hentet fra steinalderen, så det skulle ikke overraske meg om du har rett, men du kan godt slenge ved kilder når du er i gang... Det hadde vært så mye enklere om produsenter begynte å produsere dekodere som kunne tas ut, slik at de som ikke ønsker å se på det NRK kringkaster, kunne slippe å betale for et byråkrati de ikke bruker. Om de skal ha statlig finansiering, er det forsåvidt greit, men lisensavgiften er tidenes mest usosiale skatt, hvor en enslig minstepensjonist må betale like mye som en søkkrik familie med en TV i hvert rom... På 50-tallet var det en kurrant måte å gjøre det på, men de kunne sikkert halvert utgiftene, om de hadde droppet det enorme byråkratiet som skal jobbe med å få folk til å betale for noe de ikke vil ha, og heller tatt det over skatteseddelen. For min del hadde det beste vært en reklamefri "NRK 1" med bare "nødvendige" programmer, så kunne de brukt NRK2 til alt annet, og tatt betalt for den. Helt enig, om det skal være en tvungen avgift så hadde det holdt med en Tv kanal og en radiokanal. Selvfølgelig måtte dette vert nøytrale kanaler og politisk uavhengig. Lisensen kunne da sikkert vert redusert til noen hundrelapper i året istedenfor nesten tre tusenlapper. Hvorfor skal vi betale for 3 tv kanaler, en haug med radiokanaler, nettavis, finansiere kringkastingsorkesteret, finansiere dyre sluttpakker for ansatte osv. Når en ikke bruker noen av delene? 1 Lenke til kommentar
sjurtf Skrevet 22. juli 2015 Del Skrevet 22. juli 2015 Hvorfor skal vi betale for 3 tv kanaler, en haug med radiokanaler, nettavis, finansiere kringkastingsorkesteret, finansiere dyre sluttpakker for ansatte osv. Når en ikke bruker noen av delene? Hvorfor skal du betale skatt for å gi andre i Norge gratis helsetjenester? Arbeidsledighets trygd? Uføre trygd? Du er ikke er syk, når du er ikke arbeidsledig, du er ikke ufør? Har du ikke en TV mottaker så trenger du heller ikke betale. Lenke til kommentar
Anders78 Skrevet 22. juli 2015 Del Skrevet 22. juli 2015 Hvorfor skal vi betale for 3 tv kanaler, en haug med radiokanaler, nettavis, finansiere kringkastingsorkesteret, finansiere dyre sluttpakker for ansatte osv. Når en ikke bruker noen av delene? Hvorfor skal du betale skatt for å gi andre i Norge gratis helsetjenester? Arbeidsledighets trygd? Uføre trygd? Du er ikke er syk, når du er ikke arbeidsledig, du er ikke ufør? Har du ikke en TV mottaker så trenger du heller ikke betale. Godt svart, alle problemer løst. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 22. juli 2015 Del Skrevet 22. juli 2015 ps: jeg mer fortsatt at man må ha en modul eller dekoder for kunne mota tv signalet hvis ikke så ønsker jeg en bekreftelse på at det funger uten ,- at noe har prøvd det Det funker uten, ferdig diskutert. Norkring sender DVB-T, random TV jeg fant på expert: http://www.expert.no/tv/dantax-32leddv801t2-32-led-tv-mdvd/p/37189/har DVB-T tuner. NRK sine kanaler sendes ukryptert. Resultat, du kan se TV uten ekstern "dekoder" da det er innebyget DVB-T mottaker i TVen. Alle nye TVer har dette. At du kan ha en gammel TV som ikke inneholder DVB-T mottaker ja, men det endrer ikke faktum at alle ny TVer har dette, og at det ikke er et problem. Du lager deg et problem som ikke eksisterer, også er du vannskelig. det var faktisk en tv som har dvb-T muligheten og fler av de andre DBV variantene Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 22. juli 2015 Del Skrevet 22. juli 2015 NRK har alle muligheter til å begrense tilgangen til innholdet sitt til folk som faktisk betaler lisens, men da hadde de også mistet muligheten til å kreve penger fra folk som ikke ønsker eller bruker innholdet deres, så det vil være dårlig butikk for dem Det har de faktisk ikke. STATEN pålegger NRK å ha et tilbud tilgjengelig til alle, og som skal være åpent, og det skal være dekning i så og si hele norge. Kilde? Hele systemet med NRK kunne vært hentet fra steinalderen, så det skulle ikke overraske meg om du har rett, men du kan godt slenge ved kilder når du er i gang... Det hadde vært så mye enklere om produsenter begynte å produsere dekodere som kunne tas ut, slik at de som ikke ønsker å se på det NRK kringkaster, kunne slippe å betale for et byråkrati de ikke bruker. Om de skal ha statlig finansiering, er det forsåvidt greit, men lisensavgiften er tidenes mest usosiale skatt, hvor en enslig minstepensjonist må betale like mye som en søkkrik familie med en TV i hvert rom... På 50-tallet var det en kurrant måte å gjøre det på, men de kunne sikkert halvert utgiftene, om de hadde droppet det enorme byråkratiet som skal jobbe med å få folk til å betale for noe de ikke vil ha, og heller tatt det over skatteseddelen. For min del hadde det beste vært en reklamefri "NRK 1" med bare "nødvendige" programmer, så kunne de brukt NRK2 til alt annet, og tatt betalt for den. Helt enig, om det skal være en tvungen avgift så hadde det holdt med en Tv kanal og en radiokanal. Selvfølgelig måtte dette vert nøytrale kanaler og politisk uavhengig. Lisensen kunne da sikkert vert redusert til noen hundrelapper i året istedenfor nesten tre tusenlapper. Hvorfor skal vi betale for 3 tv kanaler, en haug med radiokanaler, nettavis, finansiere kringkastingsorkesteret, finansiere dyre sluttpakker for ansatte osv. Når en ikke bruker noen av delene? Grunnen til at de har 3 TV kanaler er at de skal gi forskjellig tilbud samtidig forøvrig sa ville hele problemet være løst ved at finansieringen gik nettop som bevilgninger fra stortinget unnskyldninger som at jeg vil ikke betale fordi jeg ikke ser på tv , blir det samme som jeg vil ikke betale skatt fordi jeg er ikke syk dette går inn unner alle tilsettingene alle bør bidra med Alle skal altså ha den statlige informasjon gjennom NRK sine kanaler. Problemet er jo at det er ikke alle som vil se NRK , og noen velger også vekk TVen Den viktige informasjon får man jo gjennom nyhetsendinger uansett kanal . Da kan man jo stille spørsmål om det er så viktig med NRK sine kanaler I tillegg er det ikke alle kanaler som sender nyheter Så hvordan skal da NRK komme frem med de såkalte viktige sakene da ? skal de gå gjennom radio ? vel det er jo ikke alle som følger så god med på radio heller jeg har også en mistanke om at ikke alle radiokanalene ( utenom nett radio) faktisk sender nyheter Det funker uten, ferdig diskutert. jeg trenger bevis, ikke påstander Denne forklarer vel det meste? https://www.regjerin.../nrk_plakat.pdf slik jeg ser det så klarer ikke NRK å tilfredsstille alle kravene der Lenke til kommentar
johanf Skrevet 22. juli 2015 Del Skrevet 22. juli 2015 Du kan si hva du vil om at du ikke ser på NRK og alt det der, Elgen, men det er altså ikke NRK sitt programtilbud du betaler for. Staten vil du skal betale for å ha en mottaker i hjemmet ditt. Og, hadde ikke NRK fulgt NRK-plakaten, hadde de fått påpakk fra samfunnet (medier og regjering) til å følge reglene de er satt til å følge. Jeg må ærlig innrømme at jeg sjelden ser på NRK selv, men jeg velger å tro at de gjør jobben sin utmerket. De får de også tilbakemeldinger som sier. Lenke til kommentar
sjurtf Skrevet 22. juli 2015 Del Skrevet 22. juli 2015 ps: jeg mer fortsatt at man må ha en modul eller dekoder for kunne mota tv signalet hvis ikke så ønsker jeg en bekreftelse på at det funger uten ,- at noe har prøvd det Det funker uten, ferdig diskutert. Norkring sender DVB-T, random TV jeg fant på expert: http://www.expert.no/tv/dantax-32leddv801t2-32-led-tv-mdvd/p/37189/har DVB-T tuner. NRK sine kanaler sendes ukryptert. Resultat, du kan se TV uten ekstern "dekoder" da det er innebyget DVB-T mottaker i TVen. Alle nye TVer har dette. At du kan ha en gammel TV som ikke inneholder DVB-T mottaker ja, men det endrer ikke faktum at alle ny TVer har dette, og at det ikke er et problem. Du lager deg et problem som ikke eksisterer, også er du vannskelig. det var faktisk en tv som har dvb-T muligheten og fler av de andre DBV variantene Hvis tven din har DVB-T og du ikke får det til bør du lese manualen til TVen din, det er brukerfeil på din side som er problemt, ikke NRK sin distrubisjon. At du ikke får det til, betyr ikke at det ikke fungerer http://www.nrk.no/hjelp/hjelp-sider-tv-1.2559611og også her http://www.nrk.no/oppdrag/digital-tv-distribusjon-1.6587616 Her kan du lese masse om distrubisjonen, der står det også at stortinget har vedtatt at alle skal kunne se NRK på sin faste bopel. Mao, er krav til 100% dekning for alle faste boliger. Hytter og feriesteder er untatt. Det står også at du kan se TV med antenne rett i TVen din. Jeg vet det fungerer for jeg har satt det opp slik hos mormor. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 22. juli 2015 Del Skrevet 22. juli 2015 Du kan si hva du vil om at du ikke ser på NRK og alt det der, Elgen, men det er altså ikke NRK sitt programtilbud du betaler for. Staten vil du skal betale for å ha en mottaker i hjemmet ditt. Og, hadde ikke NRK fulgt NRK-plakaten, hadde de fått påpakk fra samfunnet (medier og regjering) til å følge reglene de er satt til å følge. Jeg må ærlig innrømme at jeg sjelden ser på NRK selv, men jeg velger å tro at de gjør jobben sin utmerket. De får de også tilbakemeldinger som sier. Jeg er i høyste hold klar over at det er staten som krever at NRK skal finansieres på den måten. Men jeg har lurt på hvorfor ? stortinget vil ha en eller flere tv kanaler de kan sende propaganda på ikke at jeg ser at det brukes så mye men da er det jo stortinget som forlanger , og burde således også kjøpe de tjenestene ikke kreve en avgift av de som vil se på alle andre kanaler hadd det bli drevet som en normal butikk så hadde stortinget betalt via skattepengene Slik ordlyden i den lovteksten går så klar jeg ikke se at NRK faktisk klarer å operetteholde alle kravene angående kontroll av NRK så får de jo stort sett lov til det meste . Så den kontrollen stoler jeg ikke så mye på Å begrunne det vil kreve både tid å alt for mye plass i denne tråden Lenke til kommentar
johanf Skrevet 22. juli 2015 Del Skrevet 22. juli 2015 Det er nettop det at det ikke betales over skatteseddelen som gjør at NRK kan forholde seg nøytral. De trenger ikke være bekymret for budsjettkutt hvis de ikke sender propaganda fra staten. Når NRK selv får bestemme hva pengene skal brukes til, og de mer eller mindre vet helt sikkert hvor mye de får, legger de løpet selv og har som oppgave å være en nøytral statskanal og levere nyheter og program uavhengig av hvilket parti som sitter i regjering. Det er vanskelig å ta det du skriver seriøst, Elgen, når det bare går i synsing. Det finnes flere instanser som er med på å styre NRKs retning i samfunnet, og ett av de største og viktigste er kanskje kringkastingsrådet. Lenke til kommentar
Anders78 Skrevet 22. juli 2015 Del Skrevet 22. juli 2015 Det er nettop det at det ikke betales over skatteseddelen som gjør at NRK kan forholde seg nøytral. De trenger ikke være bekymret for budsjettkutt hvis de ikke sender propaganda fra staten. Når NRK selv får bestemme hva pengene skal brukes til, og de mer eller mindre vet helt sikkert hvor mye de får, legger de løpet selv og har som oppgave å være en nøytral statskanal og levere nyheter og program uavhengig av hvilket parti som sitter i regjering.Det er vanskelig å ta det du skriver seriøst, Elgen, når det bare går i synsing. Det finnes flere instanser som er med på å styre NRKs retning i samfunnet, og ett av de største og viktigste er kanskje kringkastingsrådet. Når du først snakker om å være seriøs, så tror jeg det er delte meninger om at NRK forholder seg nøytral og ikke sender propaganda fra staten, men det er nå bare min mening 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 22. juli 2015 Del Skrevet 22. juli 2015 Det er nettop det at det ikke betales over skatteseddelen som gjør at NRK kan forholde seg nøytral. De trenger ikke være bekymret for budsjettkutt hvis de ikke sender propaganda fra staten. Når NRK selv får bestemme hva pengene skal brukes til, og de mer eller mindre vet helt sikkert hvor mye de får, legger de løpet selv og har som oppgave å være en nøytral statskanal og levere nyheter og program uavhengig av hvilket parti som sitter i regjering. Det er vanskelig å ta det du skriver seriøst, Elgen, når det bare går i synsing. Det finnes flere instanser som er med på å styre NRKs retning i samfunnet, og ett av de største og viktigste er kanskje kringkastingsrådet. du glemmer at NRK ikke får bestemme selv hvor mye den kan ta , det må godkjennes bare det er en grunn til at de ikke kan være helt nøytrale . de må også ta hensyn til det budsjettet de har Det må også ta hensyn til hvor mange som faktisk vil betale for dette hadde det vært bevilget en fast sum fra statsbudsjettet ( det må også godkjennes ) så hadde NRK også hatt penger , men man slipper da krigen med lisensinnkrevingen. Da hadde også NRK fatt i de pengene de skulle ha forøvrig så er argument om at NRK sitt budsjett blir mindre forutsigbar ved å endre det tile bevilgning bare tøv stortinget må godkjente kravet fra NRK uansett jeg tror nemlig at enkelte i denne tråden har en egen agenda for NRK sine pengekrav man vil nok høyst sannsynlig også få mere igjen for pengen hvis de går som bevilgninger Lenke til kommentar
delfin Skrevet 27. juli 2015 Del Skrevet 27. juli 2015 Dagbladet hadde en artikkel om dette i går... - Urettferdig at man må betale for noe man ikke bruker Han er en av flere unge som er sterkt imot NRK-lisensen. En ny undersøkelse Ipsos MMI har utført på oppdrag for Dagbladet viser at 37 prosent av den norske befolkningen er imot lisensen. Tallene er basert på 1007 intervjuer på nettet i perioden 17. - 25. juni 2015.Bare halvparten av de spurte sier de støtter lisensordninga, og NRK-støtta er størst blant dem over 60, men lavest blant de yngre og vestlendinger. Berg bruker tv-en sin først og fremst som en pc-skjerm og foretrekker nettbaserte løsninger som Netflix. De få gangene han ser på tv velger han aldri NRK. Bare 50% støtter dagens ordning, og jeg er sikker på at mange av disse ville foretrukket en mer effektiv og rettferdig ordning om de fikk dette som et alternativ. At såpass mange som 50% støtter det, tror jeg er mye fordi de mener at vi bør ha en allmenkringkaster, men som artikkelen sier; støtten er størst blant de eldre. Blant de yngste lisensbetalerne står det dårlig til, der bare 12% støtter ordningen NRK har blant annet revitalisert Dagsrevyen med introvignett fra Röyksopp, tatt Ole Torp av lufta og skal på ny bruke Leo Ajkic i valgdekninga. Undersøkelsen viser likevel at det bare er 12 prosent av dem mellom 18 og 29 år som syntes NRK gir mye valuta for lisenspengene. Dette er jo også blant de som kommer dårligst ut, folk som allerede har svak økonomi, som tynes maksimalt av de usosiale lisensreglene, som tvinger en enslig student til å betale like mye som en hel familie med 10 ganger større inntekt... Dette burde derfor ikke komme som et sjokk for noen: Det er husstander med årlig inntekt over 800 000 kroner - de mest pengesterke i undersøkelsen - som er mest NRK-positive. Det bekymrer forskerne. - At de ressurssterke er mer fornøyd med NRK enn de rundt eller under gjennomsnittsinntekten er en bekymringsfull forskjell på lav og høy inntekt og forholdet til NRK, sier Helle Sjøvaag ved Universitetet i Bergen når hun ser tallene. Man trenger ikke å være rakettforsker for å skjønne at de rike er mer fornøyde med en ordning der de svakeste i samfunnet ofte er med på å subsidiere deres forbruk. De som er mest fornøyde, er nok de rikeste storfamiliene, og de som er minst fornøyde, er studenter som aldri ser NRK og blir tvunget til å betale for noe de absolutt ikke ønsker, fra en allerede slunken lommebok. Mot slutten kommer det en god konklusjon: At 51 prosent av befolkningen er for lisensordninga i seg selv er faktisk et oppsiktsvekkende høyt tall, avslutter Kalbakk. Ja, det har han rett i. Det er oppsiktsvekkende at halvparten av befolkningen støtter en så elendig ordning, som gjør at utgiftene for å drive NRK blir langt høyere enn nødvendig, og det er ikke småpenger som kastes bort på byråkrati for å drive inn lisenspengene fra dem som ikke benytter seg av tilbudet, men blir tvunget til å betale likevel... Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 27. juli 2015 Del Skrevet 27. juli 2015 jeg skulle til å kommenterte hvert avsnitt , men ser at det ikke er så mye å kommentere Det man kan lure på er om alle ( hovedsak de som ikke vil andre på noe ) faktisk er klar over alternative til dagens måte å finansiere NRK at det er derfor de ikke vil ander på noe noen er nok også redde for for mye reklame Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 28. juli 2015 Del Skrevet 28. juli 2015 (endret) (...) noen er nok også redde for for mye reklame Eller reklame overhodet. I min verden er NRK norges eneste kanal. Alt annet er umulig å se på. Jeg gjetter på at Arbeiderpartiet satt i regjering da kringkastningsavgiften ble innført. Veldig rart at de valgte å finnansiere det på den måten de gjorde. Det er egentlig en veldig blå måte å gjøre det på. Den røde måte å gjøre det på ville vært å ta det over skatteseddelen. Endret 28. juli 2015 av Skurupu 1 Lenke til kommentar
sjurtf Skrevet 28. juli 2015 Del Skrevet 28. juli 2015 Kringkastingsavgiften ble innført i 1924, av det jeg kan se på regjeringen.no sine nettsider var det Frp og Høyre som hadde regjering det året (http://bit.ly/1IoG4cV). Evt hvis den ble innført på slutten av 1924 så var det Venstre som satt (http://bit.ly/1giGY4N) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå