delfin Skrevet 25. februar 2015 Del Skrevet 25. februar 2015 Svindlerne hos NRK er i gang igjen Jeg har kjøpt en TV som kan ta mot de signalene de kaster ut i luften jeg puster, og dermed skal jeg betale nesten 3000,- i året til tross for at jeg ikke benytter meg av tjenesten. Jeg sendte inn en klage og sa at mottakeren ikke er i bruk og at de var velkommen til å komme og plombere denne når som helst, men fikk dette svaret: KRINGKASTINGSAVGIFT Vi viser til melding mottatt 16.01.2015. I følge Forskrifter om fjernsynsmottakere § 1, skal alle som har fjernsynsmottaker i bruk betale kringkastingsavgift. Dette gjelder også for lånt eller leid mottaker. Den som disponerer mottakerutstyr er i utgangspunktet pliktig til å betale kringkastingsavgift uavhengig av hva fjernsynsmottakeren brukes til. Det avgjørende er om fjernsynsmottakeren gir mulighet til å se på fjernsynssendinger. Muligheten utløser plikt til å betale kringkastingsavgift selv om du velger å la være å se de fjernsynssendingene som din fjernsynsmottaker kan ta inn. I følge mottatte opplysninger inneholder ditt fjernsyn avgiftspliktig mottaker. Fjernsyn klargjort for det digitale bakkenettet, dvs. fjernsyn som er godkjent for riks-tv med innebygd digitaldekoder (mpeg4/DVB-T), er lisenspliktig også når fjernsynsmottaker brukes som monitor, da fjernsynene kan motta ukrypterte fjernsynssendinger via det digitale bakkenettet uten abonnement på kanaler, tv-kort eller annet tilleggsutstyr. Ut fra ovenstående opprettholdes vårt krav om kringkastingsavgift. Ny giro vil bli sendt. Angående muligheten til å plombere fjernsynsmottaker: ”Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak”, jfr. Forskrifter om fjernsynsmottakere § 9. Med dette menes ikke at NRK Lisensavdelingen skal ha adgang til å plombere din mottaker, men at dersom NRK ønsker det, skal det være mulig for deg å plombere din fjernsynsmottaker når NRK gir deg adgang til det. Forskriftene pålegger ikke NRK Lisensavdelingen en plikt til å foreta plombering. Dersom fjernsynsmottaker som er oppsatt og i bruk ikke blir plombert, er konsekvensen følgelig at fjernsynsmottaker er lisenspliktig. Plikten til å betale kringkastingsavgift vil kun opphøre dersom rapport fra serviceverksted som dokumenterer utført plombering av fjernsynsmottakeren sendes NRK Lisensavdelingen. Det må samtidig gis erklæring om at NRK Lisensavdelingen vil bli underrettet så snart fjernsynsmottakeren igjen klargjøres til å ta i mot fjernsynssendinger. Ved henvendelse ber vi om å få oppgitt vår referanse. Med hilsen Norsk rikskringkasting AS Hva slags tøyselogikk er dette? § 9: Når mottaker ikke lenger er i bruk, må skriftlig melding sendes NRK straks og før ny termin begynner. I motsatt fall må avgift betales på forskriftsmessig måte. Det gis ikke refusjon for innbetalt kringkastingsavgift. Ønsker en fortsatt å beholde fjernsynsmottakeren, må det i meldingen gis erklæring om at den er satt bort og ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om dette, se § 6. Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak. Det er altså den uthevede linjen som hun tullingdama fra NRK betyr at "adgang til å plombere" betyr noe helt annet, nemlig at JEG er ansvarlig for å få dette utført og så sende bekreftelse på det. Før jeg går videre med saken (og i ytterste konsekvens selger skjermen) er jeg nysgjerrig på om noen andre her har erfaring med fantasifull tolkning av en lovtekst. Tolkningen hennes (uthevet over) er jo ren fantasi, og hun referer ikke til noe annet enn den linjen. Hun sier at "adgang til å plombere" betyr ikke "adgang til å plombere", mer eller mindre... Er det noen som har hatt en lignende sak før? TV'en har aldri vært eller kommer til å bli tilkoblet noe vanlig TV-signal, så jeg har ikke dårlig samvittighet for å ikke betale for en "tjeneste" det nesten er umulig å unngå og som jeg aldri har bedt om... 2 Lenke til kommentar
G Skrevet 25. februar 2015 Del Skrevet 25. februar 2015 Det værste med statlige organisasjoner er at de kan få trekke deg i lønn direkte, uten at du kan stoppe det. Så det du skylder Staten, det er vanskelig å sno seg unna. Lenke til kommentar
G Skrevet 25. februar 2015 Del Skrevet 25. februar 2015 (endret) Hei Jeg har plombert den ene tv-skjermen jeg har i huset, men er usikker på om det holder.. Dette er sikkert svart på tidligere, men det er tungt å lese gjennom alle innleggene. jeg setter derfor pris på tålmodigheten Jeg har ingen tv-bokser i huset og abbonnerer ikke på tv-kanaler. Jeg har en prosjektor, en BoxeeBox, en receiver og en XboxOne og jeg har et hull i veggen til å koble seg til et eventuelt tv-mottak. Jeg vet ikke om noen av disse dingsene også må plomberes eller gjøres noe med? hva med hullet i veggen? Takk Hvis du har hull i veggen, så ville jeg ha tettet det. Hvis det er lite, så kanskje fugemasse er nok. Fryser du ikke om vinteren med hull i veggen, altså kjenner du ingenting til trekken </oh the irony> Endret 25. februar 2015 av G Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 25. februar 2015 Del Skrevet 25. februar 2015 Hei Jeg har plombert den ene tv-skjermen jeg har i huset, men er usikker på om det holder.. Dette er sikkert svart på tidligere, men det er tungt å lese gjennom alle innleggene. jeg setter derfor pris på tålmodigheten Jeg har ingen tv-bokser i huset og abbonnerer ikke på tv-kanaler. Jeg har en prosjektor, en BoxeeBox, en receiver og en XboxOne og jeg har et hull i veggen til å koble seg til et eventuelt tv-mottak. Jeg vet ikke om noen av disse dingsene også må plomberes eller gjøres noe med? hva med hullet i veggen? Takk Hvis du har hull i veggen, så ville jeg ha tettet det. Hvis det er lite, så kanskje fugemasse er nok. Fryser du ikke om vinteren med hull i veggen, altså kjenner du ingenting til trekken </oh the irony> Hehe....Nei fillærn heller om jeg skal være nødt til å pusse opp kåken for å unngå NRK lisensen...det får jaggu holde med de tiltakene jeg allerede har gjort 1 Lenke til kommentar
delfin Skrevet 25. februar 2015 Del Skrevet 25. februar 2015 Og er det noen som tror at det er tilfeldig at NRK ikke valgte å kryptere signalene sine da DTV ble lansert? Selvfølgelig ikke; det hadde vært totalt krise om Statskanalen var noe man kunne velge bort uten å betale for å slippe å ha "mulighet" til å ta mot signalene som de sender ut til alle. Det irriterer meg grenseløst hvordan de aktivt unngår alle muligheter til å løse dette på en måte som gjør at de som ønsker NRK får NRK, og betaler for det. Jeg har ikke tenkt å betale 3000 kroner i året for noe jeg aldri har brukt i alle fall. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 25. februar 2015 Del Skrevet 25. februar 2015 Jeg har to ganger fått "fritak" fra lisensavgift ved å kort og enkelt erklære at mottakeren ikke er i bruk. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 25. februar 2015 Del Skrevet 25. februar 2015 Det gis ikke refusjon for innbetalt kringkastingsavgift. jeg har i grunnen lurt lenge på hvilken hjemmel NRK har for nekte å betale tilbake feil innbetalt lisens ? 2 Lenke til kommentar
delfin Skrevet 25. februar 2015 Del Skrevet 25. februar 2015 Haha En mann fra NRK ringer på døra til Siri: - Har du TV? - Ja....? - Da må du betale NRK-lisens - Men jeg ser da aldri på NRK! - Det er mulig, men du har utstyret til det... Siri begynner så å skrike høylydt! - Hjelp! Politi! Jeg har en voldtektsmann på døra! - Hva faen!? Jeg voldtar da ikke! - Det er mulig, men du har utstyret til det... 1 Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 25. februar 2015 Del Skrevet 25. februar 2015 Meld ifra at dere ikke lenger er mottakere. Sjansen for at de kommer på døra i disse dager er minimal. I verste fall, nekt dem å komme inn. Om du blir bøsta, hvilket er usannsynlig sier du at du hadde LAN PARTY forrige helg og en kamerat glemte skjermen sin... Sjansen for at det skjer er mikroskopisk. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 25. februar 2015 Del Skrevet 25. februar 2015 Sett TVen i foreldra sitt navn, evt en kompis som allerede betaler lisens. Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 25. februar 2015 Del Skrevet 25. februar 2015 Og betal for guds skyld tv'n cash og ikke si hva du heter til selgeren!!(((: 1 Lenke til kommentar
deleder Skrevet 26. februar 2015 Del Skrevet 26. februar 2015 Ikke verre enn å skrive til NRK at skjermen er solgt. Da gir de seg med en gang. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. februar 2015 Del Skrevet 26. februar 2015 Ikke verre enn å skrive til NRK at skjermen er solgt. Da gir de seg med en gang. Det stemmer. Etter du har oppgitt hvem du har solgt den til. Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 26. februar 2015 Del Skrevet 26. februar 2015 Ikke verre enn å skrive til NRK at skjermen er solgt. Da gir de seg med en gang. Det stemmer. Etter du har oppgitt hvem du har solgt den til. Eller levert den på søppelfyllinga da vel.. Lenke til kommentar
johanf Skrevet 26. februar 2015 Del Skrevet 26. februar 2015 "Ja, jeg kjøpte ny TV i går, men har allerede kjørt den på søppelfyllinga". Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 26. februar 2015 Del Skrevet 26. februar 2015 "Ja, jeg kjøpte ny TV i går, men har allerede kjørt den på søppelfyllinga". hehe....de 3 siste innleggene over dreier seg om å kvitte seg med skjermen, ikke kjøpe ny..(?)..det var de jeg svarte på 1 Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 26. februar 2015 Del Skrevet 26. februar 2015 Og betal for guds skyld tv'n cash og ikke si hva du heter til selgeren!!(((: Tror selgerne er pliktige til å rapportere hvem som har kjøpt TVen. Ihvertfall det jeg fikk som svar da jeg spurte Dustin om dette med registrering av TV. Kanskje det er lettere hvis man kjøper i en butikk? Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 26. februar 2015 Del Skrevet 26. februar 2015 Og betal for guds skyld tv'n cash og ikke si hva du heter til selgeren!!(((: Tror selgerne er pliktige til å rapportere hvem som har kjøpt TVen. Ihvertfall det jeg fikk som svar da jeg spurte Dustin om dette med registrering av TV. Kanskje det er lettere hvis man kjøper i en butikk? Mulig, men der finnes mange rare navn her til lands idag, navn man normalt sett ikke klarer å huske/gjengi. Det er ikke så vanskelig som det her folkens. Si at skjermen ble gitt bort for et halvårs tid siden til en nabo som trengte den mer enn deg. Navn? hakke peiling og de har flyttet for lengst. Lenke til kommentar
delfin Skrevet 26. februar 2015 Del Skrevet 26. februar 2015 Det er totalt absurd at man faktisk blir tvunget til å lyve for å slippe å betale for en tjeneste man ikke har bedt om eller ønsker. De kan komme og sjekke når som helst og se at selve mottakeren i TV ikke er i bruk, og om de ønsker kan de henge på en liten plombering av den typen man hadde i gamle sikringsskap på måleren, men det er plutselig mitt ansvar å bevise at jeg ikke benytter meg av tjenestene som de ukryptert kringkaster Norge rundt slik at det skal bli umulig å unngå å teoretisk kunne motta dem. Det var forståelig frem til DTV kom, men når det er så enkelt å kryptere det slik at de som bruker tjenesten får regningen, så er det vanvittig irriterende. Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 26. februar 2015 Del Skrevet 26. februar 2015 Er helt enig med deg pifler. på den andre siden synes jeg opplegget dems er så usannsynelig dumt og urettferdig at jeg ikke ville fått dårlig samvittighet for å lyve. Jeg har som sagt en tv-skjerm. Den blir brukt som pc-monitor. tv-kanaler har jeg aldri abbonert på og får ikke sett noe tv annet enn NRK nett-tv. Dette ligger åpent og gratis for alle som har internett. på den andre siden må jeg må betale 450kr på. mnd. for min usle 10mb bredbåndslinje (dette er største mulige linje der jeg bor) og det skulle da bare mangle at nrk nett-tv burde inngå i den prisen. Det finnes så mange andre måter for dem å gjøre dette på enn å pushe ut nrk lisenser.. Men nå er det som det er, da får man gjøre tiltakene for å unngå denne urettferdige regningen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå