Gå til innhold

NRK-lisens - Hvordan unngå?

Anbefalte innlegg

NRK driter i om du bruker den eller ikke, og de følger ikke norges lover, men "sin tidligere praksis" :) Det som er viktig er å lyve til NRK og si at man aldri har hatt en "mottaker" i hus (en TV regnes som "mottaker" selv om den er fra 1950 og ikke kan ta mot signalene de sender))

Om du bruker den eller ikke er revnene likegyldig for dem, for så lenge du har, eller har hatt, en "mottaker" innenfor dine fire vegger i løpet av perioden, så vil de som er ansatt for å loppe folk ha "tidligere praksis" på sin side, og kravet blir opprettholdt. Den eneste muligheten du har da, er å ta det til rettstolene, siden "medietilsynet" bare er NRK i forkledning...

Svada.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har jeg fått avgiften også, for første gang :(

Jeg har aldri kjøpt en tv i mitt navn, jeg eier altså på papiret ikke tv, men har ett par dekodere jeg har hatt i flere år uten at jeg har fått noe avgift, hvordan kan denne djevelens avgift ha kommet nå?

Er det bare å fylle inn ett skjema om at man ikke har tv så får jeg den ikke igjen eller hvordan funker det?

Er det noen måte å bli kvitt avgiften jeg allerede har fått?

Ser nå at det har blitt registrert at jeg har abonnement og at de antar jeg dermed har brukerutstyr, litt vanskelig vri seg unna den på en måte, men burde vel gå?

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Da har jeg to avgiften også, for første gang :(

Jeg har aldri kjøpt en tv i mitt navn, jeg eier altså på papiret ikke tv, men har ett par dekodere jeg har hatt i flere år uten at jeg har fått noe avgift, hvordan kan denne djevelens avgift ha kommet nå?

Er det bare å fylle inn ett skjema om at man ikke har tv så får jeg den ikke igjen eller hvordan funker det?

Er det noen måte å bli kvitt avgiften jeg allerede har fått?

Ser nå at det har blitt registrert at jeg har abonnement og at de antar jeg dermed har brukerutstyr, litt vanskelig vri seg unna den på en måte, men burde vel gå?

Jeg var borti noe liknende for 4-5 år siden. Det var RiksTV som plutselig bestemte seg for å sende inn et flere år gammelt medlemsregister til NRK (Hvor jeg var meldt ut fra). Så først måtte jeg få RiksTV til å ordne opp i sitt eget rot før jeg sendte mail til [email protected] om at dekoderboksen var hensatt på loftet og ikke lenger i bruk.

Det gikk noen uker og jeg fikk et brev om at jeg var slettet fra registeret 

Lenke til kommentar

Er vel litt i overkant rart med aktivt abonnent men dekoderen på loftet, eller bryr de seg ikke om slikt?

om du velger å være støtteabonnenent er strengt tatt ikke NRK sin business.

Et par måneder etter jeg fikk fjernet meg fra lisensregisteret så kjøpte jeg ny TV. Da måtte jeg igjennom ny prosess med å få meg av registeret, men siden den nye TVen hadde innebygget dekoder så nektet de plent å gå med på at jeg ikke benyttet den.

Til slutt skrev jeg at den nye tven min var hensatt på loftet og ikke lenger i bruk.

de hadde ingen kommentar til det og fjernet meg fra registeret.

Lenke til kommentar

Jeg sendte en helt ordinær mail. 

Du får et autosvar hvor det står at lisensen din blir innstilt til saken er løst, også går det noen uker så får du et "manuelt" svar fra en "kunde"-behandler i lisensavdelingen.

Usikker på hva de sier til abonnementet ditt. Vet ikke engang hvor ofte de får oppdaterte kundelister.

Lenke til kommentar

Så de stusser ikke over at jeg betaler for parabol hver måned men dekoder står stuet bort på loftet?

Du sendte en vanlig Mail eller er det noe skjema eller tilsvarende?

Hvis utstyret er i bruk, eller du har en TV/dekoder med mottakerdel, skal du selvsagt betale kringkastingsavgift.

Lenke til kommentar

Så de stusser ikke over at jeg betaler for parabol hver måned men dekoder står stuet bort på loftet?

Du sendte en vanlig Mail eller er det noe skjema eller tilsvarende?

Hvis utstyret er i bruk, eller du har en TV/dekoder med mottakerdel, skal du selvsagt betale kringkastingsavgift.

Sett deg inn i hva du påstår.

Du trenger ikke betale hvis det ikke er i bruk, selv om det har aldri så mye dekoder eller mottaker.

Lenke til kommentar

Eg har dekoder og abonnement som del av husleiga og kan ikkje bli kvitt den, men har satt vekk alt av dekodere og TV-er og betalar heller ikkje NRK-lisens. Dei står framleis innanfor mine veggar, men er altså ikkje i bruk.

§ 9.Mottaker ikke i bruk

Når mottaker ikke lenger er i bruk, må skriftlig melding sendes NRK straks og før ny termin begynner. I motsatt fall må avgift betales på forskriftsmessig måte.

Det gis ikke refusjon for innbetalt kringkastingsavgift.

Ønsker en fortsatt å beholde fjernsynsmottakeren, må det i meldingen gis erklæring om at den er satt bort og ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om dette, se § 6.

Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak.
Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Du trenger ikke betale hvis det ikke er i bruk, selv om det har aldri så mye dekoder eller mottaker.

Jeg påstår ikke noe som helst. Jeg ville bare si at om han HAR TV eller dekoder, som IKKE ER SATT BORT, skal han betale kringkastingsavgiften.

Det blir bare dumt å lure seg unna noe man etter loven er pliktig å betale, synes du ikke?

Lenke til kommentar

Jeg påstår ikke noe som helst. Jeg ville bare si at om han HAR TV eller dekoder, som IKKE ER SATT BORT, skal han betale kringkastingsavgiften.

Det blir bare dumt å lure seg unna noe man etter loven er pliktig å betale, synes du ikke?

La meg friske opp hukommelsen din:

Du påstår: "Hvis utstyret er i bruk, eller du har en TV/dekoder med mottakerdel, skal du selvsagt betale kringkastingsavgift."

Altså at man skal betale avgift hvis man har en dekoder eller TV med mottaker, uavhengig om den er i bruk. 

Dette er feil :)

Hva angår løgn eller ikke til lisensavdelingen er meg fullstendig uvedkommende, men personlig mener jeg at man skal få slippe å betale for en tjeneste man verken ønsker eller benytter seg av.

Lenke til kommentar

Ja, jeg ser at det er mulig å misforstå med måten jeg har skrevet det på, men det var altså ikke sånn ment. :)

Hva angår løgn eller ikke til lisensavdelingen er meg fullstendig uvedkommende, men personlig mener jeg at man skal få slippe å betale for en tjeneste man verken ønsker eller benytter seg av.

Selvsagt skal du slippe å betale for en tjeneste du ikke ønsker eller benytter, men da forutsetter det at man ikke har en mottaker i huset, verken TV eller annen mottaker, som kan ta imot TV-sendinger.

Lenke til kommentar

Selvsagt skal du slippe å betale for en tjeneste du ikke ønsker eller benytter, men da forutsetter det at man ikke har en mottaker i huset, verken TV eller annen mottaker, som kan ta imot TV-sendinger.

Akkurat, og derfor burde NRK kryptert bakkenettet slik at kun de som ønsket å betale for sendingene fikk krypteringsnøkkel.

Nå må alle som kjøper seg en TV betale med mindre de drasser den med seg til et radio/tv-verksted og får den plombert.

Å kjøpe TV uten mottaker er sjeldent et alternativ da utvalget er betydelig dårligere og pga lavere volum er prisene høyere.

Lenke til kommentar

Nå er det ikke NRK du betaler for.

Staten vil at du skal betale for å eie utsyr som kan ta imot kringkastede TV-signaler. Det er en lovnbestemt avgift, og det står også i loven at det er NRK som skal være inndriver og forvalter av avgiften. Til gjengeld legger dette en del forpliktelser til NRK, som allmennkringkaster.

Jeg skjønner det er lett å misforstå, og at om man ikke ser på NRK burde man heller ikke betale, men nå er det ennå sånn loven er laget. Det er regjeringen som er "den store stygge ulven" her.

Med det sagt, ser jeg veldig lite på TV selv og sjelden til aldri på NRK, men jeg har mottaker både i TVen og i boksen under, og sist jeg fikk en faktura fra NRK, betalte jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...